نقش خانواده هاشمی رفسنجانی در حادثه اوین تا چه اندازه جدی است؟

بیش از یک ماه است که اعتراضات علیه رویکرد و عملکرد گشت ارشاد، بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران سایه انداخته است. در این میان، برخی از بزرگان سیاست، اساتید و تحلیلگران جامعه‌شناسی سعی در آرام‌کردن فضا دارند.

نقش خانواده هاشمی رفسنجانی در حادثه اوین تا چه اندازه جدی است؟

به گزارش زنهار، بیش از یک ماه است که اعتراضات علیه رویکرد و عملکرد گشت ارشاد، بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران سایه انداخته است. در این میان، برخی از بزرگان سیاست، اساتید و تحلیلگران جامعه‌شناسی سعی در آرام‌کردن فضا دارند. تا جایی که بار دیگر موضوع گفت‌وگوی ملی به صدر خبرها تبدیل شده و حتی ابراهیم رئیسی و محسنی اژه‌ای از ضرورت گفت‌وگو با احزاب و مردم سخن گفته‌اند.

در این میان، برخی از نمایندگان مجلس، گویی قصدی برای آرام نگه‌داشتن فضا ندارند و با اظهارنظرهای مختلف، بنزینی بر روی خشم مردم می‌شوند.

سیدکاظم موسوی، مجبتی ذوالنوری و محمدجواد کریمی قدوسی از آن طیف نمایندگانی هستند که این روزها حسابی حاشیه‌ساز شده‌اند. بر همین اساس، نگاهی گذرا به برخی از حواشی این نمایندگان می‌اندازیم.

از اعدام روحانی تا خبرسازی علیه آیت‌الله هاشمی

مجتبی ذالنوری، یکی از همان نمایندگانی است که در خط مقدم جریان‌سازی تندروها ایفای نقش می‌کند و رفتارش تا آنجا پیش رفت که حتی در توئیتی خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق نوشت: «رهبر انقلاب باید دستور بدهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.» تهدیدی که با واکنش صریح رهبر انقلاب مواجه شد و ایشان در دیدار حضوری با حسن روحانی و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، فرمودند: «هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد؛ ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.»

همچنین او در مردادماه سال گذشته در حالی که دولت روحانی روزهای پایانی خود را می‌گذراند، در نطق میان دستور خود با بیان آنکه «آمریکا حاضر نیست محتوای برجام ۱۳۹۴ را بپذیرد» مدعی شد: آمریکا حاضر نیست تحریم‌های‌ تسلیحاتی را بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ لغو کند. رئیس‌جمهور به مردم نگفته است که آمریکا برای تعهد خود برجام حداقلی و برای تعهدات ما برجام پلاس و برجام موشکی و منطقه‌ای را در مذاکرات وین آورده است. آقای رئیس‌جمهور به مردم نگفته است که بیانیه پایانی وزراء ۱+۵ این است که ما باید در مناسبات امنیتی منطقه با آمریکا همکاری کنیم و این یعنی پذیرش برجام منطقه‌ای. به مردم نگفتید که شرطی که برایتان گذاشتند که اگر بیانیه را نپذیرید همه چیز منتفی است یعنی باید با دغدغه‌ها و علائق اروپا و آمریکا در مورد کشورهای منطقه همکاری کنیم.»

البته خبرسازی‌های ذوالنوری تنها به این مورد ختم نشد و در ماجرای بررسی صلاحیت اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات هم پشت تریبون مجلس رفت و در روزی که پایداری‌ها در مخالفت با خطیب به صف شده بودند، در مقام موافق با صلاحیت خطیب ایستاد؛ اما، ادعای او مبنی بر اعمال فشار توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مبنی‌بر اجرای حکم عوامل توهین و برهم‌زدن مراسم سخنرانی وی در ۱۵ خرداد سال ۱۳۸۵ تکذیب شد.

این روزها نیز که جامعه روزهای پرالتهابی را می‌گذراند، اظهارات این نماینده درباره حجاب، با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد. نماینده مردم قم در گفت‌وگو با عصر ایران، با اشاره به شکایت پلیس از چهار نماینده مجلس گفت: «اگر خود مجلس که قانون‌گذار است قرار است به هیچ هنجار و قانونی پایبند نباشد که نمی‌شود. بند ۸ ماده ۴ قانون نیروی انتظامی می‌گوید برخورد با فساد و جرم وظیفه نیروی انتظامی است. ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی نیز گفته است عدم رعایت حجاب جرم است و جرم‌انگاری کرده و گفته استمجازات خاطیان ۷۴ ضربه شلاق و دو ماه زندان یا جزای نقدی بدل‌الحبس است. بند ۱۲ ماده ۴ قانون نیروی انتظامی می‌گوید این نیرو وظیفه پیشگیری از جرم را دارد کف پیشگیری این است خانم بی‌حجاب را ببرند و به وی تذکر دهند که حجابش را رعایت کند که این کف پیشگیری است و گشت ارشاد خلاف قانون نیست و کسانی که به ریشه گیر می‌دهند اینها خلاف می‌کنند.»

اظهارات او با واکنش تندی از سوی مسعود فروغی، سردبیر روزنامه فرهیختگان مواجه شد. فروغی در یادداشتی خطاب به این نماینده نوشت: «نماینده قم در مجلس گویا در دنیای دیگری زندگی می‌کند و متوجه نیست این حرف‌ها بنزین روی آتش احساسات ملت است. مگر رهبر انقلاب نگفت موضوع حجاب و بدحجابی نیست؟ مگر آقای ذوالنوری کوه شبهات جوانان را مشاهده نمی‌کند؟ مگر نمی‌بیند اخبار جعلی رسانه سعودی درباره مرگ دانش‌آموز و... به‌راحتی در جامعه پخش می‌شود؟ یعنی نمی‌داند گفت‌وگو درباره شلاق‌زدن به بدحجاب یعنی تعمیق شکاف فعلی؟ دوست داریم باورمان شود جواب همه این‌ها را نمی‌داند.

کریمی قدوسی، سردمدار اظهارات کذب

اگر قرار باشد برای ادعاهای عجیب و غلط‌های املایی، رکوردی تعریف کنیم قطعاً کاپ قهرمانی را باید به دست محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد سپرد. او هر از گاهی با ادعایی جدید به صدر اخبار می‌آید. کریمی قدوسی که در زمان مجلس دهم هم پرحاشیه بود، در پارلمان یازدهم هم به مسیر خود ادامه داد تا او نیز یکی از نماینده‌های جنجالی مجلس باشد.

او در اوایل آغاز به‌کار مجلس یازدهم در توئیتی نوشته بود: «آقای روحانی ۱۲۰۰ دسترسی به بازرسان آژانس با هدف جاسوسی آنها از سایت‌ها و اشخاص نتیجه‌اش شد ترور دانشمندان در گذشته و خرابکاری در نطنز و صدور قطعنامه در چندی قبل؛ این است برجام و بستن پرونده PND پس کی باید عبرت بگیرید؟!» توئیتی که به‌خاطر اشتباه عجیب این نماینده پایداری‌چی در املای کلمه «PMD» مورد توجه قرار گرفت.

با این حال، غلط املایی کریمی قدوسی به همین جا ختم نشده و او در جدیدترین توئیت خود، خطاب به قوه قضائیه نوشت: «ریاست محترم قوه قضائیه ملت تقاضا دارند دادگاه برگزارشده برای سیف و عراقچی که منجر به صدور حکم قطعی شد برای معرفی خیانتکار بزرگ به ملت پخش شود تا عامل و عامر اصلی سقوط ارزش پول ملی رسوا گردد.» کریمی قدوسی در این توئیت هم کلمه آمر را اشتباه نوشته است.

کریمی قدوسی طلایه‌دار ادعاهای تکذیب‌شده است. او در اردیبهشت‌ماه امسال، در اظهارنظری رسماً حسن روحانی را به «خط‌گرفتن» از سرویس جاسوسی MI۶ متهم کرد و گفت: «یکی از پرونده‌های مهم در نهاد ریاست‌جمهوری نفوذ ام‌آی‌سیکس انگلستان از طریق اسماعیل سماوی، خواهرزاده رئیس‌جمهور بود. این سرویس جاسوسی مرتب به خواهرزاده روحانی زنگ می‌زد و خط‌مشی و مواضع رئیس‌جمهور را به خواهرزاده‌اش دیکته می‌کرد. پرونده این فرد همچنان در دادسرای رسانه در جریان است. امیدواریم قوه قضائیه در خصوص این پرونده به مردم اطلاع‌رسانی کند و بگوید که چگونه رئیس‌جمهور برای بازداشت خواهرزاده خود، قوه قضائیه را تهدید می‌کرد.»

موضوعی که با واکنش پایگاه ریاست‌جمهوری مواجه شد و یک منبع آگاه گفت: «حتی هم‌جناحی‌های ایشان هم عمدتاً روی اظهارات ایشان حساب باز نمی‌کنند و اذعان دارند که وقتی ایشان ادعایی علیه کسی مطرح می‌کند، به اعتبار تجارب متعدد دروغ‌گویی و خلاف‌گویی ایشان در گذشته، ادعایش فاقد صحت، عقلانیت و حتی ظرافت‌های مرسوم دروغ‌گویی است.»

امروز نیز، این نماینده جنجالی، در واکنش به حادثه آتش‌سوزی در زندان اوین، ادعا کرد که: «یک فردی از داخل بند با چاقو خودش را به بندی می‌رساند که مهدی (هاشمی) آنجاست و دنبال کشتن او بوده که حالا گویا قبلش مهدی در بند دیگری بوده که خودش درخواست می‌کند جابه‌جا شود که گویا می‌آیند سراغش که او را بکشند.»

از مخالفت با آلات موسیقی تا جنجال بر سر فوت یک دانش‌آموز

سیدکاظم موسوی از دیگر نماینده‌های حاشیه‌ساز مجلس یازدهم است. او که روزی در مخالفت با ادوات موسیقی گفته بود: «ورود آلات موسیقی به کشور به صلاح نیست چون کشور ما جمهوری اسلامی است. اگر افرادی که به‌دنبال آلات موسیقی یا امیال شخصی خودشان هستند، کشورهای دیگر هست می‌توانند از ایران بروند.» این روزها نیز درباره ماجرای فوت اسرا پناهی، بار دیگر حاشیه‌ساز شده است.

این نماینده در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، مدعی شد که: «موضوع کشته‌شدن دختر دبیرستانی از کل دروغ است. ماجرا از این قرار است که پدر این دختر، دو سال پیش نامزد این دختر را به قتل می‌رساند و طبق قانون محکوم به اعدام شده که حدوداً یک ماه پیش حکم قصاص اجرا می‌شود. ادعاهایی که آموزش‌وپرورش و برخی رسانه‌ها درباره این دختر مطرح می‌کنند اصلاً درست نیست. این دختر اصلاً دانش‌آموز نبوده و بر سر اتفاقی که رخ داده، با خوردن قرص خودکشی کرده است. اصلاً به جهنم که قرص خورده و مُرده است!»/ خبرآنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار