شورای میانه روها؛ تشکلی واقعی یا جعلی

در روزهای اخیر واکنش های متفاوتی به احتمال تشکیل شورایی با حضور روحانی، خاتمی، سیدحسن خمینی، ناطق نوری و علی لاریجانی نشان داده شد.با این حال ابطحی به خراسان گفت: اصل این خبر مبنایی ندارد و کسی از این افراد در جریان این شورا نیست.

شورای میانه روها؛ تشکلی واقعی یا جعلی

به گزارش زنهار؛ این روزها جسته و گریخته خبرهایی از تحرکات جریان های سیاسی به گوش می رسد و در این مسیر اخبار درخصوص جریان موسوم به اعتدال پر رنگ تر است. طیف راست میانه و اعتدال گرایان  که از سال ۹۲ در ائتلاف با اصلاح طلبان توانست در ۴ انتخابات به پیروزی برسد به صورت مشخص شامل حزب اعتدال و توسعه  و حتی  حزب کارگزاران و بخشی از راست سنتی بود که توسط حسن روحانی در دولت و  در اواخر دوره دوم دولت تدبیر و امید از سوی علی لاریجانی در مجلس نمایندگی می شد. در نهایت اما از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ به دلیل ناکامی دولت حسن روحانی، دومینوی شکست این جریان آغاز و به تصاحب دولت توسط اصولگرایان ختم شد. برآمدن این جریان که بیش از هر چیز ریشه در رادیکالیسم اصلاح طلبان در سال ۸۸ و اهمیت یافتن پرونده هسته ای داشت، موجب افول اصلاح طلبان در سیاست و نیابتی شدن نقش آنان شد.طی روز های گذشته اما به نظر می رسد این جریان عزم خود را در نخستین گام برای انتخابات مجلس جزم کرده است. در همین زمینه ، به تازگی روحانی جلسات دوره‌ای خود با وزیران و معاونانش را از سر گرفته و دیدارهایی نیز با  با برخی سران جریان اصلاحات و طیف میانه روی جریان اصولگرایی داشته که همگی  نشانه ای از برنامه ریزی   وی و یارانش برای انتخابات پیش روست. موضوعی که به تازگی افراد نزدیک به وی نیز به آن اذعان داشتند.در همین زمینه، محمود واعظی چندی قبل با  تاکید بر این نکته که حزب اعتدال و توسعه علاقه مند به حضور فعال در انتخابات پیش روست، شرط فعالیت انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه را رویکرد متفاوت شورای نگهبان درباره انتخابات ۹۸ اعلام کرده و گفته بود:«امیدوارم که برای انتخابات مجلس دوازدهم سیاست ها تغییر کند و مجلسی داشته باشیم که نمایندگان تفکرات مختلف در آن حضور داشته باشند. اگر چنین انتخاباتی انجام شود قطعا حزب اعتدال و توسعه فعال خواهد بود.» پیش از این کارشناسان معتقد بودند عملکرد مثبت دولت سیزدهم ممکن است کار را برای جریان میانه رو سخت کند. اتفاقی که این روزها شاهد آن نیستیم . در این میان اما تنورِ گمانه زنی ها درخصوص تحرکات جریان میانه رو شدت گرفته به طوری که چند روز پیش  سایت انصاف‌نیوز با انتشارعکس سید محمد خاتمی، سید حسن خمینی، علی لاریجانی، ناطق نوری و حسن روحانی در کنار یکدیگر خبر از تشکیل شورای میانه روها داد؛ خبری که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و با واکنش های مختلفی هم همراه شد.
علی مطهری: تشکیل شورای میانه رو قطعا به سود نظام است
در همین راستا، علی مطهری در گفت و گویی در این باره اظهار کرد :«  اگر چنین شورایی تشکیل شود و امکان حضور در انتخابات را داشته باشند قطعا به سود نظام تمام خواهد شد ، اما به شرط این که افراد عاقلی در میان کسانی که سیاست گذاری‌های کلان را تدوین و اجرا می‌کنند ،وجود داشته باشند که این امکان را برای فعالیت آنان فراهم آورند. هم اکنون سیاست گذاران فعلی کشور به این موارد فکر نمی‌کنند.» موضوعی که محمد علی ابطحی رئیس دفتر دولت اصلاحات نیز با آن هم نظر است و در گفت و گو با خراسان تاکید می کند که  اقبالی از سوی حاکمیت برای شکل گرفتن جریان های این چنینی نمی بیند. او در پاسخ به سوال ما که آیا چنین شورایی تشکیل شده است یا نه؟ با رد این خبر پاسخ داد:« اصل این خبر مبنایی ندارد و کسی از این افراد در جریان این شورا نیست.» اظهارنظرها درباره این شورا اما به همین جا ختم نشد و   علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره‌ تشکیل چنین شورایی          می‌ افزاید: «وقتی آقای خاتمی می‌گوید که اصلاحات به مانع سخت و ستبر برخورد کرده است به این معناست که تا آن مانع  برطرف نشود طبیعتا این اقدامات هم هیچ فایده‌ای ندارد.» کیهان نیز واکنش تندی به این ماجرا داشت و  در متنی با عنوان ««خودمنجی‌پنداری» مدعیان اصلاحات با تابلوی میانه‌روی!» به ایده‌ تشکیل شورای میانه‌روها واکنش نشان داد. پیشتر نیز صبح نو در این باره نوشته بود: «ریزش شدید پایگاه اجتماعی رأی اصلاحات و ناامیدی از نخبگان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا، شاید مهم‌ترین مانعی باشد که آینده این دو جریان سیاسی را با اما و اگرهای زیاد مواجه ساخته است.مهره‌هایی نظیر ناطق‌نوری که همواره سعی داشته‌اند نسبت خود با حاکمیت را موثق نگاه دارند، آیا حاضر می‌شوند با افرادی نظیر محمد خاتمی که عملاً اصلاحات نظام را ممتنع دانسته‌اند، زیر یک سقف بنشینند و میانه‌روی را تمشیت کنند؟ برخلاف ادعای مطهری، آن ‌چه تشکیل شورای میانه‌روها را در عمل نشدنی می‌سازد، نه عامل به‌زعم او «بیرونی» و حاکمیتی، بلکه از قضا «عامل اجتماعی» و از «پایین به بالا» است.این نکته را هم فراموش نکنیم که علی لاریجانی سعی می کند بیش از اندازه به این گروه نزدیک نشود تا موقعیت خود در جناح اصولگرا را به کلی از دست ندهد.حال اما با این که این خبر از سوی فعالان سیاسی رد می شود اما باید تصریح کرد که پیش از این نیز نشست هایی میان روحانی و دیگر بزرگان اصلاح طلب صورت گرفته و اگر چه برخی سعی کردند آن دیدارها را روتین و معمولی اعلام کنند، اما برخی دیگر از چهره های اصلاح طلبی آن را  تلاشی در جهت دولت سایه و افزایش تحرکات سیاسی دانستند. با نزدیک تر شدن به انتخابات مجلس به نظر سوگیری ها و تحرکات سیاسی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته و باید منتظر ماند و دید که جریان میانه رو قرار است به چه شکل به صحنه سیاسی کشور بازگردد».

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار