انتقام واشنگتن از پوتین در سوریه ؟

واشنگتن ادعا کرده است که در این هفته، روسیه دو پهپاد آمریکایی را مورد حمله قرار داد.

 انتقام واشنگتن از پوتین در سوریه ؟

به گزارش زنهار به نقل از اکوایران ، پس از حملات روز یکشنبه روسیه علیه یکی از پهپادهای آمریکایی در سوریه، جنگنده‌ روسیه باری دیگر در روز چهارشنبه بال پهپاد آمریکایی MQ-9 Reaper را مورد هدف قرار داد. از زمان کاهش نیروهای آمریکایی در سوریه، روسیه نقش پررنگی در این منطقه ایفا می‌کند. این رویکرد برای تحریک‌کردن و به چالش‌کشیدن آمریکا و تخریب چهره جهانی آن است. آمریکا همچنان واکنشی جدی به این حملات نشان نداده است. 

حملات روسیه به پهپادهای آمریکایی

در حالی که توجه جهان به حمله روسیه به اوکراین معطوف شده است، حملات جدید روسیه علیه پهپادهای آمریکایی، سوریه را به عرصه رقابت نظامی بین مسکو و واشنگتن تبدیل کرده است. به گفته مقامات آمریکایی، روز چهارشنبه، یک جنگنده روسی به بال پهپاد آمریکایی MQ-9 Reaper در هنگام پرواز بر فراز شمال غرب سوریه آسیب رسانده است. این اتفاق پس از حادثه آسیب‌رساندن به MQ-9 رخ داد که مقامات آمریکایی معتقدند تلاش روسیه برای تحت فشار قرار دادن ارتش آمریکا جهت عقب‌نشینی از سوریه است. هر دو پهپاد آمریکایی توانستند به پایگاه بازگردند.

هواپیماهای بدون سرنشین تنها هواپیمایی نبوده‌اند که خلبانان روسی در هفته‌های اخیر مورد هدف قرار دادند. بر اساس بیانیه الکسوس گرینکویچ، ژنرال ارشد نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه، در ۱۶ ژوئ»، یک جنگنده روسی در نزدیکی هواپیمای توربوپراپ آمریکایی پرواز کرد و خدمه آمریکایی را معرض خطر قرار داد.

پس از این رویداد یکشنبه، پنتاگون علناً از روسیه برای مورد هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی شکایت کرد و ویدئویی را منتشر کرد که این برخورد پرتنش را نشان می‌داد. امید آمریکایی‌ها به اینکه روس‌ها ممکن است پس از علنی‌کردن حمله روز یکشنبه آنها، از سایر اقدامات این‌چنینی خودداری بکنند، به ناامیدی انجامید؛ زیرا در روز چهارشنبه روسیه باری دیگر به پهپاد آمریکایی حمله‌ کرد. 

 همچنین در موردی مشابه در ماه مارس، جنگنده‌های روسی یک پهپاد MQ-9 را بر فراز دریای سیاه هدف قرار دادند و به پروانه آن آسیب رساندند و حتی ابراز پشیمانی نکردند. به گفته این وزارت دفاع آمریکا، در این مورد، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه جوایزی را به دو خلبان اهدا کرد. 

عقب‌نشینی آمریکا، سودای روسیه

روز چهارشنبه، یک مقام نظامی روسیه آمریکا را مقصر دانست و گفت: «پهپاد آمریکایی با حالت خطرناکی پرواز می‌کرد که باعث شد جت‌های روس واکنش دفاعی نشان دهند». دریاسالار اولگ گورینوف گفت: «ایالات متحده به اطلاع‌رسانی نادرست جامعه جهانی ادامه می‌دهد».

فرانک مک‌کنزی، دریاسالاری که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) را بر عهده داشت، گفت: «استراتژی مسکو عقب‌راندن نیروهای آمریکایی از سوریه در زمانی است که آمریکا ردپای نظامی کمی در خاورمیانه دارد». مک‌کنزی افزود: «آنها می‌خواهند ما به جای ایستادگی در موضع خود عقب‌نشینی کنیم. روس‌ها تمایل به تشدید تنش‌ها دارند». اقدامات مسکو باعث شده تا مقامات آمریکایی به بررسی نحوه واکنش، از طریق ابزارهای غیرنظامی، در صورتی که روس‌ها موفق به سرنگونی یک پهپاد آمریکایی شوند، بیاندیشند. یکی از مقامات دفاعی آمریکا گفت: «مطمئناً این چیزی است که ما بیشتر به دنبال آن هستیم».

روز چهارشنبه، ارتش آمریکا اعلام کرد ۱۲ جنگنده پیشرفته اف۳۵ با مأموریت بازدارندگی از حملات ایران علیه کشتیرانی در تنگه هرمز وارد خاورمیانه شده‌اند. اما ارتش ایالات متحده همچنین در این بیانیه با اشاره به مأموریت در حال انجام آمریکایی‌ها برای شکست داعش خاطرنشان کرد که این هواپیماها می‌توانند در صورت لزوم در حریم هوایی مورد مناقشه سوریه پرواز کنند. 

سوریه زمین بازی تسلیحاتی روسیه و آمریکا

از زمانی که نیروهای روسیه در سال ۲۰۱۵  برای حمایت از بشار اسد در کارزارش علیه مخالفانش، مستقر شدند، لحظات پرتنشی بین مسکو و واشنگتن در سوریه وجود داشته است. ایالات متحده هنوز حدود ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد که به نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها در مبارزه با بقایای داعش کمک می‌کنند. اما این سربازان آمریکایی در شرق و دور از منطقه محاصره‌شده شمال غربی، جایی که رهبران داعش و القاعده در آن فعالیت داشته‌اند، حضور دارند. قبلاً ایالات متحده پهپادهایی را بر فراز شمال غرب سوریه به پرواز درآورده بود و برای سال‌ها، این آمریکا و روسیه موفق شده‌اند از درگیری مستقیم از طریق کانالی که فرماندهان روسیه در سوریه را با فرماندهان آمریکایی در منطقه مرتبط می‌کند، اجتناب کنند.

در ماه نوامبر، روس‌ها یک موشک به سمت یک پهپاد بر فراز سوریه شلیک کردند که موفق به سرنگونی هواپیما نشد. به گفته مقامات ارتش آمریکا، در اوایل ماه جاری، هواپیماهای روسی MQ-9های آمریکایی را برای چند روز مورد هدف قرار دادند و یک هواپیمای شناسایی An-30 را بر فراز یک پایگاه آمریکایی در جنوب شرق سوریه به پرواز درآوردند.

عوامل افزایش تنش‌ها

عوامل متعددی منجر به افزایش تنش‌ها شده است. نخست، نیروهای دو طرف درگیر تلاقی ماموریت‌هایشان در سوریه هستند. ارتش آمریکا به دنبال اعضای داعش در شمال غربی سوریه است؛ منطقه‌ای که محل پرواز هواپیماهای روس است.

عامل دیگر این است که اکنون که ایالات متحده ردپای نظامی خود را در منطقه کاهش داده، توازن قوا در منطقه تغییر کرده است. روزهایی که ایالات متحده اف۲۲های خود را بر فراز سوریه به پرواز درمی‌آورد، گذشته است. اکنون ایالات متحده هواپیماهای کمتری برای عقب‌راندن هواپیماهای روسی مستقر در سوریه در اختیار دارد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که عامل دیگر، وضعیت تهاجمی فزاینده ارتش روسیه در سوریه است. اندرو وایس، عضو بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی گفت: «روس‌ها می‌خواهند ترسی را ایجاد کنند و این حس را که نمی‌توان ایالات متحده را به چالش کشید، خدشه‌دار کنند». 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار