جمهوری خواهان تندرو به دنبال استیضاح بایدن

دست‌کم دو تن از جمهوری‌خواه تندرو قصد دارند مجلس نمایندگان آمریکا را وادار به رای‌گیری درباره استیضاح جو بایدن و اعضای دولتش کنند.

جمهوری خواهان تندرو به دنبال استیضاح بایدن

به گزارش زنهار به نقل از ایسنا: دست‌کم دو تن از جمهوری‌خواه تندرو قصد دارند مجلس نمایندگان آمریکا را وادار به رای‌گیری درباره استیضاح جو بایدن و اعضای دولتش کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوری خواهان به دنبال رای گیری قطعنامه استیضاح جو بایدن،‌ رئیس جمهوری به اتهام نقض سوگند ریاست جمهوری به دلیل ناکامی در اجرایی کردن قوانین مهاجرتی و تضمین امنیت مرزی مکزیک و ایالات متحده در مقابل مواد افیونی فنتانیل است.

روز جمعه، جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا اقدامات اولیه برای عزل جو بایدن را آغاز کردند و او را به سوء استفاده از قدرت و ناتوانی در انجام وظایف خود به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده متهم کردند.

لایحه‌ای به تصویب رسیده تا تحقیقات مربوط به تخلفات احتمالی بایدن، رئیس جمهور دموکرات و خانواده‌اش آغاز و این اتهامات به کمیته امنیت داخلی و قضایی مجلس نمایندگان ارجاع شود.

این رای گیری بر مبنای حزبی انجام شد، زیرا ۲۱۹ نماینده جمهوری خواه به این لایحه رای مثبت دادند، در حالی که ۲۰۸ نماینده دموکرات به این لایحه رای منفی دادند.

در صورتی که دو کمیته به تصویب آغاز رای گیری رسمی در مجلس نمایندگان برای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا رای دهند، مجلس رای گیری رسمی درباره این لایحه را آغاز خواهد کرد.

قانون اساسی ایالات متحده می‌گوید که یک رئیس جمهور را می‌توان به دلیل "جرایم سنگین و جنایات" استیضاح و از سمت خود برکنار کرد.

"لورن بوبرت"، یکی از ارائه دهندگان این قطعنامه در توئیتی نوشت: جمهوری خواهان باید با هم کار کنند و این مرد را به خاطر رها کردن وظیفه مربوط به مرز جنوبی از کاخ سفید بیرون بیندازند.

این طرح شانس کمی برای رای آوردن در مجلس نمایندگان دارد چون جمهوری‌خواهان با اختلاف ۲۲۲ بر ۲۱۲ آن را کنترل می‌کنند و چندین جمهوری‌خواه پیش ‌بینی می‌کنند که مخالفان رای لازم را برای جلوگیری از مطرح شدن این طرح در صحن مجلس نمایندگان دارند.

دموکرات‌های ارشد استدلال کردند که اقدامات جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در این هفته نشان داد که جمهوری‌خواهان وابسته به «افراط‌گرایی MAGA» (آمریکا را دوباره بزرگ کنیم) و دونالد ترامپ هستند.

برخی از جمهوری خواهان تندرو به دنبال استیضاح بایدن به عنوان اقدامی تلافی جویانه پس از دو بار استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا توسط مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل دموکرات‌ها هستند. او یکبار بابت اوکراین و یکبار هم باید اقداماتش پیش از حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ هوادارانش به کنگره هدف استیضاح قرار گرفت.

یکی دیگر از جمهوری خواهان تندرو "مارجوری تیلور گرین" نیز گفته، او در حال برنامه ریزی قطعنامه‌هایی برای استیضاح بایدن، دو عضو کابینه او، کریستوفر رای، رئیس اف.بی.آی و یک وکیل آمریکایی است که شرکت کنندگان در حمله کنگره را تحت پیگیرد قرار دادند.

این تحولات به دردسری برای کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بدل شده که می‌ترسد چنین اقداماتی خطر تضعیف تحقیقات کنگره را در پی داشته باشد.

وی گفته مخالف رای برای استیضاح بایدن است چون کمیته کنگره در حال تحقیق درباره معاملات تجاری خانواده بایدن است؛ این روند به تحقیقات ضربه می‌زند.

روز چهارشنبه، جمهوری خواهان به توبیخ آدام شف، نماینده دموکرات کالیفرنیا که یکی از سرسخت ترین منتقدان ترامپ بوده است، به دلیل نقش او در تحقیقات درباره رئیس جمهور سابق رای دادند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار