کشور فرانسه در انتظار دومین اعتراضات گسترده مردمی

فرانسویان معترض به اصلاح قانون و افزایش سن بازنشستگی قرار است امروز (سه‌شنبه) به دعوت اتحادیه‌ها در کنار اعتصاب‌های گسترده، تجمعات بزرگ اعتراض آمیز را در سراسر این کشور به راه اندازند.

کشور فرانسه در انتظار دومین اعتراضات گسترده مردمی

به گزارش زنهار؛ پس از اعتراض گسترده مردمی ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) که موفقیت اتحادیه‌های کار و کارگری در صف‌آرایی مردم در برابر تصمیم دولت امانوئل مکرون قلمداد شد و برخی این اعتراضات را بزرگترین چالش او در دومین دوره ریاست جمهوری‌اش خواندند.

با این حال مکرون و اعضای کابینه‌اش قصد کوتاه آمدن از این طرح به گفته آنها «عادلانه و منصفانه» را ندارند و طرح اصلاحات دوشنبه گذشته به مجلس ملی ارائه شد.

رئیس جمهوری فرانسه دیشب در آستانه دومین تجمع بزرگ مردمی و اعتصابات سراسری همچنان بر تصمیم خود پای فشرد و گفت: اصلاح قانون بازنشستگی در تناسب با سایر کشورهای اروپایی و نیز برای نجات نظام فرانسه اجتناب‌ناپذیر است.

وی همچنین در نشست خبری دیشب خود در لاهه از الیزابت بورن نخست وزیر دفاع کرد و افزود: اگر مطلبی را می‌گوید حتما منطقی را دنبال می‌کند و من از او حمایت می کنم. بورن پیشتر اعلام کرده بود که تغییر سن بازنشستگی که در طرح اصلاحی به ۶۴ سال افزایش یافته است، قابل مذاکره نیست.

رسانه‌های فرانسه خبر می‌دهند که پس از هفت ساعت بحث در کمیته امور اجتماعی مجلس ملی، اولین ماده این طرح اصلاحی به تصویب رسیده است.

اعتراضات امروز همچون تظاهرات روز ۱۹ ژانویه با اعتصاب گسترده کارکنان مشاغل خصوصی و دولتی همراه خواهد بود. به این ترتیب نیمی از معلمان از مقطع مهدکودک تا دبیرستان به اعتصاب امروز می‌پیوندند.

گیزلن داوید دبیرکل نخستین اتحادیه معلمان و دبیران (Snuipp-FSU) اعلام کرد: ۷۰ درصد اعضا در اعتصاب قبلی شرکت کردند اما در ۵۰ درصدی که امروز به اعتصاب می‌پیوندند هم آمار خوبی است.

برای تظاهرات امروز (سه‌شنبه) ۱۱ هزار نیروی پلیس بسیج شده‌اند. با اعلام وزارت کشور فرانسه، چهار هزار نیروی امنیتی در پاریس مستقر هستند.

در تظاهرات قبلی تعداد کل نیروهای آماده بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام شد که سه‌هزار و ۵۰۰ تن آنان در پایتخت مستقر شدند.

ژرار دارمنن در این باره گفت: این افتخار پلیس ملی و ژاندارمری است که در زمینه حق اجازه برگزاری تظاهرات که یک حق پیش‌بینی شده در قانون اساسی است، خدمت می‌کنند.

اعتراضات ۱۹ ژانویه در برخی مناطق با درگیری و تنش همراه بود و تصاویر متعددی از برخورد خشونت بار پلیس با معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد

برپایه سندی محرمانه که در اختیار شبکه خبری «فرانس انفو» قرار گرفته، قرار است ۲۴۰ تجمع در سراسر فرانسه برگزار شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود در پاریس هزار تا ۲هزار معترض از جنبش «جلیقه زرد»ها و ۲۰۰ تا ۴۰۰ عنصر افراطی در تجمعات حاضر شوند. در این سند در مورد احتمال تلاش جلیقه زردها برای «منحرف کردن جریان اعتراض» هشدار داده شده است.

اتحادیه‌ها شمار افرادی را که در اعتراضات امروز شرکت می‌کنند همانند اعراضات قبلی، یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیش‌بینی می‌کنند.

اختلال جدی در بخش حمل و نقل نیز مساله ایست که با توجه به فراخوان اعتصاب ها که از دو دو هفته پیش اعلام شده است، قابل پیش‌بینی بوده. اتحادیه‌های کارکنان بخش حمل و نقل از پیش برای اعتراض به اصلاحات دولت فراخوان اعتصاب را منتشر کرده بودند. راه آهن (SNCF) و شبکه حمل‌ونقل (RATP) اختلال جدی در سامانه حمل‌ونقل عمومی را پیش‌بینی کرده‌اند. شرکت هواپیمایی ایرفرانس نیز دیروز خبر داد که از هر ۱۰ پرواز مسیرهای کوتاه و متوسط، یکی لغو شده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار