واکنش "فریدون عباسی" به تغییر موضع تروئیکای اروپا و اتهام به ایران

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور گفت: مسئله اصلی طرف های غربی بر سر بسته شدن پرونده PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی ایران است که آنها سعی دارند آن را باز نگه داشته و صرفا ایران را وادار به اجرای تکالیف برجامی کنند.

واکنش "فریدون عباسی" به تغییر موضع تروئیکای اروپا و اتهام به ایران

به گزارش زنهار؛ فریدون عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تغییر موضع تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای که روز شنبه صادر کرده اند، بیان کرد: این تغییر موضع کشورهای اروپایی و وارد کردن اتهام علیه ایران به دنبال بسته شدن پرونده PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی ایران است. در سال ۱۳۹۴ که اجرای برجام کلید خورد یکی از شروط اساسی این بود که پرونده PMD ایران بسته شود. در سال ۲۰۱۵ آژانس در خصوص ابعاد احتمالی نظامی ایران اظهار نظر کرد و قرار بود بر مبنای برجام این پرونده بسته شود.

مسئله بر سر پرونده ابعاد احتمالی نظامی است

وی در ادامه اظهار کرد: قرار بود پرونده PMD ایران بسته شود و ایران نیز در مقابل یک سری تکالیف مانند بازرسی و نظارت آژانس را بپذیرد و تحریم ها نیز برداشته شود اما طرف های غربی نه تنها تحریم ها را برنداشتند بلکه هر نوع تحریم دیگری را علیه ما اعمال کردند. سپس با روش های دیگر مانند اینستکس برای تبادل مالی جلو آمدند که آن هم موفق نبود. دولت یازدهم و دوازدهم نیز در آن مقطع کوتاهی کرد تا اینکه مجلس در سال ۹۹ دولت را ملزم کرد که اجرای تعهدات کشور را در برابر بدعهدی غربی ها کاهش دهد

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طرف های غربی نتواستند نفوذ منطقه ای ایران و توان موشکی ما را کاهش دهند، پس به اضافه کردن تحریم ها روی آوردند تا اینکه آمریکا هم از برجام خارج شد با تصور اینکه می تواند زیر برجام بزند و کارهای خود را پیش ببرد. حال زمانی که ایران اجرای تکالیف برجامی خود را کنار گذاشت و سطح غنی سازی خود را افزایش داد و نظارت های آژانس را محدود کرد اروپایی ها و آژانس به فشار بر روی آمریکا روی آوردند تا بپذیرد که امتیازاتی به ایران داده تا ایران به برجام بازگردد و تکالیف خود را اجرایی کند.

غربی ها می خواهند شرایط را در حالت استخوان در زخم نگه دارند

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه تاکید کرد: ایران نیز در این دور قیدی گذاشته که علاوه بر برداشته شدن تحریم ها باید برای همیشه پرونده PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی بسته شود. طرف های غربی نیز می خواهند شرایط را در حالت استخوان در زخم نگه دارند تا ایران غنی سازی خود را کاهش داده و تعهدات خود را اجرایی کند اما باز طرف ها غربی به تعهدات خود عمل نکنند. اروپایی ها باید تضامین لازم را بدهند که تحریم ها برداشته خواهد شد و پرونده PMD نیز بسته خواهد شد. حتی از نظر بنده باید خسارت نیز پرداخت کنند.

عباسی افزود: طرف های غربی به دنبال فشار بر روی ایران هستند و معیشت مردم را هدف قرار داده اند. اگر دولت هوشیاری بیشتری در جهت تامین معیشت مردم و رفع تبعیض ها داشته باشد قطعا مردم پای کار ایستاده اند. روحیه استکبار ستیزی در بین مردم همچنان قوی است.

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار