لوکاشنکو: پوتین می‌خواست پریگوژین را بکشد

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در اظهاراتی جدید درباره شورش اخیر گروه نظامی «واگنر» در روسیه گفت او «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود را متقاعد کرد «یوگنی پریگوژین» رئیس این گروه را از بین نبرد.

لوکاشنکو: پوتین می‌خواست پریگوژین را بکشد

به گزارش زنهار به نقل از فارس: «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در اظهاراتی جدید درباره شورش اخیر گروه نظامی «واگنر» در روسیه گفت او «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود را متقاعد کرد «یوگنی پریگوژین» رئیس این گروه را از بین نبرد.

به نوشته رویترز، لوکاشنکو هنگام توصیف گفت‌وگوی شنبه خود با پوتین، از عبارت عامیانه در زبان روسی برای کشتن یک نفر استفاده کرد که معادل آن در انگلیسی "wipe out" از بین بردن است.

به گزارش رسانه‌های بلاروسی، رئیس‌جمهور بلاروس در نشست سه‌شنبه با مقامات ارتش این کشور و خبرنگاران گفت: فهمیدم تصمیم بی‌رحمانه‌ای گرفته شده (فحوای سخنرانی پوتین هم همین بود) از بین بردن شورشی‌ها.

وی افزود: به پوتین پیشنهاد کردم عجله نکند. گفتم «بیا با پریگوژین و فرماندهانش صحبت کنیم». او در پاسخ گفت «بی‌فایده است حتی تلفن را جواب نمی‌دهد. نمی‌خواهد با کسی حرف بزند».

کرملین هنوز درباره اظهارات رئیس‌جمهور بلاروس اظهارنظر نکرده است. لوکاشنکو که آشنایی دیرینه‌ای با پریگوژین دارد و متحد پوتین هم هست، گفت به رئیس‌جمهور روسیه توصیه کرد فراتر فکر کند و حذف پریگوژین می‌تواند به شورش گسترده نیروهای او منجر شود.

او همچینن گفت ارتش خودش می‌تواند از تحربیات گروه واگنر که بر اساس توافق با کرملین می‌توانند به بلاروس بروند، استفاده کند. خبرگزاری دولتی «بلتا» بلاروس به نقل از لوکاشنکو گزارش داد: (واگنر) آموزش دیده‌ترین واحد در ارتش است. چه کسی این را زیر سوال می‌برد؟ ارتش من هم این را درک می‌کند و ما در بلاروس چنین افرادی نداریم.

به نوشته رویترز، لوکاشنکو به ارتش بلاروس گفت: مردم درک نمی‌کنند که ما به شکلی عملگرایانه به این موضوع نزدیک می‌شویم. آن‌ها (واگنرها) این را پشت سر گذاشته‌اند، به ما درباره تسلیحات و این که چه چیزی خوب کار کرده و چه چیزی بد خواهند گفت.

پریگوژین شنبه شب آنچه را «راهپیمایی عدالت» به سمت مسکو از شهر جنوبی «روستوف» در ۲۰۰ کیلومتری پایتخت روسیه خوانده بود، با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس متوقف کرد. دیروز و همزمان با اعلام خبر ورود رئیس گروه نظامی واگنر به بلاروس، روسیه از منتفی شدن پرونده علیه نیروهای این گروه به اتهام راه‌اندازی شورش مسلحانه خبر داد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار