توافق موقت ایران و آمریکا چگونه خواهد بود؟

روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد که دولت جو برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران و آزادی آمریکایی‌های زندانی مذاکراتی مخفیانه با ایران داشته است. این مذاکرات بخشی از تلاش آمریکا برای کاهش تنش‌ها و کاهش خطر رویارویی نظامی با ایران توصیف شده است.

توافق موقت ایران و آمریکا چگونه خواهد بود؟

به گزارش زنهار به نقل از «پارسینه»، هدف آمریکا دستیابی به یک توافق غیررسمی و نانوشته است که برخی مقامات ایرانی آن را «آتش بس سیاسی» می‌نامند.

نیویورک تایمز مدعی شد که طرح کلی مذاکرات توسط سه مقام ارشد اسرائیلی، یک مقام ایرانی و یک مقام آمریکایی تایید شده است. مقامات آمریکایی در مورد تلاش‌ها برای آزادی زندانیان جزئیاتی ارائه نمی‌کنند، و تنها به گفتن این بسنده کرده اند که این موضوع اولویت فوری آمریکا است.

گفتگو‌های غیرمستقیم که برخی از آن بهار امسال در عمان انجام شد، نشان‌دهنده از سرگیری دیپلماسی بین آمریکا و ایران پس از شکست بیش از یک سال مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

بر اساس این توافق جدید که دو مقام اسرائیلی آن را «قریب الوقوع» نامیدند، ایران موافقت خواهد کرد که غنی سازی اورانیوم را فراتر از سطح ۶۰ درصد فعلی دنبال نکند.

علاوه بر آن، مقامات ایرانی گفتند که تهران حملات مرگبار به پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق توسط نیرو‌های نیابتی خود را متوقف خواهد کرد، همکاری خود را با بازرسان بین المللی هسته‌ای گسترش می‌دهد و از فروش موشک‌های بالستیک به روسیه خودداری می‌کند.

در مقابل، ایران انتظار دارد که آمریکا از تشدید تحریم‌ها اجتناب کند، توقیف نفتکش‌های خارجی حامل نفت ایران را متوقف کند، و به دنبال قطعنامه‌های تنبیهی جدید در سازمان ملل یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران نباشند.

ایران همچنین از ایالات متحده انتظار دارد که میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های این کشور را که استفاده از آن‌ها محدود به اهداف بشردوستانه است، در ازای آزادی سه زندانی ایرانی-آمریکایی آزاد کند. مقامات آمریکایی ارتباط بین آزادی زندانیان و پول و یا ارتباط بین زندانیان و مسائل هسته‌ای را تایید نکرده اند.

در اقدامی که می‌تواند نشانه‌ای از یک توافق در حال توسعه باشد، ایالات متحده هفته گذشته معافیتی صادر کرد که به عراق اجازه داد ۲.۷۶ میلیارد دلار از بدهی خود به ایران را بپردازد. به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، این پول برای فروشندگان شخص ثالث مورد تایید ایالات متحده به منظور خرید غذا و دارو برای شهروندان ایرانی محدود خواهد شد.

مقامات ایرانی همچنین تلاش می‌کنند تا حدود ۷ میلیارد دلار از پول فروش نفت نفت را که در کره جنوبی مسدود شده است، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی زنده کنند. به گفته یک مقام ایرانی و چند نفر دیگر که در جریان مذاکرات هستند، این پول نیز برای استفاده بشردوستانه محدود شده و در یک بانک قطری نگهداری می‌شود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «شایعات درباره توافق هسته‌ای - موقت یا غیرموقت - نادرست یا گمراه‌کننده هستند.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای خطاب به نیویورک تایمز، بدون آنکه به جزئیات بپردازد گفت که «ایجاد فضای جدید و حرکت از وضعیت فعلی به سمت جلو مهم است.»

تجدید مذاکرات ایران و آمریکا برخی از مقامات اسرائیلی را نگران کرده است که اجرای تفاهمات جدید، فشار اقتصادی غرب بر ایران را کاهش دهد و حتی منجر به یک توافق هسته‌ای گسترده‌تر شود.

برخی تحلیل گران می‌گویند این توافق تنها برای محدود کردن تنش میان تهران و واشنگتن و عبور نکردن از خط قرمزهاست.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار