«پیروز مرحله دوم انتخابات» ترکیه مشخص شد؟

سینان اوغان نامزد ائتلاف «آتا» در انتخابات اخیر ترکیه که بیش از پنج درصد آرا را از آن خود کرده است، اظهاراتی را به زبان آورد که پیروز انتخابات بعدی را مشخص خواهد کرد.

 «پیروز مرحله دوم انتخابات» ترکیه مشخص شد؟

به گزارش زنهار؛ انتخابات ریاست جمهوری اخیر ترکیه از خیلی جهات مهم و به تعبیر بسیاری از ناظران و تحلیلگران مهم، تاریخی و سرنوشت‌ساز تلقی شد؛ چرا که این انتخابات در صدمین سالگرد اعلان جمهوریت در این کشور برگزار شد و مخالفان حزب حاکم در سایه افزایش روز افزون نارضایتی‌ها از بیش از دو دهه حکمرانی اردوغان، با قوی‌ترین و بیشترین تعداد احزاب مؤتلفه در این انتخابات شرکت کردند.

با کشیده شدن انتخابات به دور دوم، همه نگاه‌ها به فردی است که بیش از پنج درصد آرای انتخاباتی را از آن خود کرده است؛ هم اردوغان و هم مخالفان او تلاش دارند این پنج درصد را از آن خود کنند و به همین دلیل هر دو جریان تلاش دارد با دادن وعده‌هایی، ائتلاف پنج درصدی را به خود جذب کرده و وزنه خود را در انتخابات پیش‌رو سنگین کنند تا با خیال راحت و بدون نگرانی، پیروز شوند.

این تلاش در شرایطی است که ناظران بر این باورند که آرای دو رقیب در دور دوم تقریبا تفاوتی با دور اول نخواهد داشت.

سینان اوغان عضو سابق حزب ملی گرای خلق (حزب باغچه‌لی که متحد اردوغان است) و نماینده و نامزد «ائتلاف آتا» در انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه‌ای که اخیرا داشته ، اظهارات قابل تأملی داشته است که نشان می‌دهد این اظهارات شروط او برای هرگونه ائتلاف آتی خواهد بود و رمزگشایی از این اظهارات می‌‌تواند برنده احتمالی انتخابات بعدی را که هفتم خرداد (28 می) برگزار خواهد شد، مشخص کند.

سینان در سخنان خود مخالفان دولت فعلی و حزب حاکم را به باد انتقاد گرفت و از فرصت سوزی ‌‌آن‌ها این گونه گفت: «نتیجه دور اول برای مخالفان [اردوغان] شکست بود. علی رغم نارضایتی از 20 سال حکومتداری مطلق، ویرانی‌های زلزله، بحران اقتصادی، میلیون‌ها مهاجر و پناهنده، بیکاری و تمام نقاط منفی در این مدت، مخالفان [اردوغان] نتوانستند پیروز انتخابات اخیر باشند.»

او با بیان اینکه معلوم است مخالفان «اشتباهات فجیعی» داشته اند، افزود: «آن‌ها باید بار دیگر [به خود بیایند و] به خود نگاه کنند. این انتخابات اما برای حزب حاکم نسبتا موفق بود؛ موفقیت کاملی تلقی نمی شود اما موفقیت خوبی بود.»

سینان اوغان ادامه داد: «مخالفان اشتباهات عدیده ای مرتکب شده‌اند. اول از همه به عنوان احزاب چپ‌گرا، رأی دهندگان راست‌گرا را به رسمیت نمی شناسند. بدون به رسمیت شناختن راست‌گرایان‌، قصد دارند سیاست‌ پیشه کنند. در حالی که در ترکیه 70 تا 75 درصد جمعیت، از عقاید راست تشکیل شده است. این دیگر چه سیاستی است؟ می‌گفتند: بردیم، کار دیگر تمام شد و از این حرف‌ها. ولی واقعیت این چنین نبود.»

نامزد ائتلاف آتا در انتخابات ترکیه، مخالفان اردوغان را متهم به بی‌عرضگی کرد و گفت: «مخالفان در حفظ آرای صندوق ها هم عُرضه‌ی کمتری از خود نشان دادند. برخی اسامی [نامزدها و مؤتلفه‌ها]، مرتبط با گروه تروریستی گولن (فتح الله گولن) بودند. این اسامی به نام مخالفان وارد رقابت شدند و همین مسئله، واکنش منفی پایگاه مردمی مخالفان به اسامی را در پی داشت. از طرفی ائتلاف حاکمیت توانست با لیست‌های انتخاباتی مناسب انتخابات پارلمان را هم ببرد. اشتباه مخالفان هم همینجا بود. اگر مخالفان از انگیزه های متفرقه فاصله گرفته و با انگیزه بُرد، لیست کاندیداهای پارلمانی را ارائه می‌کردند، شرایط بهتری داشتند. با این شرایط انتظار داشتند ببرند.»

اوغان در پایان سخنان خود گفت: «خواسته‌ها و خطوط قرمز اصلی ما، مبارزه با تروریسم، فاصله گرفتن از احزاب حامی تروریسم، برگرداندن پناهندگان به کشورهایشان است.»

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار