چهره انقلابی با اصلاح‌طلبان همفکر شد | خضریان: با پزشکیان هم نظر هستم

در مناظره مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف با عنوان «عنوان اعتراض دارم ۲» مرح شد که «می‌توان با انجام اصلاحاتی در ساختار، فضا را برای بیان و پذیرش اعتراض آماده کرد.»

چهره انقلابی با اصلاح‌طلبان همفکر شد | خضریان: با پزشکیان هم نظر هستم

به گزارش زنهار، در مناظره مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف با عنوان «عنوان اعتراض دارم ۲» مرح شد که «می‌توان با انجام اصلاحاتی در ساختار، فضا را برای بیان و پذیرش اعتراض آماده کرد.»

به گزارش ایسنا، مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف ظهر دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ با عنوان «عنوان اعتراض دارم ۲» با مناظره میان علی خضریان نماینده اصولگرای مجلس و مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

پزشکیان: مجریان می‌گویند اعتراض نکنید

در این مناظره مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره اصل ۲۷ قانون اساسی و اتفاقات اخیر کشور گفت: بر اساس قانون هر کسی می‌تواند اعتراض کند و باید به این اعتراضات مجوز داده شود تا معترضان بتوانند اعتراضات خود را به صورت قانونی برگزار کنند که متاسفانه در جمهوری اسلامی تاکنون چنین اجازه‌ای به چنین اعتراضاتی که خلاف نظر سیاستگذاران بوده، داده نشده است در نتیجه نداشتن چارچوب مشخص اجرای قانون به صورت انزجاری طور دیگری خود را نشان داده است که امروز مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: آنچه که قانون بوده، اجرا نشده و چارچوبی برای آن تعیین نشده است و به همین دلیل امروز با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. معتقدم که قانون مشکلی ندارد و گفته که هر کسی اعتراض دارد، اجازه دارد بیاید اعتراض کند، ولی مجریان به هر کسی که اعتراض دارد می‌گوید که نمی‌توانی اعتراض کنی؛ همین امر باعث می‌شود که موضوع بماند تا منفجر شود.

خضریان: می‌توانیم با انجام اصلاحاتی فضای بیان و پذیرش اعتراض را آماده کنیم

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس نیز در پاسخ به پرسشی درباره اتفاقات اخیر با بیان اینکه «با این مسأله که در یک مواردی می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و اصلاحات هم داشته باشیم، موافقم»، اظهار کرد: هرکدام از ما که در حوزه علوم سیاسی تحصیل می‌کنیم، مطلع هستیم که ما نسبت به آنچه که آرمان های یک‌ مردم‌سالاری دینی است، عقبیم و این یک مسأله ۴۳-۴۴ ساله است.

وی افزود: سوال می‌شود که در این مدت آیا روند متوقف بوده است؟ خیر؛ ما رشد داشته‌ایم و می‌توانیم همچنان در مسیر رسیدن به یک مردم‌سالاری دینی رشد و پیشرفت داشته باشیم اما فاصله داریم. من هم همانند آقای پزشکیان فکر می‌کنم می‌توانیم با انجام اصلاحاتی در ساختار، فضا را برای بیان و پذیرش اعتراض آماده کنیم. راهکار مساله این است که ما باید مشکلات را تبدیل به مسأله کنیم یعنی معلوم باشد که درخصوص چه موضوعی می‌خواهیم به چه مسأله‌ای اعتراض کنیم؛ هر کجا که ما مسائل را پی‌گیری کردیم توانسته‌ایم آن را به حصول نتیجه نزدیک کنیم اما هرجا مسائل را تبدیل به مشکل کردیم علی‌القاعده به بن بست رسیده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی درباره این‌که مجلس در بحث اعتراضات مردمی چه باید می‌کرد و چرا کم کاری کرده است؟ با بیان اینکه «کم کاری در کار نبود بلکه برای تغییر یک نظام ۲۵۰۰ ساله زمان لازم است»، اظهار کرد: اگر مسئله اعتراض را بر روی گشت ارشاد و نهی از منکر قرار دهیم، این موضوع پیش از اعتراضات نیز مورد بحث بود که این موضوع درست نیست و با این به راهکار نمی‌رسد. یا مثلاً موضوع اصل حجاب را بررسی کنیم، این موضوع بخشی از نظام جمهوری اسلامی است و مجلس نمی‌تواند تصمیم بگیرد. 

خضریان با تاکید بر این‌که «مسیر قابل گفت‌وگو است اما مبدأ چیز دیگری است»، گفت: اصل مبدأ و مقصد در اختیارات مجلس شورای اسلامی نیست اما یک مسئله دیگر مثل اعتراضات، به عنوان نقاط ضعف کمیسیون شوراها و امور داخلی در حال بحث و بررسی است تا شرایطی را فراهم کند.

این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر این‌که «مجلس ریل گذار است»، افزود: مجلس کارهای دیگری می‌توانست انجام دهد؛ نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه باید با مردم گفت‌وگو کنند که باب خشونت باز نشود. شورای امنیت کشور اعلام کرد ۲۰۰ نفر در ایامی که گذشت جان خودشان را از دست دادند که عدد، عدد تلخی است. البته نمی‌گویم همکاران من نرفتند، اما می‌شد اتفاق گونه دیگری باشد./ ایسنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار