دفاع بی‌سابقه روسیه از ایران در مذاکرات وین

نماینده روسیه در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین در واکنش به اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین درباره وضعیت فعلی مذاکرات وین، گفت: به نظر می‌آید مقصر جلوه‌دادن نشانه‌ای است که مذاکرات وین در یک بن‌بست قرار دارد. اگر این طور باشد، این وضعیت نتیجه عوامل متعددی است.

دفاع بی‌سابقه روسیه از ایران در مذاکرات وین

به گزارش زنهار، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین در واکنش به اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین درباره وضعیت فعلی مذاکرات وین، گفت: به نظر می‌آید مقصر جلوه‌دادن نشانه‌ای است که مذاکرات وین در یک بن‌بست قرار دارد. اگر این طور باشد، این وضعیت نتیجه عوامل متعددی است.

اولیانوف ادامه داد: تلاش برای این که تمام تقصیرها را به گردن ایران بیاندازیم، منصفانه نیست. مذاکرات بیش از حد به برنامه سیاسی داخلی طرف دیگر مذاکرات بستگی دارد.

این اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، در جریان حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با گفتن این که فکر نمی‌کند دیدار با سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران مفید واقع شود، انتظارات را درباره ایجاد گشایشی در زمینه مسئله توافق هسته‌ای ایران کاهش داد.

بورل در گفت‌وگویی با پولیتیکو در حاشیه این نشست، گفت که اتحادیه اروپا تمامی طرفین را تشویق می‌کرده است تا «بالاخره ده متر آخر در روند احیای برجام [توافق هسته‌ای] را نیز طی کنند». اما او همچنین گفت که انتظار ندارد به زودی پیشرفتی در زمینه این مسئله در خلال مذاکراتی که اتحادیه اروپا تسهیل‌گر آن است، حاصل شود.

هماهنگ‌کننده مذاکرات وین گفت: در سه ماه اخیر، این تعامل و روند چندمرحله‌ای نزدیک و همسو بوده است. فعالیت بین طرفین مذاکرات در حال بهبود تادن نتیجه بود. اما در هفته‌های اخیر، این طور نبود. ما در حال حاضر در یک بن‌بست قرار داریم. 

او با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در وضعیت فعلی مذاکرات وین گفت: پیشنهاد آخر، درخواست آخر از سوی ایران، بدرستی در راستای یک توافق نبود و اگر قرار باشد بگوییم این هفته اتفاقی می‌افتد یا نه، من می‌گویم  «فکر نمی‌کنم».

بورل در پاسخ به این که آیا حاضر به دیدار با رییس جمهور ایران خواهد بود، با اشاره به این که در ماه ژوئن به تهران سفر کرد تا موانع را از سر راه روند احیای برجام بردارد، گفت: آن‌ها به من قول دادند، به دوحه رفتند، به وین رفتند. من فکر نمی.کنم این چیزی باشد که به واسطه دیدار با رییس جمهور حل شود.

 آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است. ایران پیشنهادات خود درباره متن پیش‌نویس توافق و درباره پاسخ آمریکا را به اتحادیه اروپا ارائه کرده است./ ایسنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار