هشدار عجیب بایدن به رئیس واگنر/جای تو بودم مراقب آنچه می‌خوردم بودم!

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، پس از شورش ماه گذشته گروه وابسته به آن در ماه گذشته و تصرف کوتاه مدت یک مرکز نظامی روسیه، ممکن است در خطر باشد.

هشدار عجیب بایدن به رئیس واگنر/جای تو بودم مراقب آنچه می‌خوردم بودم!

به گزارش زنهار به نقل از همشهری آنلاین : جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پی شورش ناکام یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی روسی واگنر به او هشدار داد که ممکن است در خطر باشد و مراقب آنچه می خورد باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، پس از شورش ماه گذشته گروه وابسته به آن در ماه گذشته و تصرف کوتاه مدت یک مرکز نظامی روسیه، ممکن است در خطر باشد.

رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در هلسینکی پس از سفر به سه کشور اروپایی درباره یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر با تاکید بر مراقبت این فرمانده شورشی روسی از خود گفت: ایالات متحده نمی‌داند پریگوژین کجاست یا برنامه‌های او چیست اما "اگر جای او بودم، مراقب غذایی که می خورم می بودم. به منوی غذای خود  بیشتر توجه می‌کردم."

رئیس جمهور آمریکا همچنین روسیه را متهم به دخالت در انتخابات آمریکا کرد و گفت: روسیه در انتخابات آمریکا مداخله می کند. بایدن در عین حال اذعان کرد که  احتمال جدی استفاده پوتین از سلاح هسته ای وجود ندارد.

در جریان شورش ۲۳ تا ۲۴ ژوئن (۲ تا ۳ تیر)، نیروهای گروه واگنر کنترل شهر روستوف در جنوب روسیه را به دست گرفتند و تعداد نامشخصی از بالگردهای نظامی ارتش این کشور را سرنگون کردند.

در حالی که شورش در جریان بود، پوتین آن را به عنوان «خنجر از پشت» و اقدامی خیانت‌آمیز توصیف کرد که خطر فرو بردن کشور در جنگ داخلی را به همراه داشت.

اما طبق توافقی که به آن شورش پایان داد، کرملین اعلام کرد که برای جلوگیری از خونریزی، پریگوژین به بلاروس می‌رود و پرونده جنایی علیه او منتفی خواهد شد. همچنین به جنگجویان او این امکان داده شد که یا در تبعید به او بپیوندند، یا به نیروهای منظم روسیه بپیوندند و یا به خانه بروند.

از سوی دیگر پریگوژین گفته است که هدف از این شورش سرنگونی دولت روسیه نبود بلکه هدف آن محاکمه سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد ارتش این کشور به دلیل اشتباهات و اقدامات غیرحرفه‌ای آنها در اوکراین بوده است.

شورش کوتاهی که توسط گروه واگنر به رهبری پریگوژین انجام شده بود، در نتیجه مذاکرات و میانجیگری رئیس جمهور بلاروس متوقف شد و پریگوژین به جنگجویان خود دستور داد به سمت اردوگاه‌هایشان عقب نشینی کنند.

پریگوژین قرار بود در بلاروس مستقر شود، اما الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس پیشتر اعلام کرد که پریگوژین به روسیه برگشته است و مبارزان واگنر هنوز پیشنهاد نقل مکان به بلاروس را نپذیرفته‌اند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار