ائتلاف دریایی ایران و کشورهای عربی؛ پایان سلطه‌گری آمریکا بر منطقه

​یک رسانه عربی در گزارشی به اخبار منتشر شده درخصوص تشکیل ائتلاف دریایی میان ایران و چند کشور عربی و پیامدهای آن برای آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخت.

ائتلاف دریایی ایران و کشورهای عربی؛ پایان سلطه‌گری آمریکا بر منطقه

به گزارش زنهار به نقل از ایسنا، شبکه المیادین در گزارشی نوشت که اعلان تشکیل ائتلاف بین المللی از سوی تهران علیرغم تحریم های غرب و در سایه پیشرفت صنعت نظامی و رونمایی از نسل جدید پهپاد و موشک نقطه زن مانند موشک های «خیبر» و «فتاح»، برگ برنده ای برای این کشور به شمار می رود و نشان دهنده قدرت بازداندگی بی سابقه ایران در منطقه است و همین امر باعث شد که فرمانده ناوگان پنجم آمریکا سکوت خود را بشکند و به طور علنی و گزنده از این گام انتقاد کند.

در این گزارش آمده است که ایران علیرغم تحریم های غربی و آمریکایی با گام های محکم و ثابت در حال پیشرفت است و به طور همزمان تحرکاتی انجام داده است که تحولات دیپلماتیک سریع درخصوص کشورهای منطقه ایجاد کرده است، این تحرکات منجر به نگرانی گسترده آمریکا شده است، آمریکایی که پیش از این به تنهایی بر منطقه سیطره داشت، همین امر باعث شد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شتابزده به منطقه بیاید تا شاید بتواند بخشی از نقش از دست رفته آمریکا را بازگرداند.

نویسنده آورده است: سردرگمی و شتابزدگی آمریکا در منطقه بخاطر این است که برخی کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس(فارس) گام های عملی برای ایجاد شراکت با ایران و محافظت از خود اتخاذ کرده اند زیرا بعد از سال های زیاد متوجه فریبکاری های آمریکا شده اند؛ آمریکایی که تلاش می کرد عربستان را قانع کند تا با رژیم صهیونیستی سازش کند. بزرگ ترین نگرانی آمریکا زمانی نمایان شد که تهران و ریاض با هم توافق کردند و روابط دیپلماتیک خود را گسترش دادند، همچنین اخیرا گزارش هایی مبنی بر تلاش برای تقویت روابط ایران و مصر منتشر شده است و همه این تحولات برای آمریکا و رژیم صهیونیستی نگران کننده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بعد از تجربه عملی، کشورهای عربی به این درک رسیدند که نباید تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهند و دولت آمریکا دیگر چتر حمایتی آن ها نیست و بهتر است مشکلات خود با ایران را حل کنند و به دنبال منافع مشترک گسترده تری باشند. آن ها متوجه شدند که دل بستن به وعده های توخالی آمریکا بی نتیجه است به همین دلیل به فکر حل کردن مشکلات خود با ایران افتادند و امضای توافقات میان کشورهای عربی و روسیه و چین در همین راستا انجام شد.

در ادامه این گزارش آمده است که آمریکا تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا اجازه ندهد ائتلاف جدید میان ایران و کشورهای عربی تشکیل شود اما با توجه به تحولات جدید واشنگتن موفق به این کار نخواهد شد زیرا برخی کشورها که ایران را در دایره دشمنان خود قرار داده بود اکنون با تهران روابط برقرار کرده و آن را هم پیمانی مهم و ضروری می داند.

نویسنده آورده است: اعلان ایران در تشکیل ائتلاف دریایی بین المللی نقطه تحولی مهم و قوی در ایجاد امنیت مشترک برای کشورهای منطقه است و طبق معمول تهران با این اقدام آمریکا را سردرگم و تمام محاسبات آن را برهم خواهد زد. تشکیل این ائتلاف منجر به خشم رژیم صهیونیستی نیز خواهد شد زیرا این رژیم از هر فرصتی استفاده کرده است تا دیگران را علیه ایران و برنامه هسته ای اش تحریک کند اما با توجه به اختلاف رویکرد هایش با آمریکا درخصوص چگونگی تعامل با ایران از انجام هرگونه اقدام نظامی عاجز است، آمریکا در تعامل با ایران همچنان گزینه دیپلماسی را بر گزینه نظامی ترجیح می دهد و به دنبال توافق با ایران است، حتی اگر این توافق جزئی باشد و تنها احیای برجام را تضمین کند.

در پایان این گزارش تاکید شده است: تشکیل ائتلاف دریایی یک پروژه امنیتی مشترک میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) است و تحقق این امر ضربه سختی به منافع اسرائیل در منطقه خواهد زد، این ائتلاف همچنین منجر به افزایش قدرت ایران در منطقه و شکست سلطه آمریکا خواهد شد.

اخیرا امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که «ائتلاف جدید دریایی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حال شکل‌گیری است» یادآور شد: ائتلاف دریایی که قبلا با روسیه، چین، عمان و پاکستان شکل گرفته بود امروز در حال گسترش است. این ائتلاف با کشور هند و با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق به زودی شکل می‌گیرد. با شکل گیری این ائتلاف به زودی شاهد عاری بودن منطقه از هرگونه نیروی غیر موجه خواهیم بود.

پیش تر، خبرگزاری وام امارات متحده عربی گزارش داده بود که وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد  که امارات دو ماه پیش از مشارکت خود در ائتلاف «قدرت دریای متحد» خارج شده بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار