فرمانده واگنر بالاخره بعد از شورش دیده شد

«یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه خصوصی نظامی واگنر هستند او امروز چهارشنبه برای اولین بار بعد از شورش ناکام علیه روسیه در انظار ظاهر شده است.

فرمانده واگنر بالاخره بعد از شورش دیده شد

به گزارش زنهار به نقل از فارس: «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه خصوصی نظامی واگنر هستند او امروز چهارشنبه برای اولین بار بعد از شورش ناکام علیه روسیه در انظار ظاهر شده است.

 در حالی که رسانه‌های غربی در حال شایعه‌پراکنی درباره سلامت «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه خصوصی نظامی واگنر هستند او امروز چهارشنبه برای اولین بار بعد از شورش ناکام علیه روسیه در انظار ظاهر شده است.  طبق گزارش سی‌ان‌ان ویدئویی که روز چهارشنبه منتشر شده ظاهرا پریگوژین را در حال سلام و احوالپرسی با نیروهایش در بلاروس نشان می‌دهد. 

سی‌ان‌ان نوشته این نخستین بار است که فرمانده واگنر بعد از شورش ناکام علیه روسیه در ماه گذشته در انظار عمومی دیده شده است.  در این ویدئو، مردی که شبیه پریگوژین است می‌گوید: «خوش آمدید دوستان. از دیدن همه شما خوشحالم. به سرزمین بلاروس خوش آمدید. ما با شرف جنگیدیم. کارهای زیادی برای روسیه انجام دادیم.» این ویدئو در سطح گسترده در کانال‌های تلگرامی حامی واگنر منتشر و پس از آن در حساب کاربری پریگوژین هم منتشر شد. 

پریگوژین، فرمانده واگنر که متحد روسیه در جنگ علیه اوکراین بود، ۲۳ ژوئیه (سوم تیرماه) ادعا کرد نیروهایش از سوی ارتش روسیه هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند. پریگوژین سپس به همراه نیروهایش ابتدا شهر «روستوف» در جنوب روسیه و مقر ارتش روسیه در آن را تصرف کرده و پیشروی به سمت مسکو را آغاز کرد.

پریگوژین این شورش را «راهپیمایی عدالت» با هدف برکنار کردن «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع و «والری گراسیموف»، رئیس ستاد کل ارتش روسیه خواند؛ این دو مقام روس خواستار قرارداد امضا کردن واگنرها با وزارت دفاع روسیه شده‌ بودند.

ماجرای اختلافات واگنر با کرملین ۲۴ ساعت بعد از شروع شورش، با وساطت آلکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس فیصله پیدا کرد.

در نتیجه وساطت لوکاشنکو، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سه راه پیش روی واگنرها گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال. پریگوژین ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) با عقب‌نشینی موافقت و خودش نیز به بلاروس نقل مکان کرد.

لوکاشنکو که ماه گذشته برای پایان دادن به شورش ۲۴ ساعته پریگوژین علیه مسکو با وی به توافق رسید، ۲۷ ژوئن (ششم تیر) تایید کرد او به عنوان بخشی از این توافق به بلاروس رفته است.

رئیس‌جمهور بلاروس اما در ششم ژوئیه، (15 تیر)  در جمع خبرنگاران از حضور مجدد پریگوژین در خاک روسیه خبر داد و گفت: «در خصوص پریگوژین، او در سن پترزبورگ است. در قلمروی بلاروس نیست.»

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته که ویدئوی جدید از پریگوژین در نور کم برداشته شده و این رسانه نمی‌تواند به صورت مستقل تأیید کند که او در حال صحبت در این فیلم است.

در فیلم جدید، فرمانده واگنر از برنامه‌ریزی‌های وزارت دفاع روسیه و اجرای عملیات نظامی در اوکراین نیز انتقاد کرده و می‌گوید که نیروهای او فعلاً در اوکراین مبارزه نمی‌کنند. 

او می‌گوید: «چیزی که الان در جبهه اتفاق می‌افتد شرم‌آور است و لازم نیست ما در آن شرکت کنند. باید برای لحظه‌ای که بتوانیم خودمان را به طور کامل ثابت کنیم صبر کنید.»

وی اضافه کرد: «به همین دلیل تصمیمی برای ما گرفته شد که مدتی اینجا در بلاروس باقی بمانیم. اطمینان دارم در این مدت، ارتش بلاروس را به دومین ارتش بزرگ دنیا تبدیل خواهیم کرد. و اگر لازم باشد از آنها دفاع هم خواهیم کرد.»

لوکاشنکو اخیرا در یک سخنرانی از شبه‌نظامیان واگنر درخواست کرد ارتش بلاروس را تحت آموزش نظامی قرار دهند اما در صحبت‌هایش در ششم ژوئیه گفت موضوع نقل مکان نیروهای واگنر هنوز حل نشده و به مدیریت گروه و مقام‌های روسیه بستگی دارد. او در همین سخنرانی گفت، پیشنهادش برای اسکان برخی از نیروهای واگنر همچنان پابرجاست.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار