لاریجانی قصد حضور در انتخابات مجلس را دارد؟

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: آقای لاریجانی اعتقادشان این است که هر کسی در دنیا از لحاظ سیاسی از محلی عبور کرد نباید دوباره آن را تجربه کند مگر آنکه اتفاق خاصی پیش بیاید که ناگزیر شود و چاره‌ای نباشد.

لاریجانی قصد حضور در انتخابات مجلس را دارد؟

به گزارش زنهار؛ عزت‌الله یوسفیان ملاء نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال آقای قالیباف چندی پیش، در مراسم افطاری از آقایان حجت‌الاسلام ناطق نوری، حداد عادل و علی لاریجانی دعوت کردند. برخی معتقدند این اقدام با اهداف خاصی انجام شده است تحلیل شما چیست، گفت: روال این است که نیروهای جدید زمانی که در جایی مستقر می‌شوند از نیروهای قدیمی دعوت می‌کنند. قبلا آقای لاریجانی از کل نمایندگان ادوار دعوت می‌کردند. حالا آقای قالیباف این دوره، آمده‌اند فقط رؤسای قبلی مجلس را دعوت کردند. شما می‌دانید، اگر هم بخواهند تحلیل سیاسی بدهند، آن طور که باید و شاید این آقایان چندان تناسبی از نظر فکری با همدیگر ندارد و فکر می‌کنم فقط یک مساله عاطفی بوده است. حالا کسی را هم که دعوت نکردند، شرایط طوری بوده که نمی‌شد، مسائل و مشکلات عدیده پدید می‌آمد. شما مطمئن باشید اگر آقای قالیباف بخواهد با آقای حداد به تفاهم برسد، کنار آقایان ناطق نوری و لاریجانی این موضوع را مطرح نمی‌کند یا اگر با آقای لاریجانی و ناطق به تفاهم برسد، در حضور آقای حداد عادل این موضوع را مطرح نمی‌کند. من هیچ‌، وجه سیاسی در این مساله نمی‌بینم و هیچ اتفاقی هم نیفتاد و بعید می‌دانم این دیدار خروجی سیاسی هم داشته باشد. این اتفاقات جای دیگر هم می‌افتد یعنی یک مدیرکل جدید می‌آید هرچه مدیرکل قدیمی بوده را دعوت می‌کنند. وگرنه آقای لاریجانی قصد شرکت در انتخابات مجلس را ندارد و آقای ناطق نوری هم به مسائل سیاسی ورود نمی‌کند و خودشان را در مسائل سیاسی بازنشسته کردند.

وی گفت:  آقای لاریجانی زمینه حضور در انتخابات را در دوره فعلی یعنی مجلس یازدهم داشتند. اما اعتقاد و تحلیل‌ آقای لاریجانی این است که اگر یک مقام مسئولی از  جایی رفت، دیگر با برگشتن به آن سمت جز مسائل و مشکلات چیز دیگری عایدش نمی‌شود.

یوسفیان ملا افزود: شما دیدید ما چه مسائل و مشکلاتی از بازگشت مجدد به بحث انتخابات ریاست جمهوری و حضور آقای هاشمی و مشکلاتی که پیش آمد بود داشتیم که نمی‌خواهم به آن بحث وارد شوم. بنابراین آقای لاریجانی اعتقادشان این است که هر کسی در دنیا از لحاظ سیاسی از محلی عبور کرد  نباید دوباره آن را تجربه کند مگر آنکه اتفاق خاصی پیش بیاید که ناگزیر شود و چاره‌ای نباشد. مثلا گفتند از رای‌های ستاد قم کم شده، ایشان آمل را داشتند و بنده با تمام توان گفتم تمام ستاد آمل و لاریجان را در اختیار شما می‌گذارم و ایشان گفتند من دیگر از مجلس رفتم. الان هم همین عقیده را دارند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارند، گفت: به دلیل آنکه زمان زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری مانده الان اظهارنظری نمی‌شود. اما ایشان خود را از مسائل سیاسی جدا نمی‌کنند. چون قطعا مسائل سیاسی را پیگیری و دنبال می‌کنند. در همین مجلس آینده اگر نیازی باشد که کاری برای حضور مردم انجام دهند، این کار را می‌کنند یعنی منهای حضور خودشان، مسائل کشوری را دنبال می‌کنند و اینطور نیست که میدان را خالی بگذارند. ایشان برای اعتلای نظام هرکاری لازم باشد، انجام می‌دهند. بنابراین در انتخابات مجلس، من تا این لحظه به شما اطمینان می‌دهم آقای لاریجانی هیچ قصدی برای حضور در مجلس ندارند.

یوسفیان‌ملا در پاسخ به این سوال با توجه به وقایعی که در سال گذشته اتفاق افتاد، همچنین با توجه به اینکه رهبری در انتخابات گذشته از تعبیر جفا درباره رد صلاحیت برخی از کاندیداها استفاده کردند، چه وظایفی بر عهده شورای نگهبان است که شاهد حضور همه طیف‌ها و جریانات سیاسی در انتخابات مجلس باشیم، گفت: شورای نگهبان به هرحال حقوقدانان و فقهای خیلی مجربی دارد و می‌دانند که چه خبر است و چه کار باید کنند. موضوع بعدی آنکه شورای نگهبان در انتخابات تنها نیست. همین موضوع صلاحیت‌ها که در نهایت با تصمیم شورای محترم نگهبان است، از هیئت اجرایی و فرمانداری‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: بنابراین اگر تا آنجا که مقدور است بتوانند سلایق مختلف را در صحنه حاضر کنند، سلیقه‌های مختلف یقینا باعث حضور بیشتر مردم می‌شود. در تهران و شهرهای بزرگ معمولا دو لیست می‌آید و هیچ‌وقت هم لیست سومی وجود ندارد. لیست اصولگراها و لیست اصلاح‌طلبان و هر لیستی که اقبال دارد کل آرا را می‌گیرد. احتمال دارد که یک نفر از لیست مقابل هم بیاید اما واقعیت این است که لیست انتخاب‌شدگان تعیین‌کننده است. در شهرستان‌ها مردم خیلی کم به اعتبار لیست رأی می‌دهند بیشتر به اعتبار فرد رأی می‌دهند. یعنی شما در خیلی از شهرها می‌بینید که دو نماینده کاندیدا بودند که در برخی مواقع هم کاندیدای راست در این شهر برنده شده و هم کاندید چپ پیروز شده است. اگر براساس لیست بود باید هر دو اصولگرا یا اصلاح طلب بودند.

یوسفیان‌ملا تصریح کرد: به دلیل آنکه در شهرستان‌ها رای‌دهی قومی، قبیله‌ای، عشیره، طایفه‌ای و فردی است لذا در شهرستان هرچه کاندیداها تکثر داشته باشند و بیشتر باشند قطعا استقبال بیشتر خواهد بود. اگر این مسائل واقعا ایجاد شور و هیجان کند، تناسب ایجاد شور و هیجان به قطع و یقین تعداد آرا و شرکت‌کنندگان را بالا می‌برد. باید از تجاربی که در گذشته داشتیم که چراغ راه است استفاده کنیم. هرچه تکثر باشد، حضور بیشتر و هرچه سلایق متفاوت باشد قطعا و یقینا حضور مردم پرشورتر خواهد بود. از طرفی همه اعتقاد داریم که نباید افرادی که صالح نیستند به مجلس راه پیدا کنند زیرا به صلاح نظام و کشور نیست که افراد بدنام و مسئله‌دار به بهارستان بروند. اما، در میان کسانی که شناخته شده هستند، افرادی که دانش مجلس، درک، فهم و فکر کمک به مردم و حفظ حقوق آنان را دارند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و هرچه این دامنه را گسترش دهند مردم پرشورتر در انتخابات حضور پیدا می‌کنند.یوسفیان ملا: لاریجانی میدان را خالی نمی‌کند اما هیچ قصدی برای حضور در انتخابات مجلس ندارد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار