اردوغان: در صورت نیاز غلات را به آفریقا می‌فرستیم

اردوغان می‌گوید حالا که به غلات روسیه اجازه داده شده از طریق دریای سیاه منتقل شوند، ترکیه آماده است تا در صورت نیاز این غلات را به کشورهای آفریقایی ارسال کند.

اردوغان: در صورت نیاز غلات را به آفریقا می‌فرستیم

به گزارش زنهار، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از سفر سه روزه خود به بالکان بار دیگر دیدگاه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را مطرح کرد و گفت، در حال حاضر غلات اوکراینی به کشورهای ثروتمند ارسال می‌شوند نه آنهایی که نیاز دارند.

ترکیه، سازمان ملل، اوکراین و روسیه در ژوئیه ۲۰۲۲ برای از سرگیری ارسال غلات اوکراین از طریق بنادر واقع در دریای سیاه توافقنامه‌ای امضا کردند.

اردوغان همچنین گفت، انتظار دارد نشستی گسترده و بسیط با پوتین در حاشیه اجلاس سالانه رهبران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان به تاریخ ۱۵ و ۱۶ سپتامبر داشته باشد.

وی ادامه داد: در این نشست ما درباره مسائل مهم مربوط به کریدور ارسال غلات صحبت می‌کنیم. صادقانه بگویم که من اظهارات پوتین را درباره ارسال غلات به کشورهای ثروتمند به جای کشورهای فقیر، درست می‌دانم.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین افزود: هدف اصلی و واقعی کمک به کشورهای فقیر از طریق کریدور غلات است اما این مساله چیزی نیست که در حال حاضر مطرح شود. در ازبکستان از پوتین می‌خواهیم تا تولیدات روسی را از طریق این کریدور و به واسطه حمل بر روی کشتی ارسال کند.

اردوغان همچنین گفت، درباره قیمت گاز طبیعی با پوتین صحبت کرده و گفته که هدفش تضمین یک نتیجه مثبت برای رفاه حال مردم ترکیه است: درباره بحران انرژی در اروپا نیز باید گفت که رئیس جمهوری روسیه تصمیمی خودخواهانه درباره صادرات گاز به اروپا نگرفته است.

وی افزود: اروپا آنقدرها هم که تصور می‌شود راحت و آرام نیست. این قاره سبز دارد در مسیر متفاوتی سیر می‌کند. خوشبخانه ما فعلا مشکل مشابهی نداریم. روسیه هیچ تحریمی علیه ما اعمال نمی‌کند. زمستان امسال برای اروپا راحت نخواهد بود.

اردوغان با مقایسه ترکیه با دیگر کشورهای جهان گفت آنکارا بسیاری از عملیات علیه داعش را انجام داده است. اطلاعات، وزارات کشور و نیروهای مسلح ترکیه عملیاتی را علیه داعش انجام داده‌اند که دور از انتظار بود. غرب هرگز عملیات متناسب یا نبردی علیه داعش انجام نداده است. آنها فقط درباره این مساله حرف می‌زنند و کاری از پیش نمی‌برند.

وی با نقل قول از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نشست ناتو مادرید همچنین گفت، بایدن گفته بود که از پروژه اف-۱۶ها حمایت می‌کند.

اردوغان همچنین تمایل خود را برای شرکت در مراسم تدفین الیزابت، ملکه انگلیس درصوریتکه برنامه‌هایش اجازه دهند، اعلام کرد.


 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار