اظهارات جنجالی وزارت امور خارجه درباره تغییر حکومت

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با این شبکه درباره اعتراضات شکل‌گرفته در ایران در پی مرگ مهسا امینی در جریان بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی، گفت: ملت ایران ملتی احساساتی هستند و عواطف پاکی دارند. آن‌ها در ساعات اولیه پس از این رخداد به طور مسالمت‌آمیز اعتراض کردند و پایان یافت.

اظهارات جنجالی وزارت امور خارجه درباره تغییر حکومت

به گزارش زنهار، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با این شبکه درباره اعتراضات شکل‌گرفته در ایران در پی مرگ مهسا امینی در جریان بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی، گفت: ملت ایران ملتی احساساتی هستند و عواطف پاکی دارند. آن‌ها در ساعات اولیه پس از این رخداد به طور مسالمت‌آمیز اعتراض کردند و پایان یافت. اما در این بین، عواملی خارجی مانند شبکه‌های ماهواره‌ای و برخی وبگاه‌ها مردم را به آمدن به خیابان‌ها و روی آوردن به خشونت تشویق کردند. به این دلیل است که تظاهرات به خشونت و آشوب کشیده شد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این که آیا فکر نمی‌کند این اعتراضات از سوی مردم یا حداقل برخی از مردم ایران بوده باشد؟ گفت: مسلما اعتراضاتی وجود دارد و آن‌ها درخواستشان را به طور مسالمت‌آمیز مطرح می‌کنند. اما الان بسیاری از این افراد در خیابان‌ها از سوی شبکه‌های سازمان‌یافته هدایت می‌شوند.

او در این راستا گفت: بین اعتراض، اخلال و آشوب تفاوت وجود دارد. ما در ایران به مطالبات مردم توجه می‌کنیم اما با کسانی که بخواهند آشوب کنند و تحت تاثیر خارج از کشور باشند، طبق قوانین مان عمل می‌کنیم.

او در پاسخ به این که آیا از نظر او معترضان دلایلی مشروع برای نگرانی و نارضایتی دارند یا نه، گفت: درباره خانم مهسا امینی، اتفاقی برای او افتاد که همه ما را بسیار بسیار اندوهگین کرد. رخدادهای مشابهی در سراسر جهان اتفاق می‌افتند، ده‌ها مورد مشابه در آمریکا یا در انگلیس.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا درست است مردم به خاطر نحوه پوششان زندانی شوند؟ بیان کرد: کشورها قوانین، مقررات و ارزش‌های خودشان را دارند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو مطرح کرد: اگر [این اعتراضات] صلح‌آمیز باشد، می‌توانند آزادانه انجامش دهند. هیچ اعمال قدرتی انجام نخواهد گرفت. اما اگر قرار باشد آمبولانس‌ها را آتش بزنند یا از بانک‌ها پول سرقت کنند، پلیس چاره‌ای ندارد جز این که واکنش نشان بدهد. وقتی مردم سعی کردند کنگره را تسخیر کنند، شما[ درآمریکا] چه کار کردید؟ آیا دسترسی رییس جمهورتان به توییتر را مسدود نکردید؟ آیا این اقدامی دموکراتیک بود یا آن را بنا بر دلایل امنیت ملی انجام دادید؟ شما تصمیم گرفتید، این تصمیم را به خاطر امنیت داشتن گرفتید چون نماد دموکراسی‌تان توسط مردم تسخیر شده بود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که چرا دسترسی به اینترنت در ایران محدود شده است؟ بیان کرد: ما وظیفه داریم آرامش و راحتی برای مردممان ایجاد کنیم.

او درباره اوضاع فعلی در ایران گفت: همه چیز در ایران تحت کنترل است و آن‌طور که فکر می‌کنید بزرگ و مهم نیست.

امیرعبداللهیان گفت: من به آنها(کشورهای غربی و آمریکا) اطمینان می دهم که اتفاق بزرگ و مهمی در ایران در حال رخ دادن نیست، تغییر حکومتی در ایران انجام نخواهد شد، با احساسات مردم ایران بازی نکنید. مردم ایران فهیم هستند.

وزیر امور خارجه در توضیح این که با توجه به اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر ارائه مجوز به اقداماتی که موجب ارتقای آزادی اینترنت در ایران شوند را در اولویت قرار خواهد داد، آیا فکر می‌‎کند که حاکمیت در ایران می‌تواند کنترل اینترنت را حفظ کند؟ بیان کرد: اگر آمریکا واقعا به مردم ایران اهمیت می‌دهد، می‌تواند به این موضوع توجه کند که هزاران کودک ایرانی به خاطر تحریم‌های دارویی جان خود را از دست داده‌اند.

او با اشاره به این که اقدام آمریکا به برداشتن تحریم‌های مرتبط با ارائه خدمات اینترنتی به ایران و صدور مجوزهای لازم در این زمینه در زمان درستی انجام نشده است، گفت: به ویژه الان که در بحبوحه مذاکرات هستیم و پیام رد و بدل می‌کنیم. این باعث می‌شود اعتماد کمتری به آمریکا داشته باشیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای گفت: ما واقعا نمی‌دانیم طرف آمریکایی برای اتخاذ تصمیمی که لازم است، به اندازه کافی واقع‌بین است یا نه. آیا آمریکا شجاعت کافی برای اتخاد تصمیم سخت‌ را دارد یا نه.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران درباره این که آیا از نظر ایران، ضرورت دارد که آمریکا تضمین بدهد هیچ گاه دوباره از توافق خارج نخواهد شد، گفت: مسئله تضمین‌ برای ما بسیار مهم است. آمریکا گام‌هایی برای تضمین دادن به ما برداشته است. ما می‌خواهیم این تضمین‌ها تکمیل‌تر شوند.

او درباره احیای توافق هسته‌ای گفت: اگر آمریکا آماده باشد[به توافق بازگردد و پایبندی کند]، ما هم بدون هیچ تاخیری آماده‌ایم و فورا این کار را خواهیم کرد./ ایسنا

دیدگاه شما
پربازدیدترین اخبار