حرف تازه ای که درباره برجام به گوش رسید!

​این گزارش تاکید دارد که در دوران تهدید ایران با یک جنگ اقتصادی همه‌جانبه از طریق انواع تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف، دستاورد موشکی می‌تواند پشتوانه‌ی سیاست خارجی جمهوری اسلامی و یک فرصت برای رفع تحریم‌ها باشد .

حرف تازه ای که درباره برجام به گوش رسید!

به گزارش زنهار به نقل از خبر انلاین: این بار رونمایی از موشک قاره‌پیمای تازه سپاه پاسداران ، بار دیگر بحث نوع رابطه دیپلماسی و میدان را به موضوع مجادله‌های فضای مجازی تبدیل کرده است. برخی ناظران اصولگرا در حوزه امنیت ملی معتقدند در دوران تهدید ایران با یک جنگ اقتصادی همه‌جانبه از طریق انواع تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف، دستاورد موشکی جدید می‌تواند پشتوانه‌ی سیاست خارجی جمهوری اسلامی و یک فرصت برای رفع تحریم‌ها باشد. به همین بهانه «خبرآنلاین» برای واکاوی موضوع، در واکاوی و بررسی نقش تعیین کننده موشک قاره پیمای رونمایی شده، نظرات علاالدین بروجردی که سابقه معاونت وزیر امور خارجه و ریاست بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و چند دوره‌ی مجلس را در کارنامه خود دارد، جویا شده است.

بروجردی: بازگشت امریکا به برجام

بروجردی به خبرآنلاین می‌گوید: «سیاست ما در منطقه و جهان سیاست صلح آمیزی است ولی به دلیل اینکه ما از چهار دهه پیش گرفتار یک جنگ تحمیلی بی‌رحمانه شدیم و بی دفاع بودیم، در برابر حملات وحشیانه دشمنی که با موشک در غرب کشور بسیاری از شهرهای ما را می‌زد، پس طبیعی‌ست که باید بدون هرگونه حد و حصری، توانمندی آفندی و پدافندی خودمان را بالا ببریم.»

او سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره توانمندی‌های دفاعی را توضیح می‌دهد: «با توجه به تجربه جنگ تحمیلی هشت ساله و دشواری امکان دفاع از کشور در آن مقطع، داشتن موشک و پهباد و... قابلیت دفاعی ما را بالاتر می‌برد و جزو حقوق قانونی مسلم کشور ماست.»

بروجردی تاکید دارد که: «بالا بردن توانمندی موشکی به معنای تهدید منطقه و جهان نیست. صرفا یک اقدام تدافعی است. که جزو حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران است.»

او اضافه می‌کند: «ولی کشورهای مدعی توانمندی‌های بالا باید بدانند که این هوشمندی در دانشمندان ایرانی وجود دارد تا ما نیز توانمندی خود را بالا ببریم، منتها در چهارچوب نیت‌های بازدارندگی.»

بروجردی در پاسخ به این پرسش که کشورهای تحریم کننده ایران از دستاورد موشکی تازه ما چه پیامی را دریافت خواهند کرد، پاسخ می‌دهد: «قطعا پیام آن را دیگر کشورها دریافت می‌کنند. باید بدانند که با ایران دیروز مواجه نیستند. با ایرانی روبه‌رو هستند که از همه توانمندی‌ها برخوردار است. با ذکر اینکه با توجه به دستورات فرماندهی معظم کل قوا، ما همچنان سلاح اتمی را خط قرمز خودمان می‌دانیم.»

این موضوع که اعلام شده موشک جدید ایران قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد، سوالی‌ست که بروجردی در واکنش به آن می‌گوید: «این به این معنا نیست که از این قابلیت بخواهد استفاده بشود. چون ما اصلا سیاست‌مان استفاده از سلاح اتمی نیست. این موشک ویژگی‌های متعدد دارد. از جمله می‌تواند تمام شبکه‌های پدافندی شناخته شده‌ی پیشرفته از جمله گنبدهای آهنی و از هرگونه پدافند ضد موشکی عبور و به هدف خودش با دقت اصابت بکند.»

وی تاثیر این دستاورد را بر موازنه‌ی قدرت در جهان و کاهش جنگ اقتصادی علیه مردم ایران، مثبت ارزیابی می‌کند: «با توجه به اینکه امروز ما در عرصه هسته‌ای قابلیت‌های بالقوه فوق‌العادی‌ای پیدا کردیم و مفهوم آن را تحریم کنندگان از جمله آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند، این می‌تواند توجه آنان را جلب کند که ادامه تحریم‌ها قطعا به ضرر آن‌ها خواهد بود و باید هرچه سریع‌تر به تعهدات برجامی خودشان در عرصه بین‌الملی عمل بکنند.»

بروجردی معتقد است: «جنگ اقتصادی‌ای که امریکایی‌ها علیه ما راه انداخته‌اند، یک معنایش جنگ علیه خودشان است. در طول تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی امریکا ما هیچ گاه دست بسته نبودیم. آن‌ها فقط باعث شدند که ما حجم ارتباطات‌مان با چین چندبرابر بشود و تنها شرکت‌های امریکایی و اروپایی را از داد و ستد با ایران محروم کردند. این موجب شد که استعدادهای ملی ما به سرعت شکوفا بشود و بسیاری از توانمندی‌هایی که در شرایط عادی دنبال شکوفایی آن‌ها نبودیم، امروز به آن دست پیدا کردیم و به طرف خودکفایی رفتیم.»

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار