مخالفت برخی کشورها با پذیرفتن نتایج همه‌پرسی روسیه

برخی کشورهای غربی در واکنش به همه‌پرسی اخیر روسیه برای الحاق شرق اوکراین، اعلام کردند نتایج آن را نمی‌پذیرند.

مخالفت برخی کشورها با پذیرفتن نتایج همه‌پرسی روسیه

به گزارش زنهار؛ برخی کشور‌ها از جمله آلمان و کانادا در بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند که همه‌پرسی اخیر انجام شده برای الحاق بخش‌های شرق اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسند.

به گزارش ریانووستی، «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان گفت که آلمان نتایج همه‌پرسی پیوستن به روسیه در جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک و مناطق خرسون و زاپروژیا را به رسمیت نمی‌شناسد و افزود: «ما نتایج این همه‌پرسی جعلی را نخواهیم پذیرفت و با به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد. آلمان هر کاری ممکن است انجام می‌دهد تا از رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه جلوگیری کند.»

«جاستین ترودو» نخست‌ وزیر کانادا هم در بیانیه‌ای که در ساعات آغازین روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: «اتاوا نتایج همه‌پرسی سازماندهی شده مسکو در چهار منطقه اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد. همه‌پرسی که روسیه در مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا در اوکراین برگزار کرد، مطلقاً مشروعیت ندارد. کانادا در تعهد خود به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین ثابت قدم است.»

ترودو همچنین اعلام کرد که قصد دارد تحریم‌های جدیدی را به دلیل همه‌پرسی در این مناطق اوکراین علیه روسیه اعمال کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل هم از قطعنامه‌ای خبر داد که واشنگتن قصد دارد در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند و این همه‌پرسی به موجب آن محکوم اعلام شود.

این قطعنامه که قرار است به طور مشترک با آلبانی ارائه شود، از کشور‌های عضو می‌خواهد که وضعیت تغییر یافته اوکراین را به رسمیت نشناسند و همچنین روسیه را ملزم به خروج نیرو‌های خود بکنند.

روز گذشته مناطق لوهانسک، دونتسک، زاپروژیا و خرسون اعلام کردند که اکثریت جمعیت این مناطق به پیوستن به روسیه رای داده‌اند. در همین راستا مسکو تاکید کرده است که از سرزمین‌های جدید خود محافظت خواهد کرد و در صورتی که کشور دیگری برای «تمامیت ارضی» روسیه خطری ایجاد کند، مسکو برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مجاز خواهد بود.

 

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار