سوغات نماینده آمریکا برای اسرائیل/ کمک نظامی واشنگتن پابرجاست

دیدار سران نظامی ایالات متحده و اسرائیل در سطوح عالی، از تداوم همکاری نظامی آن‌ها با وجود تشدید شکاف‌ها حکایت دارد.

سوغات نماینده آمریکا برای اسرائیل/ کمک نظامی واشنگتن پابرجاست

به گزارش زنهار به نقل از به گزارش اقتصادنیوز ، ژنرال «مایکل اریک کوریلا»، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) که بر تمامی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت دارد، روز چهارشنبه در تل‌آویو با «یوآو گالانت»، وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرد؛ آن هم تنها دو روز پس از تصویب قانون بحث‌برانگیز کنست به نام «بند معقولیت».

روابط رده بالا

به نوشته المانیتور، در بیانیه‌ای که توسط وزارت دفاع اسرائیل منتشر شد، آمده است که در این نشست که در مقر وزارت دفاع برگزار شد، «هرزی هالوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل، «اودد بسیوک» رئیس بخش عملیات ارتش اسرائیل، «هدی سیلبرمن» وابسته ارتش اسرائیل در واشنگتن و «درور شالوم» رئیس بخش امنیتی‌-سیاسی وزارت دفاع نیز حضور داشتند.

در این بیانیه آمده است: «گالانت و کوریلا در گفت‌وگوی خود چالش‌های امنیتی در منطقه را با تمرکز بر فعالیت‌های ایران در خاورمیانه از جمله تأمین مالی، آموزش و انتقال تسلیحات به سازمان‌های نظامی در سوریه و لبنان مورد بحث و بررسی قرار دادند». این بیانیه همچنین به مکالمه تلفنی یک روز پیش گالانت و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اشاره دارد. پس از گفت‌وگو با آستین، وزیر دفاع اسرائیل با ژنرال کوریلا در مورد پیشرفت در هماهنگی امنیتی‌-نظامی بین اسرائیل و ایالات متحده برای بازدارندگی علیه ایران گفت‌وگو کردند.

جو بایدن نگرانی‌های فزاینده‌ای را نسبت به قانون بحث‌برانگیز تصویب‌شده توسط کنست در روز دوشنبه و تلاش کابینه نتانیاهو برای اجرای طرح بازنگری قضایی خود با وجود تظاهرات گسترده در اسرائیل علیه آن، ابراز کرده است. روز سه‌شنبه، گالانت در گفت‌وگو با آستین با اشاره به این نگرانی‌ها خاطرنشان کرد: «اسرائیل یک دموکراسی قوی است و در آینده نیز چنین خواهد ماند».

شکاف و شراکت

اختلاف بین ایالات متحده و اسرائیل بر سر طرح بازنگری به چندین نقطه اختلاف دیگر بین کشورها می‌افزاید، از جمله ترکیب ائتلاف بنیامین نتانیاهو از وزرای راست افراطی و اعضای کنست و سیاست‌های حامی شهرک‌سازی کابینه او می‌شود. اختلافات به دلیل امتناع بایدن از دعوت نتانیاهو به کاخ سفید به اوج خود رسیده است.

پس از تصویب طرح اصلاحات در کنست، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: «کمک‌های نظامی قطع یا متوقف نخواهند شد و دلیل آن این است که تعهد ما به اسرائیل و به امنیت اسرائیل و شراکت چند ده‌ساله ما با آن بسیار مستحکم است».

توطئه‌چینی علیه مقاومت

گفت‌وگو با آستین و دیدار کوریلا نیز همین پیام را برای مقامات اسرائیلی ارسال می‌کند: «با وجود شکاف بین رهبری، واشنگتن قصد ندارد کمک‌های نظامی خود به اسرائیل را متوقف کند. آنها همچنین نشان می‌دهند که هر دو سیستم دفاعی به همکاری علیه تهدیدات ایران از جمله نیروهای شبه‌نظامی ادامه می‌دهند».

با وجود اقدامات فزاینده حزب‌الله بر روی منطقه مرزی لبنان و اسرائیل و تلاش برای ضربه زدن به آن طی چند هفته گذشته، موضوع اخیر مطمئناً در جلسه با کوریلا به طور طولانی مورد بحث قرار گرفت. آخرین مورد آن در روز سه‌شنبه رخ داد؛ زمانی که عوامل حزب‌الله در حال گشت‌زنی با تجهیزات نظامی در مرز اسرائیل دیده شدند. همچنین روز سه‌شنبه، حسن نصرالله از اینکه اسرائیل در مسیر نابود شدن قرار دارد، ابراز خرسندی کرد».

موضوع دیگری که احتمالاً مورد بحث قرار گرفته است، اوضاع ناآرام در شهر جنین کرانه باختری بود که اسرائیل آن را مرکز ستیزه‌جویان فلسطینی می‌داند. سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه تأیید کرد که روز گذشته در جریان عملیات دستگیری یک فرد تحت تعقیب در نابلس، بین نیروهای اسرائیلی و فلسطینیان مسلح درگیری رخ داد که به سمت سربازان سنگ پرتاب کردند. وزارت بهداشت فلسطین از کشته‌شدن محمد عبدالحکیم نادا در جریان درگیری در نابلس خبر داد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار