نفعی در برگشتن به برجام وجود ندارد

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی می‌گوید: ما باید آمریکا و دلار را کنار بگذاریم یعنی اصلا با آمریکا مذاکره نکنیم.

نفعی در برگشتن به برجام وجود ندارد

به گزارش زنهار؛ فریدون عباسی دوانی، رییس اسبق سازمان انرژی اتمی در واکنش به اینکه آمریکا از توافق موقت می‌گوید و پای میز مذاکرات برجام نمی‌آید گفت: آمریکایی‌ها بانک مرکزی ما را تحریم کردند. با تحریم بانک مرکزی و تحریم‌های دیگر که عمده‌اش همان تحریم بانک مرکزی است بر روی ارزش پول ملی ما تاثیر گذاشتند و توان اقتصادی ما را محدود کردند و با تحریم بانک مرکزی آن رشدی که می‌توانستیم داشته باشیم را نداریم.

 

او افزود: از طرف دیگر آمریکا روی فروش نفت ما دست گذاشت و آن را نیز تحریم کرد و از سوی دیگر اجازه جابه‌جایی پول را از طریق بانکی به ایران نمی‌دهد. آمریکا با این مواضعی که اتخاذ کرده در جهت ضعیف‌تر کردن ما قدم برمی‌دارد‌ بنابراین الان برگشتن به برجام نفعی ندارد چراکه آمریکا محدودیت‌های برجام را روی ما اعمال کرده، تحریم‌ها را انجام داده و کشورهای دیگر را هم تحت فشار گذاشته یعنی ما راهی جز خنثی کردن تحریم‌ها نداریم و این مذاکرات با آمریکایی‌ها خیلی اثربخش نیست.

عباسی دوانی در واکنش به اینکه منظور این است که برجام کنار گذاشته شود، تصریح کرد: ما باید اصلا آمریکا و دلار را کنار بگذاریم یعنی اصلا با او مذاکره‌ای نکنیم و اگر آمریکا هم خواست مذاکره کند در قالب سازمان ملل و همراه کشورهای دیگر مذاکره صورت بگیرد. در حال حاضر مناسبات جهانی در حال شکل‌گیری است و ما باید در این مناسبات جدید جهانی نقشی که تا حالا بازی کرده‌ایم را پررنگ‌تر کنیم و تحریم‌ها را خنثی کنیم.

او در ادامه اظهار کرد: ما اجازه ندادیم سوریه و عراق تجزیه شوند، در افغانستان نقش‌آفرین بودیم، در خلیج فارس دست برتر را داشتیم و داریم اینها همه نشانه‌های قدرت ماست و اینکه ما می‌توانیم یک بازیگر اصلی در جهان باشیم و هستیم. ما قدرت گازی و نفتی داریم و باید داشته‌های خود را پررنگ کنیم به مردم آنها را بگوییم و همان نظریه مقاومت را دنبال کنیم.

عباسی دوانی اظهار کرد: آمریکا رو به افول است؛ الان قدرت‌ها تقسیم شده‌اند. ما هم یک قدرت جهانی هستیم. وقتی ما جلوی نقشه آنها را در جنوب غرب آسیا گرفتیم و اجازه ندادیم کشورها تجزیه شوند یعنی ما یک قدرت جهانی هستیم.

او در واکنش به اینکه با توجه به نقش آفرینی شمخانی در روابط ایران و عربستان بسیاری بر این باور هستند که او گزینه مناسبی برای پیش‌برد مذاکرات هسته‌ای است، متذکر شد: ما باید تقسیم کار کرده و از همه ظرفیت‌های کشور و تجاربی که هست استفاده کنیم. اصلاح‌طلبان هم جزو‌ این کشور هستند. مگر در بحث هسته‌ای این‌طور بود که بگوییم فقط اصولگرایان بیایند کار هسته‌ای انجام دهند؟ یا فقط اصلاح‌طلبان بیایند؟ خیر به این ترتیب نبود و همه ظرفیت‌های کشور پای کار بودند. هر کسی در چارچوب جمهوری اسلامی و نظام اسلامی باشد با علائق و سلایق مختلف سیاسی و جناحی باید از آنها استفاده شود. 

عباسی دوانی با اشاره به حضور شمخانی در مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: حضور شمخانی در مذاکرات هسته‌ای تصمیم و انتخاب دولت و رأی مجلس است. اینکه من و شما بگوییم این یا آن بهتر است به صورت فرد می‌توانیم نظر دهیم اما باید اجازه دهیم دولت در این مورد تصمیم بگیرد چون این دولت است که به‌طور کلی می‌خواهد جامعه را اداره کند. مردم به رئیس جمهور رأی دادند‌ او باید مطابق با اهدافی که دارد‌ افراد را انتخاب کند و مجلس هم نظر خودش را بدهد. فعلا رأی داده شده و بر همین منوال باید جلو برود.

عباسی دوانی در پایان یادآور شد: بنده می‌گویم باید امیرعبداللهیان باشد مگر اینکه نظر رئیس جمهور عوض شود یا شرایطی به وجود بیاید که پاسخ‌هایی از وزیر امور خارجه بخواهند و نتواند پاسخ دهد آن‌وقت مجلس تصمیم می‌گیرد./منیبان

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار