نقش صنعت هسته‌ای در آفت‌زدایی و ضدعفونی محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از ثمرات صنعت هسته‌ای کشور ضدعفونی محصولات کشاورزی صادراتی با اشعه گاما در مراکزی است که توسط سازمان انرژی اتمی راه‌اندازی شده است.

نقش صنعت هسته‌ای در آفت‌زدایی و ضدعفونی محصولات کشاورزی

به گزارش زنهار به نقل از خبرگزاری فارس، صنعت هسته‌ای از صنایعی است که کاربردهای بسیاری در حوزه های مختلف از جمله پزشکی و درمان بیماران، تولید برق، دامپزشکی و دام پروری، مدیریت آب، محیط زیست، صنایع غذایی و کشاورزی و ... دارد.

حجت الاسلام محمد سبزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره نقش صنعت هسته ای در حوزه کشاورزی گفت: یکی از دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور برای بخش کشاورزی، ضدعفونی محصولات کشاورزی صادراتی به کشور‌های دیگر با اشعه گاما است.

وی افزود: پیش از این پسته ما به کشورهای دیگر صادر می‌شد و به دلیل داشتن سم آفلاتوکسین عودت داده می‌شد، اما با ضدعفونی و آفت‌زدایی این محصولات کشاورزی با اشعه گاما، امروز دیگر محصولات کشاورزی ما که به کشورهای دیگر صادر می‌شوند عودت داده نمی‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: امروز سازمان انرژی اتمی ۱۲ مرکز را برای ضدعفونی محصولات کشاورزی صادراتی راه‌اندازی کرده که تعداد این مراکز در حال افزایش است.

سبزی خاطرنشان کرد: علاوه بر حوزه کشاورزی، ما در حوزه تامین سوخت هسته‌ای نیز به خودکفایی رسیده‌ایم و قادر به تامین نیازهای خود و حتی تامین نیاز دیگر کشورها نیز هستیم.

وی افزود: در حوزه پزشکی نیز ما شاهد تولید رادیوداروها به میزان تامین نیاز داخلی هستیم. این پتانسیل نیز در این حوزه وجود دارد که با توسعه پزشکی هسته‌ای، ما بتوانیم درآمدهایی را از طریق توریست درمان کسب کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: با توجه به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در حوزه صنعت هسته‌ای کشور، امروز ما باید صادرات دستاوردهای هسته‌ای را در دستور کار خود داشته باشیم. با صادرات دستاوردهای صنعت هسته‌ای همچون آب سنگین، سوخت هسته‌ای، برق هسته‌ای و... برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار