جنجال بمب‌های خوشه‌ای ترکیه در اوکراین!

نشریه فارن پالسی به نقل از مقامات کنونی و سابق آمریکا و اتحادیه اروپا گزارش داد، ترکیه از نوامبر ۲۰۲۲ "بمب‌های خوشه‌ای" ساخت آمریکا را به اوکراین ارسال کرده است.

جنجال بمب‌های خوشه‌ای ترکیه در اوکراین!

به گزارش زنهار؛ در این گزاش آمده است: صادرات این مهمات متعارف بهبودیافته دوران جنگ سرد که استفاده چندگانه دارند، طبق قوانین ایالات متحده آمریکا به دلیل "خسارت سنگینی" که ایجاد می‌کنند، ممنوع است اما ترکیه چنین سلاح جنجالی را طی جنگ روسیه – اوکراین، به دولت کی‌یف داده است.

یک منبع آگاه بدون ذکر نام به این نشریه آمریکایی گفت: پس از آنکه آمریکا درخواست اوکراین را مبنی بر ارسال مهمات خوشه‌ای رد کرد، ترکیه تنها جایی بوده که توانسته این مهمات را به کی‌یف بدهد. این اقدام نشان می‌دهد هم‌زمان با اینکه ترکیه می‌خواهد به روسیه نزدیک شود، به یکی از حامیان مهم و کمک‌کننده‌های نظامی اوکراین بدل شده است.

بمب‌های خوشه‌ای برای تخریب تانک‌ها طراحی شده است و در اثر یک انفجار اولیه، تعدادی از مهمات کوچک‌تر را در محل مورد نظر پخش می‌کنند. این بمب‌ها اگر فورا منفجر نشوند، می‌توانند تا سال‌ها در منطقه جنگ باقی بمانند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف "نازی زدایی" و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و "شدیدترین تحریم‌ها" را علیه روسیه اعمال کند. از طرفی، روسیه هم در "اقداماتی تلافی‌جویانه" تحریم‌ها و ممنوعیت‌هایی را علیه ایالات متحده، کشورهای غربی و کشورهای اتحادیه اروپا اعمال کرده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار