اردوغان رسما زیر قولش زد!

نرخ بهره بانکی در ترکیه بار دیگر افزایش یافت و به ۱۷.۵ درصد رسید این در حالی است که رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور در ایام تبلیغات انتخابات اخیر که به پیروزی او حزب حاکم عدالت و توسعه انجامید، همواره وعده کاهش و حفظ بهره بانکی در ارقام پایین تر را می داد.

اردوغان رسما زیر قولش زد!

به گزارش زنهار به نقل از ایرنا : بنا به اعلام تارنمای خبر. ۷، بانک مرکزی ترکیه در آخرین تصمیم خود بهره بانکی در این کشور را پس از افزایش هفت ۶.۵ درصدی یک ماه پیش، بار دیگر ۲.۵ درصد افزایش داده و به ۱۷.۵ درصد رساند.

اقتصاددانان ترکیه پیش بینی می کنند که نرخ بهره در این کشور تا پایان امسال ممکن است بین ۲۵ تا ۵۰ درصد تعیین شود و برخی رسانه ها نیز اعلام کرده‌اند که انتظار می رود نرخ بهره در ترکیه تا پایان سال ۲۰۲۳ در رقم ۲۸.۵ درصد تثبیت شود.

به نوشته خبر۷، اقتصاددانان انتظار افزایش پنج درصدی نرخ بهره را داشتند ولی پس از امضای قرارداد ۵۰.۷ میلیارد دلاری ترکیه با امارات متحده عربی و نیز جذب سرمایه از دو کشور عربستان و قطر در جریان سفر اردوغان به این سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس و با روشن شدن چراغ ورود ارز جدید به اقتصاد ترکیه که رسانه‌ها از آن به عنوان «پول داغ» یاد می کنند، بانک مرکزی این کشور رقم کمتری برای افزایش نرخ بهره اعلام کرد.

رسانه های ترکیه افزایش نرخ بهره را از جمله سیاست‌های وزیر دارایی و خزانه داری و رییس کل جدید بانک مرکزی ترکیه عنوان کرده و حفظ اجباری بهره بانکی در این کشور در شرایط تورم بالای ۴۰ درصد را از جمله علل تداوم تورم و کاهش ارزش پول ملی ان کشور ذکر کرده اند.

به رغم اعلام نرخ بهره جدید و امضای قراردادهای اقتصادی با ارقام کلان بالای ۱۰۰ میلیارد دلاری در جریان سفر اردوغان به سه کشور غربی خلیج فارس، روند صعودی نرخ ارزهای خارجی در این کشور متوقف نشد.

بررسی نرخ ارز در ترکیه نشان می دهد که طی روزهای اخیر روند افت ارزش لیره پول ملی ترکیه ادامه دارد به طوری که نرخ ارز ملی این کشور نسبت به ۲ ماه پیش، با ۳۴.۷ درصد کاهش ارزش از ۱۹.۹۶ لیره به ۲۶.۸۹ لیره، دچار افزایش قیمت شده است.

شبکه ان. تی. وی ترکیه نرخ فروش هر دلار در بازار ارز این کشور در روز جاری را ۲۶.۸۹ لیره و نرخ فروش هر یورو را ۲۹.۹۱ لیره اعلام کرد و نوشت: افزایش ارزش دلار و یورو در برابر لیره پس از انتخابات به حدود ۳۵ درصد رسیده است.

به نوشته این رسانه، نرخ هر یورو نیز در بازار ارز ترکیه پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ می(هفتم خردادماه ۱۴۰۲) حدود ۲۲ لیره بود که با حدود ۳۶ درصد افزایش امروز به ۲۹.۹۱ لیره رسید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار