واکنش فرمانده گروه واگنر به کودتا در نیجر

رئیس گروه نظامی واگنر در واکنش به کودتا علیه رئیس جمهوری نیجر گفت: این درواقع کسب استقلال و خلاص شدن از شر استعمارگران است.

واکنش فرمانده گروه واگنر به کودتا در نیجر

به گزارش زنهار به نقل از ایسنا : یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر روز پنج‌شنبه در اظهاراتی در رابطه با کودتا در نیجر گفت: آنچه که در نیجر رخ داد تقلای مردم نیجر برای مقابله با استعمارگرانی بود که در تلاش بودند آن‌ها در شرایطی نگه‌دارند که صدها سال پیش در آفریقا حاکم بود.

وی ادامه داد: این درواقع کسب استقلال و خلاص شدن از شر استعمارگران است.

پریگوژین گفت که "استعمارگران قدیمی از عمد شرایط در کشورهای غربی را بی‌ثبات کرده و از تروریست‌ها و گروه‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند تا کشورهایی که قبلا مستعمره بودند نتوانند بیشتر توسعه بیابند.

پریگوژین در ادامه عنوان کرد که بنا به همین دلیل ماموریت‌های صلح‌بانی غرب "بی‌تاثیر" هستند.

وی افزود: این تاثیر گروه نظامی واگنر است. 100 جنگجوی واگنر می‌توانند نظم را برقرار کرده، تروریست‌ها را نابود کنند و نگذارند که این تروریست‌ها به غیرنظامیان در کشور آسیب برسانند.

طبق گزارش‌های محلی نیجر، رئیس‌جمهور این کشور صبح روز چهارشنبه توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری که گفته می‌شود قصد کودتا دارند، در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شده است.

دفتر ریاست جمهوری نیجر نیز پیشتر با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که عناصر وابسته به گارد ریاست جمهوری «شورشی» آغاز کرده‌اند و اگر به این اقدام ادامه دهند، با برخورد ارتش نیجر مواجه خواهند شد.

در پیام دفتر ریاست جمهوری نیجر آمده است: وضعیت سلامتی محمد بازوم، رئیس‌جمهور نیجر و خانواده او خوب است. اگر عناصر وابسته به گارد ریاست جمهوری به خود نیایند، ارتش و گارد ملی آماده حمله هستند.

گفته می‌شود پشت این اقدام به کودتا ژنرال عمر چیانی قرار دارد. چیانی حدود ۱۰ سال است به‌عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار