آذربایجان: برای ما مهم است که ایران همسایه خوب ما باقی بماند

مشاور معاون رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی بر لزوم حفظ روابط همسایگی با ایران تاکید کرد.

آذربایجان: برای ما مهم است که ایران همسایه خوب ما باقی بماند

به گزارش زنهار؛ الچین امیربایف، مشاور معاون رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با رسانه صهیونیستی I۲۴ News در خصوص روابط با ایران گفت: برای ‌مان مهم است ایران - که همسایه‌ای مهم از لحاظ قدمت و اندازه محسوب می‌شود - همسایه‌ای خوب باقی بماند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۰ الی ۳۰ میلیون ایرانی اصالتا آذری هستند عنوان کرد که با وجود تفاوت در رویکردها،‌ حفظ روابط شایسته میان تهران و باکو به شدت حائز اهمیت است.

این مقام جمهوری آذربایجان در انتها گفت: مهم است تا برای حفظ ثبات در منطقه آرام بمانیم.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در کنفرانسی خبری درباره روابط ایران و آذربایجان و تحولات اخیر با تاکید بر اینکه روابط با جمهوری آذربایجان به عنوان کشور همسایه حائز اهمیت است و ما تاکید داریم که باید بر روی منافع و مصالح مشترک تمرکز کنیم و اجازه سوءاستفاده به طرف‌هایی که مایل هستند با ایجاد اختلاف و تنش با کشورهای منطقه و همسایه منافع نامشروع خود را محقق کنند داده نشود، افزود: در ارتباط با آذربایجان تاکید کردیم بر ضرورت توسل به چارچوب های سیاسی و پرهیز از مسایل اختلافی در رسانه‌ها و تریبون ها و تاکید کردیم روابط ما دشمنانی دارد که مایل نیستند این روابط مبتنی بر احترام متقابل پیش رود.

وی ادامه داد: با وجود تنش هایی که ایجاد شد تلاش کردیم با روش های دیپلماتیک به ایجاد آرامش کمک کنیم و زمینه رفع سوءتفاهم ها را فراهم کنیم. متناسب با اتفاقاتی که در سمت آذربایجان شاهد بودیم که اقدامات شتاب زده و احساسی بود با ابتکار عمل دیپلماتیک گفت‌وگوی تلفنی بین وزیران خارجه انجام شد و این تحولات مثبت و سازنده و توام با بیان اراده سیاسی برای ادامه گفت‌وگو به منظور ایجاد آرامش بود. ارزیابی ما از این گفت‌وگوها مثبت است و تلاش داریم با هماهنگی گام‌های بعدی را انجام دهیم تا فضای موجود بین دو کشور را مدیریت کنیم و مانع از ایجاد فرصت برای بدخواهان شویم و امیدواریم با کمک دولت آذربایجان در این رابطه پیش رویم.

آیهان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در واکنش به صحبت‌های ناصر کنعانی عنوان کرده بود که در تماس وزرای خارجه دو کشور تبادل نظرهایی در خصوص وضعیت دو کشور انجام گرفته است.

حاجی‌زاده عنوان کرد که جمهوری آذربایجان این مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کند و باور دارد که تداوم رایزنی‌ها حائز اهمیت می‌باشد.

وی در ادامه گفت: آذربایجان همیشه به توسعه روابط همسایگی خوب با تمامی کشورهای همسایه از جمله ایران مشتاق بوده است. احترام دوجانبه به تمامیت ارضی و استقلال کشورها اولویت تغییرناپذیر سیاست خارجی آذربایجان بوده است. آذربایجان به تلاش‌ها برای تضمین منافع و امنیت ملی کشور ادامه می‌دهد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار