اظهارات مهم وزارت اطلاعات درباره علت حادثه تروریستی شاهچراغ

معاون وزیر اطلاعات با تحلیل ریشه‌های حوادث ۲ ماهه اخیر در کشور گفت: این اغتشاشات و اعتراضات نقطه تلاقی تمامی آسیب‌های اجتماعی جامعه با جریان شدیدترین تهدیدات خارجی بود که با وجود هزینه‌هایی که برای کشور برجا گذاشت با عنایت الهی به نقطه مورد نظر دشمنان جمهوری اسلامی منتهی نشد.

اظهارات مهم وزارت اطلاعات درباره علت حادثه تروریستی شاهچراغ

به گزارش زنهار، معاون وزیر اطلاعات گفت : یک دیدگاه ریشه حوادث و اغتشاشات اخیر را به طور کامل در خارج از کشور و دیدگاه دیگری علل تامه آن را داخلی ارزیابی کردند، در این میان دیدگاه سومی نیز وجود دارد که ریشه برخی از عوامل منجر به اغتشاشات اخیر را داخلی می دانند که جریان های بیرون نظام نیز برای تشدید آن از همه ظرفیت‌های خود استفاده کردند.

معاون وزیر اطلاعات با تحلیل ریشه‌های حوادث ۲ ماهه اخیر در کشور گفت: این اغتشاشات و اعتراضات نقطه تلاقی تمامی آسیب‌های اجتماعی جامعه با جریان شدیدترین تهدیدات خارجی بود که با وجود هزینه‌هایی که برای کشور برجا گذاشت با عنایت الهی به نقطه مورد نظر دشمنان جمهوری اسلامی منتهی نشد.

این مقام امنیتی روز سه‌شنبه در نشست شورای اداری استان یزد اظهار داشت: در خصوص حوادث اخیر کشور، سه دیدگاه مختلف وجود داشت، یک دیدگاه ریشه حوادث و اغتشاشات اخیر را به طور کامل در خارج از کشور و دیدگاه دیگری علل تامه آن را داخلی ارزیابی کردند، در این میان دیدگاه سومی نیز وجود دارد که ریشه برخی از عوامل منجر به اغتشاشات اخیر را داخلی می دانند که جریان های بیرون نظام نیز برای تشدید آن از همه ظرفیت‌های خود استفاده کردند.

وی تصریح کرد: نظام سلطه برای تداوم هژمونی خود در منطقه تحمل یک نظام قدرتمند را ندارد و به دنبال این است که با محاصره جمهوری اسلامی و درگیر کردن آن به مسائل داخلی نظام را دچار فرسایش سازد.

معاون وزیر اطلاعات یادآور شد: در این که تمامی جریان های گروهکی برانداز، اپوزیسیون و سرویس های اطلاعاتی مخالف جمهوری اسلامی همه ظرفیت خود را برای استفاده از اغتشاشات اخیر به کار گرفتند، هیچگونه شک و تردیدی وجود ندارد، چراکه آنان به تجربه دریافته اند که این نظام از طریق مواجه مستقیم قابل براندازی نیست لذا با هدایت سرویس های جاسوسی برخی کشورها از جمله اسرائیل درصد تضعیف و زخمی کردن نظام با تشدید مشکلات داخلی تحت عنوان رویکردهایی مانند سوری سازی (تجربه جنگ داخلی در سوریه) کشته سازی و تجزیه طلبی برآمده اند که نمونه بارز آن در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در یک کنش اجتماعی باید عواملی وجود داشته باشد تا آن کنش اتفاق بیفتد، نخستین مرحله شکل گیری یک کنش وجود عوامل زمینه ای است مانند وجود برخی کاستی ها و کژکارکردها، کاهش آستانه تحمل و افزایش سطح تحریک پذیری شهروندان و در نهایت نیاز به یک جرقه است که باعث ایجاد یک کنش شود، در ارتباط با حوادث اخیر کشور هدف دشمن برهم زدن امنیت بود، در این میان اعتراض به حجاب اجباری فقط یک بهانه و فوت مرحومه مهسا امینی جرقه ای بود که باعث شعله ور شدن ماجرایی شد که هدف اصلی آن ناامنی کشور بود.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی هایی که از سوی نهادهای مختلف صورت گرفت، بدون شک مرگ مرحومه مهسا امینی یک حادثه بود اما از این حادثه به شکلی هدفمند برای ایجاد موج اعتراضی استفاده شد، بر اساس رصدی که در فضای مجازی صورت گرفت در نخستین روزهای مرگ مرحومه امینی ۹۲ میلیون محتوا در فضا مجازی انتشار یافت که کل تولیدکنندگان این محتواها ۳۵۰ هزار نفر بودند و بیش از ۶۰ درصد آن در خارج از کشور تولید شده بود، پس از مدتی این محتوا به ۲۰۲ میلیون فقره افزایش یافت در حالی که تولیدکنندگان آن ۴۷۰ هزار نفر بودند و بیش از ۷۰ درصد آن در خارج از کشور تولید شده بود، به همین دلیل بعد از محدودسازی فضای مجازی صدای جیغ جریان های خارجی علیه ایران بلند شد و رویکردهایی مانند فعال سازی اینترنت ماهواره ای را در پیش گرفتند.

معاون وزیر اطلاعات ادامه داد: همه می دانیم که محدودسازی اینترنت به برخی کسب و کارها زیان می زند اما دستپاچه شدن دشمن در این زمینه نشان داد که برای اثرگذاری از این طریق برنامه ریزی زیادی شده بود .

وی بیان کرد: در حوادث ۲ ماهه اخیر کشور برخی زخم ها سرباز کرد و در حوزه تهدیدات خارجی نیز میز تمامی سرویس های اطلاعاتی برای یک تهاجم گسترده به جمهوری اسلامی فعال شد ، اما با لطف خدا این مسئله مدیریت شد .

وی تصریح کرد: در حوادث اخیر یکی از بی اخلاقی هایی که در جامعه از سوی برخی افراد شاهد بودیم ، منتسب کردن حادثه تروریستی شیراز به داخل کشور بود که با اعلام داعش و انتشار تصاویر عامل این عملیات تروریستی این گونه افراد باید در خصوص اظهار نظرهای خود پاسخگو باشند.

معاون وزیر اطلاعات یادآور شد: در حوادث اخیر بیشترین صدمه به نیروهای خدوم فراجا وارد شد و جای دارد که همه بخش های کشور به خصوص اصحاب قلم در این زمینه برای ترمیم جایگاه حافظان امنیت نقش آفرینی کنند.

وی در خاتمه یادآور شد: از این پس باید مدیران با مدیریت جامعه شناختی در مسیر رفع آسیب ها و تقویت حوزه های اقتصادی و معیشت مردم وارد عمل شوند، افرادی را که تحت تاثیر هیجانات وارد اعتراضات و اغتشاشات شده اند، جذب کنند قبل از آنکه دشمن آنان را جذب کند و فرهنگ رواداری و گفت و گو را هم در جامعه تقویت کنند./ خبرآنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار