استقرار گرانقیمت ترین جنگنده آمریکا در خلیج فارس!+عکس

لاکهید مارتین اِف-۳۵ یک خانواده آمریکایی از هواپیماهای جنگی چندمنظوره تک سرنشین، تک موتوره و رادارگریز در همه شرایط آب و هوایی است که برای انجام ماموریت‌های برتری هوایی و تهاجمی ساخته شده‌است.

استقرار گرانقیمت ترین جنگنده آمریکا در خلیج فارس!+عکس

به گزارش زنهار به نقل از خبر آنلاین : لاکهید مارتین F-۳۵ با قیمتی بالغ بر ۱۷۷ میلیون دلار یکی از گران ترین سیستم های تسلیحاتی جهان است. جنگنده هایی که آمریکا به ادعای امنیت همپیمانانش به خلیج فارس آورده. جنگنده هایی که البته در دو سال گذشته دو سقوط را تجربه کرده اند.

لاکهید مارتین اِف-۳۵ یک خانواده آمریکایی از هواپیماهای جنگی چندمنظوره تک سرنشین، تک موتوره و رادارگریز در همه شرایط آب و هوایی است که برای انجام ماموریت‌های برتری هوایی و تهاجمی ساخته شده‌است.

شرکت سازنده می گوید این جنگنده قادر به ارائه جنگ الکترونیک و قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی است. لاکهید مارتین پیمانکار اصلی اف-۳۵ بوده و نورثروپ گرامن و بی‌ای‌ئی سیستمز شرکای اصلی آن هستند. اف-۳۵ سه مدل اصلی دارد؛ اف-۳۵ اِی با توان نشست و برخاست متعارف، اف-۳۵ بی با توان برخاست عمودی و نشست عمودی و اف-۳۵ سی با توان ناونشینی.

پروژه طراحی و تولید اِف-۳۵ در نوع خود بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین پروژه در تاریخ نظامی جهان است. دولت آمریکا هزینه نهایی این پروژه را یک تریلیون دلار برآورد کرده‌است. آمریکا تا اکتبر ۲۰۱۸ سفارش خرید ۳۰۰۰ فروند اِف-۳۵ را دریافت کرد و ارتش رژیم صهیونیستی و ارتش بریتانیا چند فروند آن را در اختیار دارند. علاوه بر آن‌ها، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و ایتالیا هم از آمریکا اِف-۳۵ خریداری کرده‌اند.

اف-۳۵ نوع توسعه‌یافته هواپیمای ایکس-۳۵ است. ایکس-۳۵ هواپیمایی بود که توسط لاکهید مارتین برای رقابت در پروژه «جنگنده تهاجمی مشترک» (JSF) ساخته شد و توانست بر رقیب خود در این پروژه هواپیمای ایکس-۳۲ شرکت بوئینگ پیروز شود. اف-۳۵ توسط یک تیم صنایع هوافضا به رهبری شرکت لاکهید مارتین طراحی شده و شرکت‌های آمریکایی نورثروپ گرومن و پرت اند ویتنی و بریتانیایی بی‌ای‌ئی سیستمز از شرکای ارشد این پروژه محسوب می‌شوند.

اف-۳۵ که گفته شده می‌تواند از رادارها بگریزد و شناسایی نشود در سه مدل ساخته شده‌است.

ایالات متحده قصد دارد تا سال ۲۰۴۴ تعداد ۲۴۵۶ فروند اف-۳۵ خریداری کند که بخش عمده نیروی هوایی تاکتیکی خدمه نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا را تشکیل خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود این جنگنده تا سال ۲۰۷۰ در خدمت باشد.

تا به حال بیش از 5 فروند از این جنگنده در نقاط مختلف دنیا سقوط کرده اند.

البته ارتش های مختلف دنیا چون چین و روسیه اعتقاد دارند سیستم های مدرن راداری آنهخا توانایی رهگیری این جنگنده را دارند و مقامات نظامی کشورمان بر این باورند که تعدادی از سیستم های راداری بومی چون باور 373 قابلیت رهگیری این جنگنده را دارند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار