مقام آمریکایی قربانی سندروم معروف سیاستمداران!+جزییات

ناتوانی واشنگتن در حل معمای بیماری سندروم هاوانا که تاکنون صدها مقام آمریکایی را گرفتار کرده است، منجر به برکناری مسئول رسیدگی و تحقیق درباره این بیماری در وزارت خارجه آمریکا شد.

مقام آمریکایی قربانی سندروم معروف سیاستمداران!+جزییات

به گزارش زنهار؛ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، "جاناتان مور" را به عنوان مسئول جدید هماهنگ کننده وزارت خارجه آمریکا در  زمینه تحقیق درباره این بیماری معرفی کرده است.

پیش از این "پاملا اسپارتلن" یک دیپلمات بازنشسته مسئول تحقیق در مورد این بیماری بود اما وی از سوی قربانیان سندروم هاوانا مورد انتقاد قرار گرفته بود.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در سخنانی گفت که آمریکا به صورت فعال درباره تمام موارد ابتلا به بیماری موسوم به سندروم هاوانا در میان دیپلمات های آمریکایی در خارج  تحقیق می کند و برای تحقیق و پاسخگویی به هرگونه حمله در آینده، فناوری جدیدی معرفی خواهد کرد.

پیش از این قانون گذاران آمریکایی فشارهای خود بر دولت آمریکا برای تحقیق و پاسخ به صدها مورد از صدمه به مغز در میان دیپلمات ها و افسران اطلاعاتی آمریکایی را افزایش داده بودند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما به صورت فعال بر تحقیق در مورد دلیل وقوع این حوادث متمرکز هستیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت محققان آمریکایی در حال بررسی تعداد فزاینده ای از موارد گزارش شده توسط دیپلمات های آمریکایی در سراسر جهان هستند. آنها سعی می کنند بفهمند آیا این افراد در اثر قرار گرفتن در معرض امواج مایکروویو یا سایر اشکال انرژی به سندروم هاوانا مبتلا شده اند یا نه. افراد مبتلا علایمی چون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و سایر علایم  که مشابه علایم آسیب‌های مغزی است گزارش داده اند.

محققان تاکنون دلیل این علایم را کشف نکرده اند اما تعدادی از فرضیه ها به استفاده از یک ابزار نظارتی خاص یا ابزاری برای صدمه اشاره می کنند.

سندروم هاوانا برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ و در میان دیپلمات های آمریکایی مستقر در کوبا گزارش شد.

پس از سال ها تحقیق، دولت آمریکا هنوز به طور علنی  دلیل این حوادث را یا اینکه آنها نوعی حمله هستند، مشخص نکرده است. اما مقامات ارشد در وزارتخانه های امور خارجه و دفاع و سازمان جاسوسی سیا کارمندان خود را مجبور کرده اند تا آسیب های احتمالی مغزی را گزارش کنند و در برخی موارد مقامات ارشدی  که به این موارد بی توجه بوده اند را برکنار کرده اند.

محققان آمریکایی هم اکنون در مورد صدها مورد ابتلا به سندروم هاوانا تحقیق می کنند. در هفته های اخیر چندین مورد از آسیب مغزی در میان مقامات ارشد آمریکایی در سفر به کشورهای خارجی گزارش شده است.

پیش از این، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تایید کرد که در حدود یکصد تن از افسران و اعضای خانواده سازمان سیا به بیماری سندروم هاوانا مبتلا شده اند.

 ویلیام برنز اعلام کرد که حدود ۱۰۰ افسر و اعضای خانواده سازمان سیا در میان ۲۰۰ مقام و وابسته آمریکایی هستند که به بیماری سندرم هاوانا مبتلا شده اند.

 رییس سازمان اطلاعات سیا دولت بایدن افزود: وی تلاشهای سازمان را برای تعیین علت و مسئولیت سندرم تقویت کرده است.

او خاطرنشان کرد که یک هیات آکادمی علوم ملی ایالات متحده در ماه دسامبر دریافت که یک تئوری قابل قبول این است که پرتوهای "انرژی هدایت شده" باعث بروز این سندرم می شوند.

رییس سازمان سیا مدعی شد یک احتمال بسیار قوی وجود دارد که سندرم به طور عمدی ایجاد شده باشد و روسیه می تواند مسئول باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار