سلطانی‌فر: در تلاشیم سطح روابط سیاسی ایران و مصر به سفارت ارتقاء یابد

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره گفت: در تلاش هستیم سطح روابط سیاسی ایران و مصر به سفارت ارتقاء یابد.

سلطانی‌فر: در تلاشیم سطح روابط سیاسی ایران و مصر به سفارت ارتقاء یابد

به گزارش زنهار به نقل از خبرگزاری فارس ، محمدحسین سلطانی‌فر رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره تاثیر همگرایی ایران و مصر بر ایجاد معادلات جدید منطقه‌ای و جهانی گفت: اگر بخواهیم به موقعیت و جایگاه ایران و مصر نگاه کوتاهی داشته باشیم و  تاثیرگذاری که دو کشور در همین شرایط نیز در تحولات منطقه دارند را بررسی کنیم، بی تردید به این نتیجه خواهیم رسید که چنانچه این همگرایی شکل بگیرد و روابط دو کشور ارتقاء یابد، شاهد تاثیر بسیار مثبت و مهمی در درجه اول در رابطه ایرانی، عربی و در درجه دوم بر تحولات منطقه به ویژه فلسطین خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تفاهم ایران و مصر و نزدیکی دو‌ کشور تمدن ساز در راستا و ادامه همان تفاهم ایران و عربستان است؟ اظهار داشت: در این تردید نیست که توافق ایران و عربستان سعودی در جهت ایجاد فضای مناسب روابط عربی - ایرانی تاثیرگذاری داشته و خواهد داشت.با توجه به نقش و جایگاه مصر و ایران نمی‌توانیم بگوییم که تفاهم ایران و مصر در ادامه همان تفاهم ایران و عربستان است، اما می‌توانیم ادعا کنیم که متاثر از آن است. اما نمی‌توانیم بگوییم که در راستای همان تفاهم قرار دارد.

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در پاسخ به این سؤال که قرار است سطح روابط در سطح سفیر بین ایران و مصر پیگیری و اجرایی شود و ارتقاء یابد؟ عنوان کرد: آنچه در حال حاضر در بحث روابط دوجانبه دو کشور و مذاکراتی که در جریان است، توافق دو کشور بر ارتقای سطح روابط دو کشور تا سطح سفیر است.در حال حاضر ما دارای سطح روابط سیاسی با مصر در سطح دفاتر حافظ منافع در تهران و قاهره هستیم و تلاش داریم که این سطح روابط سیاسی تا سطح سفیر ارتقاء یابد.

سلطانی‌فر در خصوص  اشتراکات ایران و مصر و تاثیرگذاری آن بر پرونده فلسطین و مقاومت فلسطین هم اظهار داشت: اگر نگاهی به گذشته مصر داشته باشیم مصر در موضوع فلسطین تاریخ زیادی دارد و در ۴ و ۵ جنگ به طور مستقیم با رژیم صهیونیستی درگیر بوده و قربانیان زیادی را در راه آرمان فلسطین تقدیم کرده است.لذا موضوع فلسطین و مصر، صرفنظر از همه حاشیه‌ها و جوانبی که دارد یک موضوع گره خورده است و در حال هم فلسطین متاثر از مصر و‌ هم مصر متاثر از فلسطین هست و روحیه و نشاط و ضدیت ملت مصر با رژیم صهیونیستی کاملاً به اعتراف خود صهیونیست‌ها مشهود است.

وی گفت: بی تردید همگرایی ایران و مصر با توجه به مواضع و نقطه‌نظرات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، ما شاهد اشتراکاتی خواهیم بود که این اشتراکات می‌تواند در حل موضوع فلسطین تأثیرگذار باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار