یک توصیه به سفیر جدید فنلاند: به عنوان ماما به زایمان اسلامی مومنین بپردازید!

در شرایطی که دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) دولت را فتح کرده‌اند، شاید انتصاب یک ماما به عنوان سفیر ایران در فنلاند جای تعجب نداشته باشد. سفرای هر کشور، در محل ماموریت خود می‌توانند در گسترش روابط تجاری و صلح‌آمیز، جلوگیری از وقوع جنگ، معاهدات و توافقات بین‌الملل و... تاثیرگذار باشند.

یک توصیه به سفیر جدید فنلاند: به عنوان ماما به زایمان اسلامی مومنین بپردازید!

به گزارش زنهار به نقل از دیده‌بان ایران: در شرایطی که دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) دولت را فتح کرده‌اند، شاید انتصاب یک ماما به عنوان سفیر ایران در فنلاند جای تعجب نداشته باشد. سفرای هر کشور، در محل ماموریت خود می‌توانند در گسترش روابط تجاری و صلح‌آمیز، جلوگیری از وقوع جنگ، معاهدات و توافقات بین‌الملل و... تاثیرگذار باشند.

با این تفاسیر، گزینش دیپلمات‌های شایسته برای این سمت حائز اهمیت است. اما روز گذشته خبری مبنی بر انتصاب معصومه آباد، عضو اسبق شورای شهر تهران، به عنوان سفیر فنلاند منتشر شد.

معصومه آباد کیست؟

معصومه آباد یکی از اسرای جنگ ایران و عراق است که خاطرات اسارت خود را در کتاب «من زنده‌ام» منتشر کرده است. وی دکتری خود را در رشته بهداشت باروری از دانشگاه شهید بهشتی گرفته است. آباد عضو دوره سوم و چهارم شورای شهر تهران بوده و نام او در لیست معروف املاک نجومی قرار داشت.

او پنجمین سفیر زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. مرضیه افخم سفیر پیشین ایران در مالزی ، افسانه نادی پور سفیر ایران در دانمارک ، فروزنده ودیعتی سفیر ایران در فنلاند، حمیرا ریگی سفیر ایران در بروئنی، سفیران زن ایران بعد از انقلاب هستند.

فریدون مجلسی دیپلمات باسابقه و تحلیلگر مسائل بین الملل درباره لزوم آشنایی سفرا با روابط و زبان دیپلماتیک به سایت دیده‌بان ایران گفت: «بالاخره وقتی دایره را کوچک و کوچک‌تر می‌کنند، دیگر کسی را ندارند که در مقامات مختلف بگذارند. در سطوح خرد که کارشناس هستند اما آن بالایی‌ها حتما باید متعلق به یک دایره کوچک به اصطلاح ارزشی، باشند.»

وی خاطرنشان کرد: «اما نکته دیگری هم مطرح است و آن این است که ایران در عرصه بین‌الملل حضوری ندارد که بخواهند دیپلمات حرفه‌ای را به ماموریت بفرستند که بخواهند در فنلاند سرمایه‌گذاران را متقاعد به سرمایه‌گذاری کنند، از آن‌ها حمایت بخواهند، تجارت با ایران را توسعه دهند، در سیاست از حمایت‌های آنان برخوردار شوند و متقابلا حمایت کنند.»

این دیپلمات پیشین به کنایه گفت: «سفارتخانه‌ها یادگاری از گذشته‌اند که هزینه شده و خانه خریده‌اند و اگر در آن خانه‌ها کسی زندگی نکند، تخریب می‌شوند. پس چه بهتر که یک خانمی آنجا ساکن شود، با سلیقه بیشتری به آن برسد و اگر مهمانی‌های خصوصی بین مسلمین شهر برگزار شود، می‌تواند غذاهای مناسب‌تری هم تهیه کند. من نمی‌دانم زایمان اسلامی و غیراسلامی هم داریم یا خیر ولی اگر داشته باشیم، ایشان می‌توانند به عنوان ماما به زایمان اسلامی مومنین آنجا کمک کند.»

مجلسی در ادامه گفت: «فنلاند جنگل‌ها و دریاچه‌های زیبایی هم دارد که اگر ایشان استعداد نقاشی داشته باشند، می‌توانند تابلو نقاشی هم بکشند. نظام آموزشی خوبی هم دارد که می‌توانند بروند و توصیه کنند در ایران دانش‌آموزان را بهتر تربیت کنند و چنانچه تهاجمی فرهنگی تلقی نشود، این مسائل خیلی هم خوب خواهد بود. بنابراین این مسئله حادی نیست، ایشان را نفرستند چه کسی را بفرستند؟ خصوصا که الان مسائل زن، زندگی آزادی هم مطرح است. لااقل خانمی را به عنوان سفیر انتخاب کرده‌اند که خوشبختانه تحصیلات دانشگاهی دارند و داعیه‌دار پرورش در خانواده کارگری هم نیستند. آگاهی‌هایی دارند و در حوزه‌های محلی هم دوره‌هایی دیده‌اند. به نظر من جای انتقادی وارد نیست و تفاوتی هم نمی‌کند که چه کسی را بفرستند، چه داعیه‌دار خانواده کارگری باشد چه غیرکارگری.»

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار