نماینده سابق مجلس: ایران و آمریکا به مهندسی‌‍ معکوس چالش‌ها روی آوردند

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: بعد از توقف برجام، آمریکا و متحدانش به مهندسی معکوس چالش های خود با ایران روی آوردند و در طرف مقابل هم ایران همین سیاست را در پیش گرفت.

نماینده سابق مجلس: ایران و آمریکا به مهندسی‌‍ معکوس چالش‌ها روی آوردند

به گزارش زنهار؛ اتحادیه اروپا از پیگیری قطعنامه پارلمان اروپا عقب نشینی کرد. حال دو دیدگاه در این رابطه وجود دارد، نخست گروهی می گویند «اروپا متوجه توان بازدارندگی ما شد و پا پس کشید» اما برخی تحلیلگران نیز بر این باور هستند «این فرجه زمانی را باید غنیمت شمرد تا کانال های دیپلماتیک دوباره تقویت شوند».

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با نامه نیوز درباره نوع برخورد با اروپا گفت: در رأس چالش های ایران با آمریکا و متحدانش موضوع هسته ای بود و موضوعات عمق استراتژیکی ایران، توان موشکی ایران و سیاست های منطقه ای ایران دیگر چالش ها را شکل می دادند بنابراین سعی آمریکایی ها این بود که برجام به نتیجه برسد تا بعد در قالب برجام پلاس سایر چالش ها را نیز حل کنند.

وی افزود: ایران زیر بار مذاکره درباره سایر چالش ها با امریکا نرفت و کل دیپلماسی ایران محدود به حل چالش هسته ای شد که اتفاقا سیاست درستی هم بود. در این مسیر ایران از سایر موضوعات چالشی به عنوان پشتیبان پیشبرد مذاکرات هسته ای استفاده کرد. بعد از توقف برجام، آمریکا و متحدانش به مهندسی معکوس چالش های خود با ایران روی آوردند و در طرف مقابل هم ایران همین سیاست را در پیش گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: حرکتی که اروپا برای گنجاندن نام سپاه در بین گروه های تروریستی انجام داد و سیاست هایی که غرب برای تحریک کشورهای عربی به طور روشن عراق مقابل ایران دارد دنبال می کند و ایجاد فضا برای مانور بیشتر رژیم صهیونیستی، در همان قالب سیاست مهندسی معکوس چالش ها قابل ارزیابی و تحلیل است.

وی افزود: غرب تلاش می کند چالش هسته ای به یک موضوع متأخر در مذاکرات تبدیل شود یعنی ابتدا رسیدگی به چالش های منطقه ای در دستور کار مذاکرات قرار بگیرد اما طرف ایرانی سیاست عکس این رویه را در پیش گرفته است تلاش می کند توان منطقه ای خودش را به رخ بکشد. مثلا وقتی پارلمان اروپا در قطعنامه ای خواستار قرار دادن نام سپاه در بین گروه های تروریستی شد، در مقابل ایران روی موقعیت های منطقه ای خودش مثل مدیریت تنگه هرمز مانور داد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل، سیاست خارجی را نیازمند تعادل مسائل منطقه ای و فرامنطقه ای خواند و تأکید کرد: توان منطقه ای ایران به حدی ملموس است که نیاز نباشد بیش از این در مواضع و گفتار مسئولان سیاست خارجی کشور مورد اشاره قرار گیرد، در عوض نیاز است مسئولان سیاست خارجی چالش های کاذب شکل گرفته در رابطه با اروپا را تعدیل کنند.

وی با اشاره به عقب نشینی شورای اروپا از پیگیری قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران افزود: اروپایی ها حاضر نشدند این موضوع را به چالشی جدید در روابط خود با تهران تبدیل کنند، حال فرجه ای پدیده آمده که ایران و اروپا می توانند کانالهای دیپلماتیک خودشان را فعال کنند تا از گسترش بحران جلوگیری کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه یادآور شد: البته برای مدیریت چالش های کاذب ایجاد شده علاوه بر تنش زدایی باید به ثبات اقتصادی و سازوکار درونی حل اختلاف هم توجه کرد. اگر این سه ضلع شکل بگیرد می توان دوباره شاهد تقویت دیپلماسی بود. نکته دیگر آنکه وقتی زمینه های چالش بیش از حد گسترش می یابد انتظار می رود مسئولان وزارت خارجه سعی کنند بیشتر در حوزه تنش زدایی فعال باشند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار