روسیه از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست تا از ایجاد تنش بیشتر خودداری کنند

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواسته تا از ایجاد تنش بیشتر در مرز خودداری کنند و نسبت به آتش‌بس پایبند باشند.

روسیه از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست تا از ایجاد تنش بیشتر خودداری کنند

به گزارش زنهار، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: «ما از طرفین می‌خواهیم از تشدید بیشتر اوضاع خودداری کنند، خویشتن‌داری پیشه کرده و براساس بیانیه‌های سه‌جانبه سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان که به تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ برمی‌گردد، نسبت به آتش‌بس پایبند باشند.»

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد تمامی مناقشات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید "به طور اختصاصی از طریق سازوکارهای دیپلماتیکی و سیاسی" حل‌وفصل شوند.

وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که این کشور درخواستی را از سوی ارمنستان جهت کمک به حل‌وفصل وضعیت در مرز با جمهوری آذربایجان دریافت کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه این بیانیه اعلام کرد: «ما رابطه نزدیکی با باکو و ایروان داریم. ما درخواستی را از سوی رهبری ارمنستان مبنی بر کمک به حل‌وفصل این وضعیت پیش‌آمده براساس توافقنامه‌های دوجانبه موجود و از طریق "سازمان پیمان امنیت جمعی" (CSTO) دریافت کرده‌ایم. امیدواریم با میانجیگری روسیه آتش‌بس به طور کامل اجرا شود.»

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور امروز (سه‌شنبه) با دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا پیرامون "وضعیت مرزی با ارمنستان" گفت‌وگوی تلفنی انجام داد.

 وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: «در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲ یک مکالمه تلفنی میان جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و کارن دانفرید، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا انجام شد و درخصوص درگیری‌ها و تنش‌های مداومی که توسط تحریکات گسترده ارمنستان صورت گرفته، صحبت شد.»

بایراموف، دانفرید را از وضعیت مرز جمهوری آذربایجان-ارمنستان و همچنین اقداماتی که در راستای جلوگیری از "تهدیدات نظامی" اتخاذ شد، مطلع کرد. این وزیر خارجه خاطرنشان کرد هم‌زمان با اینکه جمهوری آذربایجان در حال انجام عملیات گسترده بازسازی و ساخت‌وساز در این منطقه است، علاقه‌ای به افزایش تنش‌های نظامی در منطقه ندارد.

دانفرید درخصوص شرایط فعلی و مناقشات مرزی ابراز نگرانی کرد و از طرف‌ها خواست تا درگیری‌های نظامی را متوقف کنند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز سه‌شنبه اعلام کرد که وزیر دفاع این کشور با همتای ترکیه‌ای خود درخصوص تنش اخیر در مرز ارمنستان-جمهوری آذربایجان گفت‌وگو تلفنی انجام داده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: «ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع آذربایجان، همتای ترکیه‌ای خود خلوصی آکار را از تنش‌های مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان مطلع کرد و همچنین افزود که اقدامات طرف مخالف (ارمنستان) به قاطعیت سرکوب شد. آکار به‌نوبه خود اظهار کرد که ترکیه مثل همیشه امروز هم در کنار جمهوری آذربایجان ایستاده است.»

فرانسه

خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ الیزه گزارش داد که فرانسه تصمیم گرفته است تا جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد را جهت بحث پیرامون تشدید اوضاع در مرز ارمنستان-جمهوری آذربایجان تشکیل دهد.

فرانسه که در حال حاضر ریاست این شورا را برعهده دارد، درخصوص این موضوع بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

مناقشه بر سر منطقه (قره‌باغ) که یک سرزمین کوهستانی درون جمهوری آذربایجان است که از دهه ۹۰ میلادی کنترل آن در اختیار ارمنی‌هاست، در سال ۲۰۲۰ به یک جنگ شش هفته‌ای کشیده شد و طی آن نیروهای جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از این سرزمین را دوباره به دست گرفتند.

دو طرف بعد از میانجیگری روسیه برای رسیدن به آتش‌بس روی یک طرح صلح کار کردند اما گاه و بیگاه یکدیگر را به شلیک به آن سوی مرز متهم می‌کنند.

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار