ترقی: مواضع سران آمریکا تغییر نکند، برجام احیا نمی‌شود

حمیدرضا ترقی گفت: همان‌طور که آقای رئیسی هم گفت تا زمانی که آمریکا تضمین لازم ندهد، برگشتش به برجام بی‌فایده است.

ترقی: مواضع سران آمریکا تغییر نکند، برجام احیا نمی‌شود

به گزارش مُنیبان؛ بخش عمده سخنرانی سید ابراهیم رئیسی و جو بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد معطوف به مذاکرات بود؛ حالا این پرسش به وجود می‌آید که با درنظر داشتن مواضع ایران و آمریکا همچنان می‌تواند برجام را قابل احیا دانست؟

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «محورهایی که آقای رئیسی در سخنرانی سازمان ملل مطرح کرد در واقع پیام ملت ایران و انقلاب اسلامی ایران به سران کشورهای جهان بود. سخنان او از عمق کارشناسی خوبی برخوردار بود و علی‌رغم اینکه کوتاه بود اما اشاراتش عمده مسائل جهان را مورد توجه قرار داد و نگاه جمهوری اسلامی به مسائل جهانی و بین المللی را بیان کرد. از این جنس سخنرانی‌ها در سازمان ملل تنها مقام معظم رهبری زمانی که رئیس‌جمهور بودند و مرحوم شهید رجایی را به یاد دارم. مهم‌ترین بخش سخنرانی آقای رئیسی آنجایی بود که او تصویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را بلند کرد که بسیار کار ارزشمند و مهمی بود».

او ادامه داد: «یکی دیگر از محورهای سخنان او مقابله با زورگویی جهانی بود و توانست به خوبی نقش اسرائیل و آمریکا را در ایجاد بی‌ثباتی در غرب آسیا تبیین کند و در دفاع از آرمان‌های ملت فلسطین هم موضع بسیار خوبی گرفت. در کنار سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل، مصاحبه مطبوعاتی‌اش با رسانه‌های مختلف هم بسیار قوی بود و به 13پرسش مهم پاسخ داد. دیدار با شخصیت‌ها و رؤسای‌جمهور مختلف در این مدت کم هم بسیار حایز اهمیت بود و نشان‌ داد که ایران در نگاه دیگر کشورها دارای چه اهمیتی است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «عدم مصاحبه آقای رئیسی با شبکه سی‌ان‌ان به دلیل عدم رعایت حجاب مصاحبه‌کننده هم بازتاب خوبی داشت و نشان داد که جمهوری اسلامی بر چارچوب‌های خودش پایبند است و رئیس‌جمهور پروتکل‌های استوار است».

او درباره تفاوت سخنرانی اخیر رئیسی با سخنرانی‌های روحانی در این سازمان ملل گفت: «سخنرانی آقای رئیسی از موضع عزت، اقتدار، برتری اعتقادی و ایدئولوژیک و از موضع طلبکارانه نسبت به قدرت‌های استکباری جهان بود و البته همراه با شجاعت در برابر تهدیدهایی که علیه جمهوری اسلامی اِعمال می‌شود در صورتی که در هشت سال پیش سخنرانی‌های رئیس‌جمهور وقت منفعل و گاهی هم‌سو با نیت‌های غربی‌ها بود».

ترقی در پایان در پاسخ به این پرسش که با ارزیابی سخنان رئیسی و بایدن چه‌قدر می‌توان نسبت به نتیجه نهایی مذاکرات امیدوار بود، گفت: «آمریکا درون خودش دچار یک اختلاف است و نیت خالصی هم برای حل این مشکل ندارد و صرفا دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از این موضوع است. همان‌طور که آقای رئیسی هم گفت تا زمانی که آمریکا تضمین لازم ندهد، برگشتش به برجام بی‌فایده است؛ بنابراین تا زمانی که اراده‌ای برای تغییر موضع در سران آمریکا نباشد امیدی به احیای برجام نیست».

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار