وزارت امور خارجه هشدار داد؛ به این حکشور سفر نکنید

وزارت امور خارجه ایران، به شهروندان ایرانی برای سفر به استرالیا توصیه هایی ارائه کرد و در نهایت توصیه کرد که به این کشور سفر نکنند.

وزارت امور خارجه هشدار داد؛ به این حکشور سفر نکنید

به گزارش زنهار، وزارت امور خارجه ایران، به شهروندان ایرانی برای سفر به استرالیا توصیه هایی ارائه کرد و در نهایت توصیه کرد که به این کشور سفر نکنند.

در بخشی از گزارش وزارت امور خارجه در این ارتباط آمده است:

۱) برای ورود به استرالیا گذرنامه معتبر و نسخه چاپی روادید صادر شده توسط مقامات استرالیا را همراه داشته باشید. در صورتیکه نیاز به اقامت بیشتر از مدت تعیین شده در روادید داری ، قبل از اتمام مدت روادید نسبت به تمدید آن اقدام نمایید.

۲) فعالیت گروههای افراطی و نژادپرست در استرالیا گزارش شده است. از این رو، تهدیدات افراطی، توهین‌های نژادپرستانه و امکان تعرض در هر مکان و زمان ممکن است رخ دهد.

۳) استرالیا مقررات سخت گیرانه ای در زمینه قرنطینه گیاهی، غذایی و دارویی اعمال می کند و جریمه های سنگینی برای نقض این مقررات قرار داده است. از این رو، برای اجتناب از پرداخت جریمه، توصیه می شود پیش از سفر به استرالیا، با مطالعه محدودیت های اقلام غذایی و دارویی، از آوردن اقلام ممنوعه خودداری نمایید - در پروازهای بین المللی که عازم استرالیا می باشد، فرم هایی در خصوص اقلام و ارز همراه مسافر توزیع می شود و بایستی مسافر آن را تکمیل نماید. توصیه می شود این فرم را بصورت کامل و صحیح پر نمایید. اعلام نکردن اقلام همراه ممکن است به جریمه سنگین منتهی گردد.

۴) شماره سه صفر ( ۰۰۰) ویژه مراکز امداد رسانی پلیس ، آمبولانس و آتش نشانی می باشد. شماره ۱۸۰۰۳۳۳۰۰۰ نیز پاسخگوی درخواستهای پلیسی می باشد.

۵) هر مسافر می تواند معادل ۱۰ هزار دلار استرالیا ارز وارد نماید. در صورتی که بیش از این مقدار همراه دارید حتما اعلام نمایید.

۶) در صورت بازداشت و دستگیری از سوی پلیس و مقامات استرالیا، در اسرع وقت از آنها بخواهید موضوع را به سفارت ایران در استرالیا اطلاع داده و در خواست دسترسی کنسولی نمایید. در غیر این صورت به بهانه قانون حفظ حریم خصوصی، پلیس و نظام قضائی استرالیا از اطلاع رسانی به سفارت اجتناب می نماید.

۷) به همه‌ هم‌وطنان گرامی و بویژه دانشجویان، پژوهش‌گران و اساتید دانشگاه‌ها توصیه می‌گردد به دلیل سوابق موجود در مورد احتمال بازداشت خودسرانه و استرداد به دولت‌های متخاصم با جمهوری اسلامی ایران بدون هرگونه دلیل موجه، در مورد سفرهای غیرضروری به استرالیا تجدیدنظر نمایید. در سال‌های گذشته مواردی از بازداشت خودسرانه‌ی ایرانیان در استرالیا و استرداد به کشورهای ثالث رخ داده است.

۸) با توجه به فعالیت‌های برخی از گروه‌های تروریستی از جمله گروهک سازمان منافقین و گروهک الاهوازی در استرالیا، در ارتباطات خود دقت و حساسیت داشته باشید. این گروهک‌های تروریستی ممکن است در استرالیا یا خارج از آن تهدیداتی را متوجه شما کنند.

۹) فعالیت موردی از گروه‌های افراطی و نژادپرست در استرالیا گزارش شده است. از این رو تهدیدات افراطی، توهین‌های نژادپرستانه، و امکان تعرض در هر زمان و مکان ممکن است رخ دهد. از چالش با این‌گونه افراد خودداری و هرگونه تهدیدی را فوراً با پلیس محل و سفارت جمهوری اسلامی ایران در میان گذارید.

۱۰) سوابق و قرائنی از رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی از جمله به دلایلی مانند نژادپرستی نانوشته در زندان‌های استرالیا ثبت شده است. این رفتارها در مواردی موجب صدمات بلندمدت پس از آزادی و حتی بعضاً منجر به مرگ زندانیان شده است. بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۱، حدود ۵۰۰ نفر از بومیان استرالیا در زندان‌های این کشور به قتل رسیده‌اند بدون این‌که رسیدگی موثری در این زمینه صورت پذیرفته باشد. لذا در صورت بازداشت یا محکومیت به زندان، برخوردهای خشن را بی‌درنگ به صورت مکتوب و ترجیحاً از طریق وکیل شخصی به مقامات محل و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا گزارش کنید.

۱۱) استرالیا یکی از خشن‌ترین سیاست‌های پناهندگی را دارد. مرگ یا خودکشی متقاضیان پناهندگی در استرالیا به دلیل رفتارهای خارج از عرف پلیس مرزی همواره از سوی سازمان‌های حقوق‌بشری بین‌المللی و داخلی و حتی همسایگان این کشور مورد نقد بوده است. از این رو از فریب شیادان یا تبلیغات‌های دولتی در این زمینه آگاه بوده و هشدارهای لازم را مدنظر داشته باشید./ ایسنا

دیدگاه شما
پربازدیدترین اخبار