نماینده مجلس نزدیک به احمدی‌نژاد: او نمی‌تواند اپوزیسیون ایران و انقلاب اسلامی باشد

یک ماه قبل در هفته پایانی مرداد ماه خبری کم‌سابقه نگاه‌ها را سمت مجمع تشخیص مصلحت نظام چرخاند، جایی که حجت‌الاسلام مصباحی مقدم عضو حقیقی این مجمع از تمدید یک ماهه حکم اعضای تشخیص مصلحت نظام داد، اتفاقی که مشابه آن در گذشته نظیر ندارد و معمولا رهبر انقلاب پیش از اتمام موعد زمانی احکام اعضای هر دوره، احکام دوره جدید را صادر می‌کنند.

نماینده مجلس نزدیک به احمدی‌نژاد: او نمی‌تواند اپوزیسیون ایران و انقلاب اسلامی باشد

به گزارش زنهار، یک ماه قبل در هفته پایانی مرداد ماه خبری کم‌سابقه نگاه‌ها را سمت مجمع تشخیص مصلحت نظام چرخاند، جایی که حجت‌الاسلام مصباحی مقدم عضو حقیقی این مجمع از تمدید یک ماهه حکم اعضای تشخیص مصلحت نظام داد، اتفاقی که مشابه آن در گذشته نظیر ندارد و معمولا رهبر انقلاب پیش از اتمام موعد زمانی احکام اعضای هر دوره، احکام دوره جدید را صادر می‌کنند.

مصباحی مقدم البته در گفت‌وگویی علت این تمدید یک ماهه را عدم اتمام بررسی برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و ابراز داشت: در پایان جلسه امروز (۲۳ مرداد) ریاست مجمع خبر داد که با موافقت مقام معظم رهبری و با هدف پایان بررسی برنامه هفتم در مجمع تشخیص، دوره اعضای مجمع یک ماه تمدید شده است. بنابراین، اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک ماه دیگر و بعد از پایان بررسی برنامه هفتم انتخاب و معرفی خواهند شد.

این سخنان در حالی مطرح شد که تنها ۱۱ روز بعد و در تاریخ ۳ شهریور بررسی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسید اما زمان تنظیم این گزارش (۲۷ شهریور) که یک روز از تمدید یک ماهه احکام اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گذرد خبری از احکام اعضای دوره جدید نیست.

علیرغم مصاحبه منتشر شده از حجت‌الاسلام مصباحی مقدم اما برخی شنیده‌ها حکایت از این دارد که یکی از علل این تمدید یک ماهه دشواری تصمیم‌گیری درباره یکی از اعضا است، پرحاشیه‌ترین چهره سیاسی یک دهه اخیر سپهر سیاست در ایران، رئیس‌جمهور اسبق و عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ محمود احمدی‌نژاد.

ظاهرا با توجه نحوه حضور احمدی‌نژاد در جلسات مجمع که براساس روایت‌های منتشر شده اغلب کوتاه و محدود به دقایق ابتدایی جلسات است و از سوی دیگر وی اکثراً مشارکتی در مباحث مطرح شده ندارد و در سکوت، نسبت به مباحث کارشناسی سیاست‌گذاری و تقنینی زمان حضورش را سپری می‌کند، ارزیابی‌ها نسبت به ادامه حضور وی مثبت نیست.

بر این اساس و با توجه به حضور منفعل احمدی‌نژاد که بی شباهت به روزگار ریاست جمهوری و عدم حضورش در مجمع نیست، باید دید که آیا عضویت وی در مجمع با توجه به سیر رفتارهای عجیب او و انتقاداتش نسبت به ارکان و ساختارهای نظام که بعد از ردصلاحیتش در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری شیب تندتری به خود گرفت، تمدید خواهد شد یا نه؟

احمدی‌نژاد نمی تواند اپوزیسیون باشد

احمد علیرضابیگی نماینده مجلس نزدیک به احمدی‌نژاد گفت: ادامه یا عدم تداوم عضویت آقای احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام حادثه مهمی است که می‌تواند تفسیرها و تأویل‌های بسیاری به‌دنبال داشته باشد.

احمدی‌نژاد به‌ هیچ‌ عنوان نمی‌تواند اپوزیسیون باشد و اپوزیسیون نمی‌شود، احمدی‌نژاد نمی‌تواند اپوزیسیون ایران و انقلاب اسلامی باشد. او توانسته این باور را نسبت به خودش در میان مردم ایجاد کند که یک ارتباط قلبی با ایران، انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی دارد.

اما در کنار اظهارنظرهای متفاوت و متعدد که با مضمون قوت یافتن احتمال عدم حضور او در مجمع تشخیص مصلحت نظام به ویژه پس از رفتارهای او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که مهمترین آن اعلام چندباره قبول نداشتن انتخابات و عدم مشارکت در آن بود، انجام می‌شود. و علیرغم اینکه احمدی‌نژاد تلاش دارد خود را بی‌میل به ادامه حضور نشان دهد چه اینکه برخی روایت‌ها از جلسات مجمع از عدم مشارکت او در مباحث و حضور فعال وی حکایت می‌کند؛ احمدی‌نژاد به شدت به ادامه حضور در مجمع نیاز دارد.

رئیس‌جمهوری که در دوران ظفرمندی و صدارت به وزرایش گفته بود در صورت همکاری با مجمع تشخیص توبیخ خواهند شد حالا تنها مسیر دسترسی‌اش به اطلاعات دست اول حاکمیتی همین عضویت در مجمع است. او که عادت سیری‌ناپذیری به تهدید افشای اطلاعات محرمانه داشت، نشان داده که چه اندازه به اهمیت دسترسی به منابع اطلاعاتی واقف است به همین خاطر به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه عضویت احمدی‌نژاد در مجمع آخرین رشته اتصال رسمی او به حاکمیت است و این فرصت را ایجاد می‌کند تا با حضور در جلسات صحن و کمیسیون‌ها و کمیته‌های مجمع از آخرین اخبار و تحولات، برنامه‌های نظام و دولت برای اداره کشور و حتی برخی محرمانه‌ها مطلع باشد و دسترسی به اخبار و اطلاعات تازه و دست اول داشته باشد. در نتیجه سکوت فعلی او طی چند ماه اخیر را شاید بتوان مرتبط با این مساله قلمداد کرد.

با این حال احتمالا طی روزهای پیش‌رو احکام ۵ ساله عضویت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر خواهد شد و با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته از عملکرد احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته، تمدید یا عدم تمدید عضویت رئیس‌جمهور پیشین که دلباختگانش، او را معجزه هزاره سوم می‌دانستند و از سوی دیگر جمعی از حامیان سابقش به سرعت نور از او فاصله گرفتند، مشخص خواهد شد./ خبرآنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار