ایران می‌تواند با هر میزانی اورانیوم غنی‌سازی کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: ایران در چهارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غنی‌سازی می‌کند و از طرفی خود آژانس هم بررسی‌های تخصصی انجام داده لذا ایرادی نداریم.

ایران می‌تواند با هر میزانی اورانیوم غنی‌سازی کند

به گزارش زنهار؛ شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره ادعاهای مطرح شده درباره غنی سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط ایران گفت: واقعیت این است که ما به هر اندازه اورانیوم تولید می‌کنیم به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌رسانیم بنابراین طرح ادعاهایی از قبیل غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصدی در ایران، حاشیه‌هایی است که توسط برخی کشورها از جمله کشورهای اروپایی برای جمهوری اسلامی ساخته می‌شود که برجام را تضعیف کنند و یا اینکه در برجام امتیاز بگیرند. همه می‌دانند که ایران در چهارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غنی‌سازی می‌کند و از طرفی خود آژانس هم بررسی‌های تخصصی انجام داده لذا ایرادی نداریم.

او افزود: اما وقتی گروسی ابتدا به اسرائیل سفر می‌کند و سپس به آمریکا می‌رود و در نهایت به آژانس می‌رود مشخص است که با اجازه قبلی این اظهارات را بیان می‌کند و به عبارتی صحبت‌ها را برای گروسی تنظیم می‌کنند. در مجموع جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه انحرافی ندارد و هر اقدامی که در حوزه انرژی اتمی انجام می‌دهد در چهارچوب و با هماهنگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از طرفی حق جمهوری اسلامی است.

حیدری در ادامه تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی قبلاً برنامه غنی‌سازی را در برنامه اقدام راهبری تعریف کرد و سازمان انرژی اتمی هم در همان چهارچوب کار خود را پیش می‌برد و کاملاً قانونی کار انجام می‌دهد. نکته مهم این است که ایران توانایی دارد با هر میزانی اورانیوم غنی‌ سازی کند اما در عمل به اندازه‌ای که مورد نیاز داخل و دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت است غنی‌سازی می‌کند و این در دنیا متعارف است. در حوزه غنی‌سازی بحث سلاح هسته‌ای است که ایران نه این مورد را تعقیب می‌کند و نه نیاز دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه تحریم‌های ایران علیه اروپا تا چه اندازه تأثیرگذار هستند، اظهار کرد: واقعیت این است که اروپا تعدادی از اشخاص و نهادهای داخل ایران را تحریم کرده و متقابلاً جمهوری اسلامی ایران برخی شرکت‌های اروپایی که هر ساله نیازمند تعامل و تبادل با کشورها هستند را تحریم کرده به این ترتیب که اگر ایران آسیب ببیند آنها هم آسیب ببینند. نکته دیگر این است اشخاص و نمایندگانی که توسط اتحادیه اروپا تحریم شدند هیچ مال و اموالی در خارج از کشور ندارند یعنی حتی یک ریال هم سرمایه‌گذاری در خارج از کشور ندارند بنابراین وقتی تحریم می‌کنند جمهوری اسلامی رفتار متقابل انجام می‌دهد و تحریم می‌کند. در این میان میزان تأثیرگذاری هم متقابل و یکسان است./منیبان

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار