طالبان دست به دامن هند شد

رئیس دفتر سیاسی طالبان گفت: هیئت طالبان با مسئول نمایندگی سفارت هند در کابل دیدار کرده و از شرکت های هندی برای کمک به ساخت و تداوم پروژه های زیربنایی در کشور افغانستان دعوت کرده است.

طالبان دست به دامن هند شد

به گزارش زنهار، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان گفت: هیئت طالبان با مسئول نمایندگی سفارت هند در کابل دیدار کرده و از شرکت های هندی برای کمک به ساخت و تداوم پروژه های زیربنایی در کشور افغانستان دعوت کرده است.

افغانستان برای سرمایه گذاری هند از جمله زیرساخت های شهری آمادگی دارد، این پیامی است که وزیر شهرسازی طالبان در دیدار اخیر با کاردار هند در کابل به طرف هندی ابلاغ کرد.

حمدالله نعمانی، وزیر فعلی شهرسازی یکی از بلندپایه ترین مقامات طالبان است و پیش از این در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به عنوان وزیر معارف طالبان فعالیت کرده است.

چندین شرکت هندی در ساخت و نگهداری پروژه‌های زیربنایی صحت و برق در افغانستان مشارکت داشتند و این تیم در آگوست ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) هنگامی که نیروهای طالبان کنترل کشور را از طریق یک کمپین سریع نظامی با غلبه بر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان تحت کنترل رئیس‌جمهور وقت اشرف غنی، تخلیه کردند.

شرکت‌های هندی با توجه به وخامت اوضاع امنیتی پس از تسلط طالبان، پروژه‌های خود را ناتمام گذاشته بودند، اما شاهین روز یکشنبه گفت: اینها پروژه‌هایی هستند که هند در دولت گذشته آغاز کرده، اما ناتمام مانده است. هند می تواند کار روی آنها را از سر بگیرد یا در پروژه های جدید سرمایه گذاری کند.

رابطه بین طالبان و هند تعریف نشده است، زیرا هند ارتباط فعلی در کابل را به رسمیت نمی شناسد، اگرچه یک تیم دیپلماتیک هندی چند ماه پیش برای بازگشایی سفارت هند، به کابل شد.

شاهین از وجود فضای کاری آرام برای شرکت های هندی اطمینان داد و گفت: امنیت هندی ها مسئولیت ماست و به آنها اطمینان می دهیم.

طی دو دهه گذشته، نهادهای بخش دولتی و خصوصی هند حدود ۳ میلیارد دلار عمدتاً در بخش زیرساخت این کشور سرمایه گذاری کرده اند. این سرمایه گذاری پس از بازگشت طالبان در سال گذشته مورد تهدید قرار گرفت.

آخرین تعامل بین هند و طالبان در پس زمینه رایزنی های منطقه ای رخ داد و امید به حضور بیشتر هند در افغانستان را دوباره زنده کرد./ ایرنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار