جزئیات نشست سخنگوی شورای نگهبان با خبرنگاران

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری هفتگی آخرین وضعیت مصوبات مجلس و دولت را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

جزئیات نشست سخنگوی شورای نگهبان با خبرنگاران

به گزارش زنهار؛ هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز با اشاره به بررسی  ۱۱ طرح و لایحه  که از سوی مجلس و ۷ اساسنامه که  از سوی دولت به شورای نگهبان ارسال شده بود و در شورا  مورد بررسی قرار گرفت، گفت: لایحه معافیت مواد اولیه دارویی و شیر خشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که به شورای نگهبان ارسال شده بود مورد بررسی قرار گرفت و  مغایر موازین شرع شناخته نشد و در شورا تایید شد.

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت

وی درباره طرح بانک مرکزی که  مشتمل بر ۶۷ ماده بود و در شورا بررسی شد گفت: این مصوبه به دلیل اینکه حجیم  بود جلسات زیادی را به خود اختصاص گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: عمده ابهامات این طرح این بود که اختیارات موسعی در این طرح به ارکان بانک مرکزی داده شده بود که این اختیارات موسع را مغایر اصول قانون اساسی می دانستند یا یک مرجعی را برای رسیدگی به حل اختلافات بانکی خارج از دستگاه قضا معرفی کرده بودند که واجد ابهامات بود و این موارد مغایر اصول قانون اساسی شناخته شد. همچنین در برخی جاها مجازات‌های نامتناسب پیش بینی شده بود که جاهایی سنگین تلقی می شد و عدم تناسب بین جرم و مجازات مغایر امنیت قضایی عادلانه شناخته شد. همچنین در برخی موارد هزینه‌هایی را برای دولت پیش بینی کرده بود و ابهامات گسترده ای در این مصوبه بود و مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و به مجلس اعلام شد و اگر اصلاح کنند مورد توجه قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت طرح بانک مرکزی گفت: این طرح راجع به ساختار و وظایف بانک‌ مرکزی است و همانطور که گفتم با اشکالات شورای نگهبان مواجه شد و  ان‌شاءالله ایرادات را برطرف کنند ما مجددا بررسی می کنیم.

وی درباره اصلاح لایحه بودجه  و برنامه گفت: دو  لایحه بودجه  و برنامه مهم هستند و هر مصوبه ای را که زودتر دریافت کنیم مبنای کار قرار میگیرد.

وی ادامه داد: همچنین مصوبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگ‌های بسیار مفصل بود که در شورای نگهبان بررسی شد و این لایحه ایرادات و ابهاماتی داشت که به مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح، ارسال شد؛ البته اغلب این موارد ایرادات شکلی است و گویا در یکی از کمیسیون‌های مجلس در حال اصلاح است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره افزایش تعداد نمایندگان در مجلس گفت: این موضوع هنوز در مجلس  تصویب نشده و گویا در کمیسیون نهایی شده ولی در صحن هنوز به تصویب نرسیده است.  در شورای نگهبان تاکنون نسبت به این موضوع صحبتی نشده است.‌

وی درباره طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: این طرح در مجلس است و باید دید نمایندگان چه برنامه ای نسبت به طرح دارند. مصوبه در مجلس است و ما دیگر بعد از آن رفت و برگشت مصوبه را دیگر دریافت نکردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص را  به عنوان شورای نگهبان دوم تعبیر کردند و جایگاه این هیات کجاست؟ گفت: بارها صحبت کردم و ممکن در کیفیت رسیدگی این هیات نکاتی باشد ولی جایگاه این هیات،  قانونی است و باید توجه کنیم براساس قانون اساسی وقتی سیاست کلی از طرف رهبری ابلاغ می شود باید مبنای عمل قرار گیرد. هر نهادی صلاحیت خود را دارد و شورای نگهبان مصوبات را از نظر قانون اساسی و شرع بررسی می کند و این هیات مصوبات را براساس سیاست های کلی بررسی می کند.

وی درباره اینکه برخی این هیات را شورای نگهبان دوم می دانند گفت:  بله این موضوع را شنیدم ولی هر کدام از  نهادها صلاحیت های خود را دارند.

طحان نظیف درباره اقدامات انجام شده برای آشنایی مردم با قانون اساسی گفت: قانون اساسی میثاق ملی است و باید همه مسئولین آن را مطالعه و در ترویج آن تلاش کنند. در ترویج قانون اساسی زحماتی کشیده شده ولی کافی نیست و  شورای نگهبان هم کارهایی در این خصوص انجام داده و کارگاه‌هایی برگزار کرده است.

وی درباره اینکه اعضای شورای نگهبان برای گرانی‌های افسارگسیخته چه اقداماتی می‌کنند گفت: اعضای شورا جزو مردم هستند و دغدغه های مردم را مورد توجه قرار می دهیم و در چارچوب وظایف قانونی خود با سایر قوا در حل مشکلات کشور همکاری می کنیم. من معتقدم حل مشکلات کشور جز از طریق همراهی همه مسئولان حاصل نمی شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیرا آقای حمیدرضا ترقی در گفت‌وگویی اعلام کرده بود خبرنگاران نباید نظر مراجع تقلید را درباره محاربه بپرسند، چه تفاوتی میان فقهی که شورای نگهبان تعیین می کند با فقهی که مراجع تقلید تعیین می کنند، وجود دارد؟ گفت: شورای نگهبان در قبال اظهارنظر افراد مسئولیتی ندارد و اگر سوال این است که در بررسی مصوبات مجلس کدام نظر ملاک است، طبق قانون اساسی، تشخیص این امر با فقهای شورای نگهبان است و اگر قانون مدنظر باشد در مرحله اجرا تصمیم قاضی  مدنظر است و اگر تفسیر قانون عادی مدنظر باشد آنجا قانون اساسی تکلیف کرده و تفسیر قانون عادی با مجلس است.

وی درباره اینکه شورای نگهبان در بررسی مصوبات بودجه‌ای مجلس چه مواردی را مورد توجه قرار خواهد داد، گفت: بودجه باید چارچوب مشخصی داشته باشد و جامع و نظارت پذیر باشد. بودجه باید متعادل باشد و هزینه‌های و درآمدهای دولت باید با هم هم‌خوانی داشته باشد و واقعی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره پژوهشکده شورای نگهبان گفت: این پژوهشکده در چند سال گذشته در قالب‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌ها مختلف به دنبال آشنایی همه اقشار مردم به ویژه جوانان با قانون اساسی که میثاق ملی است، بوده و است.

وی افزود: شورای نگهبان سال‌ها است داوطلبانه و بدون الزام قانونی مشروح مذاکرات بررسی مصوبات خود را منتشر کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل نیز گفت: این طرح دو ایراد و چند ابهام دارد که برای رفع آن به مجلس بازگشت.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اصلاح قانون انتخابات و نحوه برگزاری انتخابات گفت: این قوانین نیازمند اصلاح هستند اما قانونگذار باید این اهتمام را داشته باشد و موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. ارتباطات کارشناسی در حد معمول با وزارت کشور وجود دارد اما نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ پیشنهاد جدیدی مطرح نشده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار