رابرت مالی: در تحریم برنامه پهپادی تهران تردید نمی‌کنیم

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پی اعمال تحریم های جدید امریکا علیه ۸ مقام و دو کشتی ایرانی با تکرار ادعاها علیه تهران در ارتباط با جنگ اوکراین گفت که واشنگتن در هدف قرار دادن عناصر بیشتر برنامه پهپادی ایران تردید نخواهد کرد.

رابرت مالی: در تحریم برنامه پهپادی تهران تردید نمی‌کنیم

به گزارش زنهار؛ وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا هشت نفر از مدیران ارشد شرکت پرآور پارس را تحریم می کند. این شرکت مستقر در ایران قبلاً به دلیل ساخت پهپادهای شاهد برای سپاه پاسداران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده بود.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد همچنین دو کشتی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به نام‌های مکران و دنا را به‌عنوان اموالی که دولت ایران در آن ذینفع است، شناسایی می‌کند.

رابرت مالی (راب مالی) مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات غیرمستیم با تهران روز جمعه به وقت محلی اذعان کرد: ما در هدف قرار دادن عناصر بیشتر برنامه پهپادی ایران تردید نخواهیم کرد . وی در عین حال ادعا کرد: از ایران می‌خواهیم مسیر خود را تغییر دهد و حمایت از جنگ روسیه را متوقف کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه به وقت محلی با تاکید بر نقش مهم شرکت ایرانی شرکت پرآور پارس در تولید پهپادهای ایرانی گفت که تحریم این شرکت به دلیل عرضه پهپاد به روسیه در جریان جنگ اوکراین صورت گرفته است.

بلینکن افزود: ایالات متحده هشت فرد ایرانی مسئول را در شرکت پرآور پارس که یک شرکت ایرانی سازنده هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) برای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، مورد تحریم قرار داده است.

وزیر خارجه دولت بایدن با ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادعا کرد: پهپادهای ایرانی برای استفاده در جنگ بیرحمانه و بی‌نتیجه روسیه علیه اوکراین به روسیه منتقل می‌شوند.

بلینکن نیز اذعان کرد: ایالات متحده به استفاده از هر ابزاری که در اختیار دارد برای ایجاد اختلال و تاخیر در این نقل و انتقالات و تحمیل هزینه‌ها بر بازیگران درگیر در این فعالیت ادامه خواهد داد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در تداوم ادعاهای واشنگتن روز جمعه به وقت محلی گفت: شرکت‌های ایرانی به تولید پهپاد برای سپاه و ارتش ایران ادامه می‌دهند. ایران پهپاد های مورد نیاز روسیه برای عملیات های جنگی این کشور علیه زیرساخت های حیاتی در اوکراین را تامین می کند. آمریکا به هدف قرار دادن تمام عناصر برنامه پهپادی ایران ادامه خواهد داد.

در واقع، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۸ مقام شرکت "پرآور پارس" را که پیش از این در فهرست تحریم‌ها قرار داشتند، با ادعای تولید پهپاد شاهد دوباره تحریم کرد.

بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، شخصیت های تحریم شده شامال حسین شمس آبادی، علی رضا تنگسیری، ابوالفضل ناظری، محسن اسدی، محمدصادق حیدری موسی، ابوالفضل صالح نژاد، محمدرضا محمدی و ابوالقاسم والاگوهر هستند که به گفته وزارت خزانه داری آمریکا در هیات مدیره شرکت پرآور پارس حضور دارند.

پیش از این، وزارت بازرگانی آمریکا در ۱۱ بهمن ماه اعلام کرد هفت شرکت ایرانی به بهانه تولید پهپادهایی که روسیه از آنها برای حمله به اوکراین استفاده کرده است، در فهرست سیاه تجاری این کشور قرار گرفته اند.

شرکت های ایرانی که در فهرست سیاه قرار گرفته اند شامل شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت اوج پرواز ما دو نفر،شرکت پراور پارس،صنایع هوایی قدس و صنایع هوایی شاهدهستند.

در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا ادعا شده بود که پهپادهای ایرانی به روسیه منتقل می شوند تا علیه اوکراین به کار گرفته شوند و این اقدام مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا است.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید: محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافته و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.

تهران معتقد است: استناد به بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی و حقوقی است؛ زیرا فعالیت های مشمول بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده آن اقلام مربوطه را بدون توجه به درج آنها در سند S/۲۰۱۵/۵۴۶ تعیین کند که "می تواند به توسعه سیستم های حمل سلاح هسته ای کمک کند". با این حال، ایران به‌طور رسمی و صریح اعلام کرده است که «هیچ‌گاه اقلامی را که به‌نظر می‌رسد می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند، نه تولید کرده و نه عرضه نکرده، و همچنین قصد تولید و عرضه آن‌ها را ندارد».

بر این اساس، ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار