سپاه پاسداران، تروریست اعلام شد؟

دولت بریتانیا درخواست‌ها مبنی بر لحاظ کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان یک گروه تروریستی با هدف ذیل تحریم قراردادن حامیان و شرکت‌های این گروه را رد کرد. رژیم تحریم‌های جدید برای اولین بار به وزرا اجازه می‌دهد تا افراد را به دلیل فعالیت‌هایشان در داخل بریتانیا و نه‌فقط در ایران، تحریم کنند.

سپاه پاسداران، تروریست اعلام شد؟

به گزارش زنهار ، گاردین: دولت بریتانیا درخواست‌ها مبنی بر لحاظ کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان یک گروه تروریستی با هدف ذیل تحریم قراردادن حامیان و شرکت‌های این گروه را رد کرد. رژیم تحریم‌های جدید برای اولین بار به وزرا اجازه می‌دهد تا افراد را به دلیل فعالیت‌هایشان در داخل بریتانیا و نه‌فقط در ایران، تحریم کنند.

به نظر می‌رسد که اعلامیه روز پنجشنبه جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا خطاب به نمایندگان مجلس، بحث طولانی‌مدت دولت در مورد اینکه آیا سپاه پاسداران، به‌عنوان یک نهاد حکومتی ایران، باید ذیل گروه‌های تروریستی قرار بگیرد یا نه را خاتمه داده است.

تا به اینجای کار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج، «پلیس اخلاقی» و فرمانده بسیج و غلامرضا سلیمانی قبلاً تحت تحریم قرار گرفته‌اند، اما اگر سپاه پاسداران ذیل فهرست گروه‌های تروریستی قرار بگیرد، عضویت در این گروه، حمایت مالی یا ابراز حمایت از فعالیت‌های آن جرم تلقی خواهد شد و از آنجایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساختار نظامی ایران بسیار مرکزیت دارد، عملاً کل حکومت ایران ذیل فهرست تروریسم خواهد رفت. وزیر خارجه انگلیس نگران بود که اقدام علیه سپاه، احتمالاً به اخراج سفیر بریتانیا از تهران منجر خواهد شد.

حزب کارگر خواستار تروریستی خواندن سپاه، براساس قانون تروریسم سال ۲۰۰۰ شده و پیشنهاد کرده در صورت لزوم از طریق اصلاحیه‌ای قانونی برای تروریستی اعلام کردن سپاه اقدام شود. در ماه آوریل، ۱۲۵ نماینده مجلس، از جمله بیش از ۹۰ نماینده محافظه‌کار، خواستار نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک سازمان تروریستی شده بودند.

در هر صورت تغییرات پیشنهادی در اواخر سال جاری، نیاز به قانون دارد. در حال حاضر، فضای سیاسی در غرب در خصوص گفت‌وگوهای احیای برجام، به دلیل فضای منفی ناشی از اعتراضات نیمه‌دوم سال گذشته در ایران و همکاری‌های ایران با روسیه بسیار منفی است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار