حرف های تازه "ظریف" جنجال به پا کرد!

شب گذشته محمد جواد ظریف در کلاب هاوس حرف‌هایی زده که جنجالی شد، بخشی از حرف‌ها و واکنش‌های مرتبط به آن را اینجا آورده‌ایم.

حرف های تازه "ظریف" جنجال به پا کرد!

به گزارش زنهار به نقل از برترین‌ها: این بخش از حرف‌های ظریف کنایه دارد به تلاش‌های بی‌وقفه دولت فعلی برای احیای هر گونه توافق با قدرت‌های بزرگ و تعدیل تحریم‌ها:

اگر برجام اینقدر خیانتی بدتر از ترکمنچای است، پاره کنید و دفنش کنید و بیندازید کنار، چرا اینقدر اشتیاق به احیای آن دارید؟

در داخل من که وزیر خارجه خودشان بودم را باور نمی‌کردند، وزیر خارجه اسرائیل را باور می‌کردند، دائم میگفتم «بابا من وزیر امور خارجه شما هستم!»

در اینجا در واقع ظریف پاسخی به تندروها داده که گمان می‌کنند، مذاکرات بدون اطلاع رهبری بوده:

تمام مذاکرات و صورت جلسات را برای رهبری می‌فرستادیم؛ ایشان هر وقت می‌خواستند نظر می‌دادند و هر موقع می‌خواستند نظر نمی دادند.

این برش از حرف‌های ظریف در واقع ادامه همان پست اینستاگرامی‌اش است، او تلویحا گفته بوده که ترکمنچای هم در شرایطی مجاز است، چون باید به بضاعت و امکانات خودمان هم توجه داشته باشیم. صحبت‌هایی که نه تندروها دوست داشتند و نه اهالی اپوزیسیون:

من نظر خودم را داشتم اما سیاست، علم شدنی‌هاست و نه علم آرزوها. برخی در این دو روز به من حمله کردند که می‌گویم آرمان نداشته باشید که خیلی حرف بچگانه‌ای است.

این بخش از صحبت‌های ظریف حاوی نکات ظریفی‌ست، برای آن‌ها که به آینده ایران فکر می‌کنند: من اجازه نداشتم با ترامپ (حتی اتفاقی) دیدار کنم. وقتی مکرون در ساختمان شهرداری به دیدار من آمد، اولین چیزی که گفت این بود که «ترامپ هم می‌خواست با من بیاد اما من بهش گفتم که نیاد

این اظهارات محمدجواد ظریف، مانند دیگر مواقع، چالشی در توییتر ایجاد کرده که تفاوت های کاربران را به رخ کشیده.

یک کاربر نزدیک به دولت رئیسی نوشت:

 ۱. ایران هزینه‌های برجام را داده‌ است. بدون دریافت منافع‌ش.

۲. بدتر اینکه، خروج از همین برجامِ پُرهزینه و بی‌منفعت، خودش یک هزینه‌ی مجدّد و مجزّا دارد.

۳. دولت جدید می‌خواهد پس از آن همه هزینه که داده شد، منفعت کمی را اگر بشود،  احیا کند

۴. الحق که ظریف و باند او نماد بدی هستند.

نظر یک کاربر اصلاح‌طلب:

مشکل ظریف آن بود که به‌ جای آنکه از آنچه که درست می‌دانست قرص و محکم دفاع کند، از دیگران برای اثبات خود خرج می‌کرد. چه آنوقت که در آن جلسه مجلس جمله رهبر را درباره خود به نمایندگان اصولگرا یادآور شد و چه امروز که از هماهنگی با قاسم سلیمانی در مذاکرات سخن گفت.

اما فراتر از این دسته‌بندی‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا، عمده واکنش‌ها به صحبت‌های ظریف واجد این نکته بود که حرف تازه‌ای ندارد و بیشتر برای منتفعین از فضای جناحی جذاب است، در واقع کاربران زیادی به این نکته اشاره کرده‌اند که ظریف تقریبا چیزی نگفت و اصلا تحولات ماه‌های اخیر جامعه ایرانی جایی در صحبت‌های ظریف نداشته و او همچنان در یک گفتمان و دوقطبی کهنه صحبت می‌کند. واکنش کاربران آن قدر سرد و بعضا غیرقابل انتشار است که قید آن را زدیم. حتما ظریف و اطرافیانش هم بی‌اعتنایی عمومی به مسائلی که مطرح کرده را مشاهده کرده‌اند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار