تاثیر دخالت خارجی‌ها بر تحولات داخلی روسیه

​یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: قطعا در تحولات اخیر و داخلی روسیه دست خارجی در کار است تا این نیروها را علیه پوتین بشوراند. در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد می تواند روسیه را به جنگ داخلی بکشاند.

تاثیر دخالت خارجی‌ها بر تحولات داخلی روسیه

به گزارش زنهار به نقل از علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از تنش میان گروه خصوصی نظامی واگنر و وزارت دفاع روسیه گفت: واگنر از نظر تعداد و ابزار نظامی گروه گسترده و قدرتمندی نیست، تنها با امکانات مالی که در اختیار آن ها گذاشتند شروع به کار کرده و در جنگ اوکراین  کمک کرد، اما از همان ابتدا نارضایتی داشتند و از ادامه جنگ خودداری می کردند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا در تحولات اخیر و داخلی روسیه دست خارجی در کار است تا این نیروها را علیه پوتین بشوراند. در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد می‌تواند روسیه را به جنگ داخلی بکشاند و اگر چنین جنگی هم رخ دهد حتما منجر به کنار رفتن پوتین شده،  به نفع غربی‌ها خواهد بود و کاملا به زیان ما تمام می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: این طور که غربی‌ها سخاوتمندانه به زلنسکی کمک می کنند این احتمال وجود دارد که از طریق دیگر ، گروه واگنر هم کمک خارجی داشته باشد زیرا این گروه بیشتر چریکی بوده و به جنگ منظم پایبند نیستند.

بیگدلی ادامه داد: با توجه به شرایط داخلی روسیه، پوتین حملات خود را به کی‌یف به طور گسترده انجام می‌دهد تا توجهات را از این تحولات دور کند، اما آنچه قطعی است این که جنگ در اوکراین وارد مرحله فرسایشی شده و مردم روسیه نیز از جنگ خسته شده اند، از طرفی این جنگ میهنی نیست و نمی تواند طولانی باشد ادامه آن روسیه را با بحران مواجه می کند و چه بسا منجر به ترور و کشته شدن پوتین شود.

وی با اشاره به اقداماتی که پوتین پس از تحریم‌ها از سوی غرب انجام داد، گفت: برخی از صاحبان ثروت در روسیه که مورد تحریم غربی‌ها هم قرار گرفت، سرمایه‌هایشان به طوری تصاحب شد و احتمالا این ها هم می‌توانند مخالف سیاست های پوتین باشند و با واگنرها ارتباط برقرار کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: آنچه قطعی است روسیه از مسیر اصلی فاصله گرفته است و قدم در راهی گذاشته که آن را با بحران رو به رو می کند.

بیگدلی همچنین اظهار کرد: اگر ارتش در روسیه دست به کودتای درون سازمانی بزنند و نهایتا منجر به برکناری پوتین شود، در فضای منطقه ای و سیاست خارجی ما نیز تزلزل به وجود می آید و مشخص نیست حکومت بعدی در روسیه چه ارتباط و نگاهی به ایران داشته باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار