مجلس درباره مرگ مهسا امینی چه واکنشی نشان داد؟

مهسا امینی دختر بیست و دو ساله‌ای بود که چهارشنبه هفته گذشته (۲۳ شهریور) از سوی نیروهای گشت امنیت اخلاقی (ارشاد) بازداشت شد. او در همان روز دستگیری در بازداشتگاه وزرای تهران سکته کرد و در حالت کما در بیمارستان کسری بستری شد.

مجلس درباره مرگ مهسا امینی چه واکنشی نشان داد؟

به گزارش زنهار، مهسا امینی دختر بیست و دو ساله‌ای بود که چهارشنبه هفته گذشته (۲۳ شهریور) از سوی نیروهای گشت امنیت اخلاقی (ارشاد) بازداشت شد. او در همان روز دستگیری در بازداشتگاه وزرای تهران سکته کرد و در حالت کما در بیمارستان کسری بستری شد.

مهسا امینی بعدازظهر جمعه (۲۵ شهریور) درگذشت که واکنش گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و همچنین تجمعاتی در برخی از شهرهای کشور در پی داشت.

در چنین فضایی، جلسه علنی امروز مجلس بعد از تعطیلی دو هفته ای و با نطق پیش از دستور رییس مجلس تشکیل شد؛ نطقی که ترجیع بند نهایی آن به فوت «مهسا امینی» اختصاص داشت. 

قالیباف که پیش از فوت «مهسا» به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ماموریت بررسی همه ابعاد حادثه را داده بود، اکنون بعد از فوت «مهسا» هم بر ضرورت رسیدگی دقیق و اطلاع‌رسانی تمامی ابعاد پرونده درگذشت او تاکید کرد. 

او همچنین ماموریت جدیدی به کمیسیون شوراها داد که برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد، فرایندها و شیوه اجرا در گشت‌های امنیت اخلاقی فرماندهی کل انتظامی مورد بررسی قرار دهد تا برای رفع شدن اشکالات موجود در چگونگی اجرای آن، اقدام شود.

قالیباف با اشاره غیرمستقیم به تجمعات اخیر در برخی از شهرها بعد از فوت «مهسا امینی» گفت: یادآوری این نکته مهم لازم است که دشمن همانند رویه همیشگی خود به دنبال موج سواری از هر اتفاقی است و التهاب آفرینی و ایجاد آشوب در کشور را در دستور کار خود قرار داده است، متاسفانه عده ای در داخل نیز خواسته یا ناخواسته در جهت خواست دشمن  حرکت می کنند. اما مردم عزیز ما هوش سیاسی خود را نشان داده اند و فرق بین دلسوزی و منفعت طلبی را می فهمند و با منافقانی که زمانی، خودشان چند هزار نفر از مردم  عادی را شهید کردند و حالا داعیه دار درگذشت یک نفر شده اند، همراهی نکرده و با اشک‌ تمساح رسانه وابسته به حکومت کودک کش سعودی، گریه نمی کنند.

بعد از نطق قالیباف، مجلس وارد بررسی موارد دستور عادی کاری خود شد چه اینکه انتظار برخی از نمایندگان دعوت از وزیر کشور و فرماندهی نیروی انتظامی برای حضور در مجلس ‌و توضیح درباره اتفاقات اخیر بود.

در میانه بررسی تقاضای دولت برای بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ با قید دو فوریت، فاطمه محمدبیگی که به عنوان موافق ثبت نام کرده بود، پیش از بیان دلایل خود در قالب تذکری گفت: در گذشت خانم مهسا امینی را به خانواده او تسلیت گفته و از طرف محلس قول پیگیری ابعاد این موضوع را می دهم. از مردم نیز انتظار می‌رود حفظ آرامش و بصیرت را مدنظر قرار داده و از همراهی با فتنه‌گران خودداری کنند.

باز هم بعد از صحبت‌های محمدبیگی نماینده ای صحبت نکرد تا اینکه نوبت به نطق های نمایندگان مجلس رسید. از بین ۵ ناطق تنها بهزاد رحیمی نماینده سقز و بانه به موضوع «مهسا امینی» پرداخت. «مهسا» دختر ۲۲ ساله اهل سقز بود.

رحیمی با اعلام اعتراض از رفتارهای قهری گشت ارشاد که حرمت زنان را در جامعه اسلامی می شکند، گفت:  گشت ارشاد همیشه برای زنان ما استرس‌آفرین بوده است.

او با تاکید بر اینکه نباید به بهانه سوءاستفاده دشمن ما هم سکوت کنیم، گفت: به عنوان خواست عمومی مردم از ما نمایندگان مجلس، باید در گشت ارشاد و قانونی که کرامت انسانی را زیر پا می گذارد، بازنگری کنیم تا واقعیت های جامعه را بیشتر درک کنیم. صدای مردم را بشنوید و جامعه و مردم کف خیابان را از خودمان ناامید نکرده و کرامت آنها را حفظ کنیم.

بعد از نطق رحیمی، تعداد اندکی از نمایندگان با دو دو کردن، مخالفت خود را ابراز کردند.

در دقایق پایانی مجلس نوبت به تذکرات شفاهی نمایندگان رسید که عمده این تذکرات حول فوت «مهسا امینی» بود و هر نماینده از زاویه خود به این موضوع پرداخت.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز گفت: حادثه تلخی که در جریان یک احضار رخ داد همه مردم را آزرده‌خاطر کرد و همگی تقاضای پیگیری این موضوع را دارند منتها در حاشیه آن اهانت‌هایی به حجاب و مسئولان کشور شد که حتما باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

رضا تقی پور نماینده تهران با دادن هشدار به دشمنان نظام بیان کرد: به کسانی که ادعای روشنفکری و آزاداندیشی داشته و همگام با منافقان، سلطنت‌طلبان و رژیم کودک‌کش علیه جمهوری اسلامی ایران صف‌آرایی کرده و برای ایجاد آشوب‌های ساختارشکنانه در کنار حزب کومله خون‌آشام قرار گرفتند، هشدار می‌دهم که از خشم و طوفان خروشان مردم بترسند. به دشمنان نظام هشدار می‌دهم که از عزم ملت ایران ترسیده و از تهمت و افترا علیه این نظام مقدس خودداری کنند.

احمد راستینه نماینده کرمانشاه ضمن تاکید بر لزوم مشخص شدن ابعاد دقیق این حادثه، خطاب به یک جریان سیاسی گفت: لیدرهای شما در فتنه ۸۸ ظلم بزرگی به جمهوری اسلامی تحمیل کردند؛ آن روز کلید رمزشان ندا آقاسلطان بود و امروز مهسا امینی است. شما زن را اسم رمز آشوب‌هایتان قرار دادید و قتل مرحوم میترا استاد به دست لیدر جریان اصلاح‌طلب را دیدید اما نتوانستید در احراز قتل شک و شبهه ایجاد کنید و حرمت و کرامت زن را با طرح پرستو بودن او زیرسوال بردید حالا همین شماها مدافع حقوق کرامت زن شده‌اید؟

علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز با انتقاد از دستاویز قرار دادن این حادثه برای حمله به ارزش‌ها، حجاب، مقدسات و حتی آیات حجاب گفت: عده‌ای که زمانی از گشت ارشاد دفاع می‌کردند امروز مقابل گشت ارشاد می‌ایستند؛ یادمان نمی‌رود آنهایی که در مجلس از رئیس جمهور وقت به دلیل عدم اجرای قانون گشت ارشاد سوال می‌کردند یا آقایانی را که به دلیل ساپورت پوشی برخی بانوان مکررا سوالاتی بیان می‌کردند. یا اینکه فراموش نمی‌کنیم چه کسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه گشت ارشاد را آوردند؛ اینها بنیان‌گذاران برخی مسائل بودند حالا چه طور شده که گذشته را فراموش کرده‌اند؟

نماینده بعدی عبدالحسین روح‌الامینی نماینده تهران بود که پسرش را در اتفاقات سال ۸۸ از دست داد؛ او در صحبت‌هایش خود را پدر داغدار خواند و گفت: به عنوان پدری داغدار می‌گویم که خانم امینی را مانند دختر خود می‌دانم اما نصیحت می‌کنم و تذکر می‌دهم افرادی که مسائل را پیگیری می کنند از جاده انصاف خارج نشده و جمهوری اسلامی همیشه مظلوم را مظلوم‌تر نکنند.نباید به تحرکات ضد انقلاب، سلطنت‌طلبان، کموله و منافقین فرصت داده شود. منافقین که در خون 17 هزار شهید ترور شنا می‌کنند در برخی تحرکات مهسا بهانه و اصل نظام را نشانه گرفته است به عنوان یک پدر داغدار توصیه می‌کنم مسیر را از ضد انقلاب جدا کنید.

انور حبیب زاده بوکانی نماینده بوکان نیز در فوت «مهسا امینی» را باعث جریمه دار شدن افکار عمومی دانست و ضمن تاکید بر پیگیری ابعاد این حادثه و ارائه گزارش ان به مردم به خصوص مردم استان کردستان گفت: انتظار می رود بازنگری در عملکرد گشت ارشاد جزو اولویت های کاری مجلس قرار گیرد و در شیوه های کاری گشت ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر تجدیدنظر شود. مجلس نسبت به حقوق شهروندی و اجرای قانون اساسی حساس‌تر و پیگیرتر بوده و برخورد جدی و بدون اغماض با مقصران صورت گیرد./ ایسنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار