هیچ نهادی نمی‌تواند بخاطر بی‌حجابی از ارائه خدمات خودداری کند

کامبیز نوروزی گفت: هیچ نهاد دولتی یا سازمان عمومی مجاز نیست که به بهانه‌های مختلف از دادن خدماتی که جزء وظایف قانونی‌اش است، خودداری کند.

هیچ نهادی نمی‌تواند بخاطر بی‌حجابی از ارائه خدمات خودداری کند

به گزارش زنهار؛ کامبیز نوروزی، حقوقدان با اشاره به موضوع عدم ارائه خدمات به بی‌حجاب‌ها گفت: سازمان‌های عمومی و نهادهای دولتی مکلف به ارائه خدمات به شهروندان هستند، این وظیفه آنهاست و گذاشتن شرایطی که خارج از حوزه اختیارات آنهاست برای دادن خدمات کاملا غیرقانونی و از مصادیق سوءاستفاده از قدرت و نقض حقوق شهروندی است و هیچ نهاد دولتی یا سازمان عمومی مجاز نیست که به بهانه‌های مختلف از دادن خدماتی که جزء وظایف قانونی‌اش است، خودداری کند.

او ادامه داد: در نهادهای آموزشی مثل وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش هم همین موضوع صدق می‌کند و آنها نمی‌توانند به بهانه موضوعی مثل حجاب، از ادامه تحصیل دانشجویان یا دانش‌آموزان ممانعت کنند اما متأسفانه در بحث موضوع حجاب و بی‌حجابی، اصلا قوانین موجود و قواعد حقوقی رعایت نمی‌شود. حتی در چند هفته اخیر مشاهده می‌کنیم که خیلی از افراد از منابع یا تریبون‌های دیگر مردم را تحریک می‌کنند که مردم با افرادی که آنها بی‌حجاب می‌خوانند برخورد کنند، یعنی عملا یک جور دعوت به نزاع بین مردم است. اینها هیچ‌کدام قانونی نیست.

نوروزی عنوان کرد: متاسفانه نهادهایی هم که باید به اجرای درست قانون توجه کنند، کاری با این موضوعات ندارند. ما در یک شرایطی هستیم که تقریبا می‌شود گفت قانون مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد و ملاک رفتارها نیست.

این حقوقدان درباره اینکه این روزها مردم از آتش به اختیارها می‌ترسند، گفت: تکلیف قانونی دولت یا مجلس مشخص است اما رعایت نمی‌شود. در شرایطی هستیم که قانون ملاک رفتارها نیست. در چنین شرایطی، نهادها وقتی به وظایف قانونی خود عمل نکنند طبیعتا یک بی‌نظمی خیلی خطرناکی ممکن است در جامعه حاکم شود. در حال حاضر معیارهای قانونی مورد توجه سازمان‌های رسمی قدرت قرار نمی‌گیرد. شرایط خیلی پیچیده است و وضعیتی است که به نظر می‌رسد سازمان‌های رسمی در یک شرایط سردرگم بسر می‌برند و نمی‌توانند منویات خودشان را در جامعه قالب کنند و حرف‌های مختلفی گفته می‌شود.

نوروزی در پایان تاکید کرد: آن خبری که از قول یک نماینده گفته شد مبنی بر جریمه سنگین افراد بی‌حجاب نمی‌دانم چقدر صحیح است و چنین طرحی وجود دارد یا نه ولی این اظهارنظرهایی که به این شکل انجام می‌شود فقط نشان‌دهنده این است که اولا سردرگم هستند و نمی‌دانند باید چه کار کنند ثانیا هیچ درکی از وضعیت اجتماعی ندارند ثالثا میزان توانایی خودشان را هم برای تحمیل منویات‌شان نمی‌دانند و مسیری را می‌روند که این مسیر از ابتدا معلوم است که مسیر صحیحی نیست و مخاطرات بسیار سنگینی در پیش خواهد داشت و نهایتا اینکه از وقایع تلخ جریان اعتراضی پاییز و زمستان سال گذشته، اصلا هیچ درس و عبرتی نگرفته‌اند./منیبان

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار