خبر مهم ایران برای اتباع افغان

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: با توجه به این که مراسم اربعین حسینی در کشور عراق برگزار می‌شود، اتباع دیگر کشورها جهت شرکت در این مراسم باید تابع قانون و مقررات دولت میزبان باشند.

خبر مهم ایران برای اتباع افغان

به گزارش زنهار، علی رضا بیکدلی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: با توجه به این که مراسم اربعین حسینی در کشور عراق برگزار می‌شود، اتباع دیگر کشورها جهت شرکت در این مراسم باید تابع قانون و مقررات دولت میزبان باشند. براساس تفاهمی که بین دولت‌های ایران و عراق امضاء شد شهروندان ایرانی برای سفر به عتبات عالیات در اربعین نیاز به دریافت روادید و پرداخت هزینه در این ارتباط ندارند و کشورهای دیگر نیز باید در مورد سفر اتباع خود سیاست‌گذاری کنند و در این مورد با دولت عراق به تفاهم برسد.

وی با بیان این‌که دولت عراق اعلام کرده که اتباعی که قصد دارند از افغانستان و پاکستان در مراسم اربعین حسینی حضور پیدا کنند حتما باید از طریق هوایی به عراق سفر کنند و در روادید آنها ورود از مرز هوایی و تردد فرودگاهی تاکید شده است، ادامه داد: این موضوع برای تعدادی از شیعیان این کشورها که قصد شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی را دارند هزینه‌بر است و آنها مایل هستند که به صورت زمینی و از طریق مرز ایران در این راهپیمایی شرکت کنند. ما نیز با توجه به این‌که مسیر عبور این زائران هستیم مایلیم برای سفر امن و آسان آنها برنامه ریزی کنیم تا اگر وارد ایران شدند بدون مشکل از مرز شلمچه خارج شوند. البته همانطور که گفتم چون میزبان دولت عراق است همه باید تابع قوانین و مقررات عراق باشیم.

رئیس کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین افزود اتباع افغانستان که قصد دارند از مبداء افغانستان عازم زیارت اربعین شوند به دلیل اینکه عراق در کابل سفارت ندارد صرفا در صورتی راهی شوند که از سفارت عراق در تهران و یا سرکنسولگری عراق در مشهد روادید این کشور را دریافت و سپس روادید دوبار ورود ایران را از نمایندگی های ما در کابل، هرات، قندهار مزار شریف و جلال آباد اخذ کنند.

وی افزود: در صورتی که مشکل روادید ورود زمینی عراق حل شود ما این ظرفیت را داریم که برای حدود 25 هزار افغانستانی که در این ارتباط با مراجعه به نمایندگی ما ثبت نام کرده‌اند، روادید سریع صادر کنیم.

بیکدلی ادامه داد: افغانستانی‌هایی که مقیم ایران هستند و دفترچه اقامت دارند باید از طریق اداره کل اتباع وزارت کشور موضوع مدرک معتبر سفرشان را پیگیری کنند اما افغانستانی هایی که گذرنامه کشورشان را دارند و در ایران اقامت قاونی دارند چنانچه گذرنامه تمام الکترونیک داشته باشند در صورتی می توانند اقدام به سفر کنند که سفارت عراق در تهران و سرکنسولگری عراق در مشهد به آنها روادید بدهد که البته تاکنون تعداد کمی روادید صادر کرده و در مورد این افراد نیز عراق تاکید دارد که باید هوایی سفر کنند./ ایسنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار