دستور مهم رئیس دانشگاه تهران درباره لباس شخصی‌ها

مقیمی همراه با معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه در روزهای گذشته در دو نشست در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده علوم اجتماعی پای صحبت‌های استادان، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران نشست.

دستور مهم رئیس دانشگاه تهران درباره لباس شخصی‌ها

به گزارش زنهار، سیدمحمد مقیمی همراه با معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه در روزهای گذشته در دو نشست در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده علوم اجتماعی پای صحبت‌های استادان، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران نشست.

رییس‌ دانشگاه تهران در این نشست‌های پرسش و پاسخ در مواجهه با دانشجویانی که درباره عاقبت بی‌پرده صحبت کردن در تالارهای دانشگاه ابراز بیم می‌کردند، به آنها تضمین داد هیچ مشکلی برای هیچ دانشجویی که حتی سنگین‌ترین نقدها را مطرح می‌کند به وجود نخواهد آمد. هیچ کس بابت اظهارنظرش حتی یک تذکر هم دریافت نمی‌کند. این باعث افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران است که افراد به راحتی حرفشان را می‌زنند.

مقیمی در جمع دانشجویان حاضر در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی (شنبه، ۳۰ مهر)، بحث خود را با دغدغه اصیل دانشگاهیان مبنی بر استقلال دانشگاه آغاز کرد و گفت: چهارچوب استقلال اداری و مالی دانشگاه باید تعریف و در قوانین بالادستی گنجانده شود و در برنامه هفتم توسعه قید شود که دانشگاه محیط مستقلی است.

وی افزود: برخی اینطور تعبیر می‌کنند که وقتی ما از استقلال دانشگاه‌ها صحبت می‌کنیم منظورمان استقلال از حاکمیت است؛ اما اصلاً منظور ما این نیست بلکه مطالبه ما اداره دانشگاه به صورت هیأت امنایی است؛ به گونه‌ای که سازمان برنامه و بودجه سازمان امور اداری و استخدامی و نهادهای نظارتی حق دخالت در امور دانشگاه‌ها را نداشته باشند.

اتفاقات روزهای اول سال تحصیلی، دست‌ ما را برای پیگیری استقلال دانشگاه خالی کرد

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: برای اینکه استقلال دانشگاه را فراهم کنیم باید پیش‌زمینه‌هایی فراهم شود؛ اما با اتفاقات اخیر در دانشگاه‌ها، تا حدودی افرادی که باید برای تحقق این استقلال تصمیم‌گیری کنند دچار تردید شده‌اند که آیا دانشگاه‌ها به آن بلوغ رسیده‌اند که به آنها استقلال اعطا شود. اتفاقاتی که در روزهای آغازین سال تحصیلی جدید روی داد که مهم ترین آن موضوع فضاسازی برخی دانشجویان برای تحریم کلاس‌ها بود، نشان داد دست‌مان برای دنبال کردن استقلال دانشگاه‌ها خالی است. اینکه برخی دانشجویان با تهدید، قصد ایجاد مانع برای حضور سایر دانشجویان در کلاس‌های درس را داشته باشند، چهره خوبی از دانشگاه‌ها به بیرون مخابره نمی‌کند. بخشی از افراد آگاهانه این کار را انجام دادند و برخی هم سهل‌انگارانه دنباله‌روی کردند.

مقیمی در پاسخ به انتقادهای دانشجویان درباره تشدید کنترل کارت‌های دانشجویی در مبادی ورودی دانشگاه اظهار داشت: بحثی ندارم که برخی رفتارهای حفاظت فیزیکی باید اصلاح شود، همان‌طور که رفتارهای خود بنده و حتی برخی دانشجویان که از ارائه کارت دانشجویی به مأموران حفاظت فیزیکی امتناع کرده و رفتارهای خارج از عرف از خود نشان می‌دهند هم باید اصلاح شود. اما وقتی فردی علاوه بر امتناع از ارائه کارت شناسایی به نیروی حفاظت فیزیکی، حتی توهین و فحاشی هم می‌کند، نیروی حفاظت فیزیکی چه روشی را اعمال کند که هم وظیفه‌اش را انجام دهد و هم کمترین تنش ایجاد شود.

وی اظهار داشت: برخی دانشجویان تشدید کنترل کارت‌های دانشجویی را به منزله محدود کردن دانشجو برداشت می‌کنند. بخش مهم تشدید کنترل کارت‌ها برای افزایش امنیت خود دانشجویان است؛ البته دانشگاه برای برخورد انضباطی با عده قلیل دانشجویانی که در تجمعات شعارهای هتاکانه و ساختارشکنانه سر داده‌اند هم به شناسایی آنها و دعوت به کمیته انضباطی می‌پردازد.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: بهترین ساز و کار برای رسیدگی به موارد خارج از عرف دانشگاهی که در جریان اعتراضات اخیر در دانشگاه‌ها رخ داد، ساز و کار کمیته انضباطی است. البته کمیته‌های انضباطی نباید جنبه تنبیهی صرف داشته باشند بلکه باید کارکرد تربیتی و ارتقادهنده به خود بگیرند.

رییس دانشگاه تهران هم در پاسخ به آنچه تحت عنوان ورود نیروی لباس شخصی به دانشگاه عنوان شد، اظهار داشت: تا آنجا که از سابقه بکار بردن اصطلاح لباس شخصی به خاطر داریم، این اصطلاح برای فضاهایی به کار برده می‌شده که برخوردی از سوی افرادی غیر از نیروهای انتظامی و امنیتی صورت می‌گرفته است. در کدامیک از تجمعات دانشجویانی که شعار آزادی سر می‌دهند و در محیط داخل دانشگاه صورت گرفت، فردی از نیروی انتظامی، امنیتی یا افراد غیردانشگاهی مداخله‌ای داشته است؟ کدام تجمع دانشجویی از سوی انتظامات دانشگاه به خشونت و درگیری کشیده شده است؟ در مدت این التهابات، دستور کار مدیریت دانشگاه که عدم تعرض به تجمعات دانشجویی از سوی حراست و انتظامات دانشگاه بوده، کاملاً روشن بیان شده و با کمترین نقص به اجرا درآمده است. آیا موردی را سراغ دارید که حین تجمعات شما که حتی فاقد مجوز قانونی هم بود، برخورد تندی از سوی انتظامات و حراست صورت گرفته باشد؟

لباس شخصی و نیروهای امنیتی نباید وارد دانشگاه شوند

وی در بخش دیگر سخنانش به پاسخگویی درباره دغدغه‌ای پرداخت که ناظر بر حساسیت دانشگاهیان برای ورود نیروهای امنیتی به داخل دانشگاه بود.

مقیمی گفت: عناوین مختلفی مثل لباس شخصی و نیروهای امنیتی نباید به دانشگاه وارد شوند. دانشگاه تهران کمترین صدمه را در میان دانشگاه‌ها، از بحث ورود افراد غیر از انتظامات و حراست دانشگاه داشته است. اگر بخواهیم صادق باشیم باید گفت نهادهای امنیتی نسبت به اتفاقات دانشگاه بی‌تفاوت نیستند و تصاویری که از تجمعات برای رسانه‌های بیگانه فرستاده می‌شود را رصد می‌کنند.

دانشجویی که از پاسخ رییس دانشگاه قانع نشده بود، پرسید آقای رییس بالاخره لباس شخصی‌ها وارد دانشگاه شده‌اند یا خیر. مقیمی پاسخ داد: اگر منظورتان افرادی است که غیر از نیروهای انتظامات دانشگاه که لباس فرم بر تن ندارند و با لباس عادی در هنگام تجمعات یا جلوی درب ورودی می‌ایستند؛ باید بگویم اعضای حراست دانشگاه فاقد لباس فرم هستند و همانند همه ما لباس عادی بر تن دارند؛ به این افراد لباس شخصی نمی‌گویند. بلکه کارکنان حراست، بخشی از بدنه رسمی دانشگاه هستند که وظایف محوله را انجام می‌دهند و همین نیروهای حراست دانشگاه که شما به اشتباه آنها را لباس شخصی می‌نامید، ورودشان به تجمعات و کنترل درب‌های ورودی دانشگاه تهران در حداقل‌ترین میزان ممکن اتفاق افتاد.

دلیل اخراج یک‌ماهه دانشجوی دانشگاه تهران از خوابگاه

دانشجویی با طرح این انتقاد که چرا برخی دانشجویان را از خوابگاه اخراج کرده‌اید، خواستار پاسخگویی مسوولان شد. علیرضا وجهی معاون دانشجویی دانشگاه تهران هم با تاکید بر اینکه هیچ دانشجویی به دلیل شرکت در تجمعات از خوابگاه اخراج نشده است، اظهار داشت: به تازگی در یکی از اتاق‌های خوابگاه، مقادیری از انواع مواد مخدر کشف شده است که به دانشجوی ساکن در آن اتاق ابلاغ شد که یک ماه خوابگاه را ترک کند تا نتیجه کمیته انضباطی مشخص شود.

دانشجوی دیگری درباره اتفاق چند شب گذشته خوابگاه حافظ که شیشه در ورودی آن شکسته شده بود و در رسانه‌های بیگانه عنوان شد نیروهای امنیتی و انتظامی وارد خوابگاه شده و دانشجویانی را دستگیر کرده‌اند، سوال کرد. وجهی گفت: همان شب از هر هفت طبقه خوابگاه بازدید کردم، ورود نیروی انتظامی به خوابگاه کذب محض بود و هیچ دانشجویی دستگیر نشده بود.

دانشجویان، اقدامات کنترلی حفاظت فیزیکی در شناسایی از روی کارت دانشجویی را توهین به خود دانسته و نسبت به اینکه کارت برخی از آنها ضبط شده و دیگر تحویل‌شان نشده است، معترض بودند.

معاون دانشگاه تهران گفت: حفاظت فیزیکی و حراست دانشگاه هم می‌تواند کارت دانشجویی را ببیند و هم اینکه کارت را بگیرد. در عرض ۱۵ دقیقه دجلوی در ورودی دانشگاه، کارتی که از سوی ۲ نفر به ظاهر دانشجو ارائه شد را شناسایی کردم، اصلاً کارت دانشجویی دانشگاه تهران نبود، آنها را ابطال کردم. بنابراین برای جلوگیری از ورود افراد غیردانشجو باید کارت‌ها را دید و بررسی کرد.

حضور مقیمی در جمع دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی

رییس دانشگاه تهران همچنین روز یکشنبه اول آبان ماه در جمع دانشجویان و اساتید دانشکده علوم اجتماعی حاضر شد. در این نشست چند دانشجو که یکی از آنها نماینده شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی بود، نقدهایی مطرح و خطابه‌هایی قرائت کردند.

چند دانشجو که یکی از آنها نماینده شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی بود، نقدهایی مطرح و خطابه‌هایی قرائت کردند. دانشجویان، اقدامات کنترلی حفاظت فیزیکی در شناسایی از روی کارت دانشجویی را توهین به خود دانسته و نسبت به اینکه کارت برخی از آنها ضبط شده و دیگر تحویل‌شان نشده است، معترض بودند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران پاسخ داد: «حفاظت فیزیکی و حراست دانشگاه هم می‌تواند کارت دانشجویی را ببیند و هم اینکه کارت را بگیرد. در عرض ۱۵ دقیقه در جلوی درب ورودی دانشگاه، کارتی که از سوی ۲ نفر به ظاهر دانشجو ارائه شد را شناسایی کردم که اصلاً کارت دانشجویی دانشگاه تهران نبود و آنها را پانچ کردم. بنابراین برای جلوگیری از ورود افراد غیردانشجو باید کارت‌ها را دید و بررسی کرد.»

کلام زشت و هتاکانه جایی در دانشگاه ندارد

وجهی افزود: تعداد ۲۷ کارت از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی گرفته شده است. بخاطر اینکه کارت‌ها را با تأخیر برمی‌گردانیم عذرخواهی می‌کنم. قول می‌دهم کارت‌ها را فردا برگردانیم. به هر حال خطاهایی رخ می‌دهد. خطاهایی که از سوی بنده به عنوان یک مسئول سر می‌زند واقعاً قابل دفاع نیست، اعتراض‌های شما هم روی چشم ما، اما بدانید برنامه اصلی دانشگاه برای تحصیل علم است نه اعتراض؛ ضمن اینکه لطفاً در شأن دانشجویی اعتراض کنید، کلام زشت و هتاکانه جایی در دانشگاه ندارد.

یک دانشجو عنوان کرد شما نمی‌توانید برای ما تعیین کنید که چطور و چگونه اعتراض کنیم. دکتر هادی بهرامی‌احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پاسخ داد: اینکه اعتراض حق دانشجو است را می‌پذیریم اما حد این اعتراض چقدر است؟ یک فضای آرام و قابل پیگیری ایجاد کنیم تا مشکلات رفع شود.

اگر می‌خواهید رشد کنید باید بشنوید. ما که در یک زیست مشترک داریم زندگی می‌کنیم باید همدیگر را درک کنیم. خط قرمز ما در دانشگاه، درس است و سلامت. این قابل پذیرش نیست که تعدادی معدود در دانشگاه فضایی ایجاد کنند که استادان و دانشجویانی که سر کلاس می‌روند تهدید شوند.

رییس دانشگاه تهران هم در این زمینه گفت: افرادی که نسبت به موضوعی اعتراض دارند و بیان اعتراض را از راه تجمع می‌دانند، به معاونت فرهنگی مراجعه کنند و درخواست خود را ارائه دهند. ولی آیا اعتراض یعنی بایستیم در راهروها و از تشکیل کلاس جلوگیری کنیم؟ جنس اعتراض در محیط دانشگاه باید دانشگاهی و در چارچوب مقررات دانشگاه باشد.

نیروهای حفاظت فیزیکی و حراست هیچ برخوردی با تجمعات در محیط دانشگاه نکرده و اعتراضی را متوقف نکرده‌اند. اما افرادی که توهین کرده و شعار ساختارشکنانه داده‌اند باید جلوی درب کارتشان گرفته شود و در روزهای آینده به کمیته انضباطی دعوت شوند.

دانشجویی درخواست کرد نیروهای حفاظت فیزیکی و حراست، برچسب اسم داشته باشند تا اگر تخلفی از سوی آنها در قبال دانشجویی سر زد، بتوانند به مدیریت دانشگاه گزارش کنند. رییس دانشگاه تهران در پاسخ به این دانشجو، از برنامه مدیریت دانشگاه برای این اقدام خبر داد و تاکید کرد به جای اسم، شماره پرسنلی مأموران حفاظت فیزیکی بر سینه ایشان نصب می‌شود.

یکی دیگر از دانشجویان هم پیشنهاد داد گیت‌های در ورودی‌های دانشکده‌ها و دانشگاه قرار داده شود تا کارت دانشجویی به این شیوه بررسی شود. معاون دانشجویی دانشگاه تهران اظهار داشت: هفته گذشته به راه حل و نتیجه شما رسیدیم و تعدادی گیت سیار سفارش دادند تا بتواند روی گوشی هم نصب شود.

یکی از دانشجویان اعتراض خود را نسبت به تماس‌هایی که از دانشگاه با خانواده برخی دانشجویان در مورد نقش آنها در ناآرامی‌های اخیر گرفته شده، ابراز کرد. این دانشجو می‌خواست بداند کدام بخش دانشگاه با خانواده او تماس گرفته‌اند.

تماس با خانواده دانشجویان برای جلوگیری از حرکت‌های هنجارشکنانه

معاون دانشجویی دانشگاه از برنامه این معاونت برای تماس و ارتباط‌گیری با خانواده‌ها صحبت کرد و رییس دانشگاه نیز گفت: درک ضرورت ارتباط دانشگاه با خانواده‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست. تماس با خانواده‌ها بسیار هم کار خوبی است. این اقدام در زمینه جلوگیری از برخی حرکت‌های هنجارشکنانه، مؤثر بوده است.

دانشجویانی که از سوی دانشگاه با خانواده‌هایشان تماس گرفته شده بود، دیگر در بازداشتی‌های بعدی نبودند. خانواده‌ها از دانشگاه انتظار دارند در جریان وضعیت فرزندشان قرار بگیرند. خانواده انتظار دارد اگر فرزندش سر کلاس نمی‌رود، اطلاع داده شود.

حسین میرزایی، محمدرضا جوادی یگانه، سهیلا صادقی و تقی آزاد ارمکی استادان دانشکده علوم اجتماعی به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه نشست‌های گفت‌وگو پرداختند. میرزایی با بیان اینکه این نشست بیانگر اراده مدیریت دانشگاه و اساتید و دانشجویان برای حل ابهام و اختلاف است، گفت: دانشگاه تهران برای مدیریت شرایط دانشگاه و آزادی دانشجویان بازداشتی خیلی تلاش کرد. اما برخی برخوردها از سوی مأموران انتظامات برای گرفتن کارت دانشجویان، چالش‌زا شده است.

جوادی یگانه نیز با تأیید اینکه حق اعتراض به معنای هرج و مرج نیست، اظهار کرد: اگر قرار باشد حق اعتراض را به رسمیت بشناسیم، جای آن همین جاست. جلسه‌ای که با حضور اساتید در دانشگاه تهران برگزار شد، گام اول گفت‌وگو بود. اگر اعتراض در دانشگاه پذیرفته نشود هیچ جای دیگر هم پذیرفته نمی‌شود.

نیازمند کنش مدنی هستیم

آزاد ارمکی نیز از گفت‌وگوی رییس و اعضای هیأت رییسه دانشگاه تهران با دانشجویان و اساتید به عنوان یک «جلسه درخشان» نام برد و گفت: مساله علوم اجتماعی، مسئله است. استادهای علوم اجتماعی هم منتقد اجتماعی هستند؛ از راست راست تا چپ چپ در این دانشکده داریم. ما تجربه‌های رادیکال در کشور داشته‌ایم، اکنون تجربه مدنی نیاز داریم و آنقدر باید ادامه دهیم تا مسئولان برخی تغییرات را بپذیرند.

ما کنش مدنی نیاز داریم تا مشکلات حل شود. حراست و انتظامات باید اعتراضات دانشجویی را نظارت کند، مسئولیت اجتماعی استادان هم میانداری است تا دانشجو آسیب نبیند.

رییس دانشگاه تهران در پایان این جلسه ضمن صحه گذاشتن بر جمع‌بندی دکتر آزاد ارمکی، اظهار داشت: صرف نظر از جایگاه استادی، دانشجویی، کارمندی و مدیریتی باید در قالب نقش اجتماعی خود انجام وظیفه کنیم و در برابر قوانین و مقررات تمکین کنیم و قبل از قضاوت کردن، باید سخنان همه طرفین در فضایی قانونی و منصفانه شنیده شود.

وی در پایان کمیته‌ای را تعیین کرد که ضمن بررسی مسایل گذشته در دانشکده، برای ارائه چارچوبی قانونمند و علمی جهت ابراز دیدگاه‌ها و اعتراضات در محیط دانشگاه چاره‌جویی کنند.

یک دانشجو در پایان این نشست پرسید: آیا اساتید، حامی حقوق دانشجویانی که می‌خواهند سر کلاس بروند هم هستند؟/ خبرآنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار