مشاور امنیت ملی کاخ سفید: به دنبال تحریم بیشتر ایران هستیم

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: نه تنها در حرف بلکه در عمل هم ما چندین تحریم ضد نهاد‌های ایرانی وضع کرده ایم، ازجمله اینکه ما همچنان به دنبال اهدافی برای وضع تحریم‌های بیشتر هستیم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: به دنبال تحریم بیشتر ایران هستیم

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در موضعی مداخله جویانه از طرف کشور‌ی که بزرگ ترین ناقض حقوق ملت‌ها در جهان است، درخصوص فوت خانم مهسا امینی در ایران از فرصت به دست آمده گفتگو با خبرنگاران، سوء استفاده و تلاش کرد خود را حامی مردم ایران نشان دهد و به لفاظی و استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر روی آورد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون کوچک ترین اشاره‌ای به سرکوب و اقدامات بی رحمانه پلیس آمریکا نسبت به شهروندان به ویژه زنان این کشور و پرداختن به وضعیت اسف‌بار حقوق بشر در کشور خود، مدعی شد که در کنار کسانی است که در ایران در خیابان حضور دارند.

سالیوان گفت: نه تنها در حرف بلکه در عمل هم ما چندین تحریم ضد نهاد‌های ایرانی وضع کرده ایم ازجمله اینکه ما همچنان به دنبال اهدافی برای وضع تحریم‌ها در پاسخ به موارد نقض حقوق بشر هستیم.

گفتنی است وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه هفتم مهر در بیانیه‌ای نام ۱۰ شرکت و یک فروند کشتی را به علت ارائه تسهیلات برای صادرات نفت ایران به دیگر کشور‌ها در فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود قرار داد.

پیش از این، وزارت بازرگانی آمریکا نیز اخیرا سه فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت‌های هواپیمایی ایران را که به روسیه خدمات باری ارائه می‌کنند، در فهرست سیاه مربوط به هواپیما‌های ناقض قوانین کنترل صادرات ایالات متحده قرار داده است. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۹ شهریورماه هم با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌هایی علیه وزیر و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران خبر داد و علت اعمال این تحریم را «کمک به حمله سایبری» ادعایی علیه آلبانی عنوان کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه این کنفرانس خبری بدون هیچ سند و مدرکی مدعی ارسال پهپاد و تسلیحات نقطه زن از ایران به روسیه شد و گفت: ما همچنین تحریم‌هایی را در این رابطه وضع کرده ایم. ما به دنبال آن هستیم که ظرفیت‌های ایران را برای تولید و سپس فروش این گونه سیستم‌ها به روسیه کاهش دهیم. ما همچنان به کار بر روی این موضوع ادامه خواهیم داد.

روزنامه واشنگتن پست هم اخیرا به نقل از شماری از مقامات امنیتی آمریکا ادعا کرد: نخستین محموله پهپاد‌های ایران در ماه اوت گذشته به مسکو منتقل شد که شامل دست کم دو نوع پهپاد مهاجر ۶ و شاهد ۱۳۶ بود.

سالیوان در ادامه اشاره‌ای هم به ممنوعیت واردات پهپاد و تجهیزات نقطه زن به روسیه داشت و با ادعای اینکه تحریم‌های تسلیحاتی عامل انتقال تجهیزات ایرانی به مسکو شده است، گفت: روسیه دیگر نمی‌تواند تجهیزات مورد نیازش برای قدرت بخشیدن به ماشین جنگی خود در اوکراین را تامین کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون اشاره به سابقه طولانی جنگ‌افروزی و خشونت آمریکا در سرتاسر جهان در حالی از تحریم روسیه در رابطه با جنگ اوکراین سخن گفته که واشنگتن، رژیم صهیونیستی و همپیمانان غربی آن میلیارد‌ها دلار تسلیحات نظامی در اختیار اوکراین قرار داده اند. 

آمریکا از ابتدای جنگ بیش از ۱۵ میلیارد دلار کمک در اختیار اوکراین قرار داده است. ارزش آخرین بسته کمک‌های آمریکا به اوکراین یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است.

لازم به یادآوری است که ناکارآمدی سامانه موشکی هیمارس آمریکا در نبرد‌های اوکراین که واشنگتن برای اوکراین ارسال کرده، آشکار شده است.

سالیوان در ادامه سخنانش ضمن اشاره به الحاق بخش‌هایی از اوکراین به خاک روسیه، گفت: با شرکای خود برای محکومیت روسیه تلاش خواهیم کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: اوکراین کاملا در دفاع از سرزمین‌های خود حق دارد، ما نیز به حمایت از این کشور در دفاع از حق حاکمیتش ادامه می‌دهیم.

سالیوان بدون اشاره به اتهاماتی که در رابطه با دخالت آمریکا در انفجار‌های خطوط لوله گاز نورد استریم مطرح است، نشت گاز از این خطوط را اقدامی خرابکارانه خواند و درباره خطر استفاده از سلاح هسته ای، گفت: شواهدی دیده نمی‌شود که ثابت کند به زودی از چنین سلاحی استفاده شود.

 

 

 

دیدگاه شما
پربازدیدترین اخبار