اظهارات جدید رئیسی درباره دانش‌آموزان

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه فرهنگیان در امر تربیت معلم، بر ضرورت جذب اساتید و دانشجویان نخبه با خمیر مایه و زمینه معلمی در این مجموعه تاکید کرد.

اظهارات جدید رئیسی درباره دانش‌آموزان

به گزارش زنهار، رئیس‌جمهور صبح امروز در ادامه فرآیند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی به وزارت آموزش و پرورش رفت و در جمع مدیران این وزارتخانه، ضمن استماع گزارش عملکرد یک ساله این مجموعه، رهنمودها و پیشنهادات مهمی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه ارائه کرد.

رئیس جمهور انسان‌سازی و تربیت نیروهای کارآمد، صالح و دارای مهارت را ماموریت مهم وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: پرورش انسان‌های صالح از خانه آغاز و در مدرسه قوام می‌یابد، اگر فرزندان ما در خانه و مدرسه عدالت خواه تربیت شوند، بعدها خود به عنوان شهروندان اجتماع، اولین مجری عدالت خواهند بود.

رئیسی در ادامه با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تعیین زمان‌بندی دقیق و کارشناسی و قابل نظارت برای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد.

رئیس‌جمهور همچنین ارتقای کیفیت آموزشی، مردمی سازی، عدالت محوری و خانواده محوری را از ویژگی‌های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان و بر ضرورت اجرای آن به شکل مدرسه محور تاکید کرد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش توسعه و ارتقای آموزش و تعلیم و تربیت را از شاخصه‌های مهم پیشرفت در جهان دانست و با مهم دانستن آمایش سرزمینی در تامین نیازهای نظام تعلیم و تربیت تصریح کرد: در این راستا فعال سازی هنرستان‌ها و ایجاد مهارت و ارتباط آن‌ها با بخش صنعت و کشاورزی بسیار موثر است.

رئیس‌جمهور ارائه آموزش مهارتی در نظام تعلیم و تربیت را بسیار ضروری و مهم دانست و خاطرنشان کرد: بخشی از دلایل عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و منابع طبیعی موجود در کشور از جمله در بخش معدن و کشاورزی به دلیل عدم مهارت و دانش به روز است و اگر بخش آموزشی در کنار صنعت، معدن و کشاورزی قرار گیرد، یکی از آثار آن رفع مشکلات این حوزه‌ها و نیز معضل بیکاری در کشور خواهد بود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه فرهنگیان در امر تربیت معلم، بر ضرورت جذب اساتید و دانشجویان نخبه با خمیر مایه و زمینه معلمی در این مجموعه تاکید کرد.

رئیس‌جمهور همچنین با ارائه پیشنهاد استفاده از امکانات و فضاهای آموزشی بلااستفاده به ویژه در دانشگاه علمی و کاربردی و سازمان‌های غیر آموزشی، در دانشگاه فرهنگیان گفت: احداث خوابگاه برای دانشجویان متاهل تربیت معلم را مورد توجه جدی قرار دهید، چراکه تمهید این امکانات برای دانشجویان نه هزینه که یک سرمایه گذاری بلندمدت و مفید است.

رئیسی در ادامه علاوه بر ارائه پیشنهاد راه اندازی مرکز مشاوره تربیتی برای دانش آموزان با استفاده از ظرفیت بازنشستگان به موضوع فعال‌سازی اردوهای آموزشی پرداخت و تشکیل اردوهای راهیان پیشرفت را پیشنهاد داد و گفت: «راهیان‌پیشرفت» در کنار «راهیان نور» راه‌اندازی شود.

رئیس‌جمهور هدف از اردوی راهیان پیشرفت را ایجاد نشاط در دانش آموزان و مشاهده پیشرفت و دستاوردهای کشور از جمله در پارک‌های علم و فناوری دانست و گفت: محیط‌های علمی و پژوهشی دانشگاهی از جمله مکان‌های بسیار جذاب و دیدنی برای دانش آموزان است و نشان دادن پیشرفت ما و دستاوردها و افتخارات کشور به نسل نوجوان و جوان خنثی کننده اخبار منفی و القائات نادرست رسانه‌های خارجی به نسل امروز ماست.

رئیسی همچنین با اشاره به ضرورت گسترش الگوی مدارس مردمی از سوی نوآوران حوزه تعلیم و تربیت، با هدف کاستن از تصدی گری دولت در نظام آموزشی کشور افزود: بهره‌گیری از ظرفیت انجمن‌های اولیا و مربیان در راستای تحقق این هدف خوب است، اما کافی نیست و باید راهکارهای افزایش نقش آفرینی والدین در نظام تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس جمهور در ادامه با پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای مشترک میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش برای بررسی راهکارهای ارائه بهینه سرانه آموزشی اظهارداشت: وزارت آموزش و پرورش ارتقای بهره‌وری در نظام آموزشی کشور را به شکل ویژه مورد توجه قرار دهد، چرا که قطعا افزایش بهره‌وری در این وزارتخانه در ارتقای کیفی آموزش و تربیت دانش‌آموزان تاثیر خواهد داشت.

توسعه و تقویت کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوان از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور در این جلسه مورد تاکید قرار داد.

رئیسی، دانش‌آموزان را سرمایه و فرصتی عظیم برای آینده کشور توصیف و تصریح کرد: دانش آموزان ما در کنار شور و نشاط جوانانه دارای روحیه پرسشگری هستند و ممکن است درباره موضوعات مختلف گره‌های ذهنی برایشان ایجاد شود که اینجا نقش آموزش و پرورش و به ویژه معلمان و مدیران برای باز کردن این گره‌های ذهنی و پاسخ دهی به شبهات آنان بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دشمن قطعا به دنبال هویت زدایی و تهدید باورها و اعتقادات نوجوانان و جوانان ماست، لذا وزارت آموزش و پرورش وظیفه دارد با ایجاد محیط‌های آموزشی زنده و با نشاط و تقویت ارتباط با والدین و خانواده دانش‌آموزان برای مقابله با این توطئه‌ها نقش‌آفرینی موثر داشته باشد.

رئیسی حراست از نسل امروز و نوجوانان و جوانان کشور را مسئولیت خطیر و راهبردی وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: مسئولان این وزارتخانه با همکاری والدین و خانواده‌ها اجازه نخواهند داد که دشمن از ظرف مراکز آموزشی ما در راستای اهداف خود استفاده کند، بلکه مراکز آموزشی، آینده‌ای روشن و امیدآفرین را برای نسل نوجوانان و جوان رقم خواهند زد.

رئیس جمهور در پایان به اجرای طرح رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم پس از ۱۱ سال تاخیر اشاره کرد و گفت: برای دولت مردمی اساس کار در اجرای این طرح، ارتقای جایگاه معلمان و افزایش کیفی آموزش در نظام تعلیم و تربیت و ایجاد سرمایه اجتماعی برای کشور بوده است.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه در یک سال گذشته به برخی اقدامات انجام شده از جمله روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، الزامات و تمهیدات از سرگیری آموزش حضوری در مدارس سراسر کشور پس از فراگیری کرونا، جمع آوری مدارس کانکسی با بهره برداری از ده‌ها مدرسه در نقاط عمدتا محروم کشور، افزایش سرانه فضای دانش آموزی به ۲۰ و نیم متر مربع، تهیه یک میلیون بسته برای دانش آموزان محروم در قالب پویش نوشت افزار، سازماندهی بیش از ۱۲ هزار نیروی جهادی در امر آموزش، بیمه تکمیلی فرهنگیان، تقویت دانشگاه فرهنگیان، سامانه هوشمند نیروی انسانی، باز طراحی ساختار دوره دوم متوسطه با تکیه بر رشته‌ها و کسب و کارهای نوین، ایجاد هنرستان تولید در بخش کار و دانش با ماهیت مستقل مالی، تبدیل نرم افزار شاد به یک نرم افزار آموزش ترکیبی و توسعه آن به کشورهای همسایه و همجوار و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در مسیر توسعه فعالیت‌های آموزشی و تربیتی اشاره کرد./ خبرآنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار