معاون اول قوه قضاییه خبر داد؛

کاهش ۴۱ درصدی پرونده‌های دادسرای تهران در پنج ماه اخیر

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، مسئولیت سنگینی بر دوش کارگزاران و مدیران نظام از جمله مدیران قضایی کشور است.

کاهش ۴۱ درصدی پرونده‌های دادسرای تهران در پنج ماه اخیر

به گزارش زنهار، صبح امروز «چهارشنبه ۱۶ شهریور» دومین نشست فصلی شورای برنامه ریزی مدیران دادگستری کل استان تهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران، قضات و معاونان دادگستری کل استان و دادستانی تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان قدوسی، ‌رجایی و باهنر، بیان کرد: ایام متعلق به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است. پیاده روی اربعین نماد تجلی مسلمانان در مقابل استکبار است.

وی افزود: پیاده روی اربعین توفیقی است که باید سعی کنیم تا جای امکان هم خودمان مرتبا آن را انجام دهیم و هم اینکه دیگران را به انجام آن تشویق کنیم و این امر موضوعیت دارد و باید به موضوعیت آن پی برد. 

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، مسئولیت سنگینی بر دوش کارگزاران و مدیران نظام از جمله مدیران قضایی کشور است.

وی افزود: تلاش برای اجرای عدالت، نظارت بر حسن اجرای قانون و مبارزه جدی با فساد در دستور کار دستگاه قضایی است.

مصدق ادامه داد:  بیانیه گام دوم انقلاب به همراه سند تحول قضایی سرلوحه کار و چراغ راهنمای ما است و براساس آنها باید برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ابتدای سال جاری ۱۵ محور توسط رئیس قوه قضاییه به‌ عنوان رؤوس برنامه‌های قضایی در سال جاری به مجموعه قضایی کشور ابلاغ شد، گفت: به دنبال این ۱۵ محور، برنامه اجرایی نیز توسط معاونت راهبردی و معاونت اول قوه قضاییه به دادگستری‌های کل کشور ابلاغ شد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه دادگستری کل استان تهران از حیث میزان پرونده‌ها مهمترین دادگستری کشور است، اظهار کرد: بین ۲۰ تا ۲۵ درصد پرونده‌های قضایی کشور در تهران است.

وی افزود: میزان این پرونده‌ها با نفرات رسیدگی کننده آن موازنه ندارد چرا که با توجه به حجم پرونده‌ها باید در هر استان تهران قاضی داشته باشیم که این میزان با یکدیگر همخوانی ندارد.

مصدق ادامه داد: طبق گزارش هایی که دریافت کردم بحث اجرای دقیق سند تحول در تمام سطوح دادگستری کل استان تهران در حال پیگیری است.

وی با اشاره به بهبود رتبه استان تهران در رابطه با پرونده‌های صلح و سازش، گفت: روند آمار و عملکرد مثبت رسیدگی به پرونده‌های قضایی در دادگستری کل استان تهران مطلوب است چرا که نتیجه این اقدامات کاهش پرونده‌های معوق در مراجع قضایی استان تهران است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه در پنج ماهه سال جاری در دادسرای تهران کاهش ۴۱ درصدی در خصوص پرونده‌های قضایی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: طی پنج ماهه اخیر، در محاکم تجدید نظر شاهد کاهش ۱۷ درصدی موجودی پرونده‌ها، در محاکم کیفری کاهش ۴۵ درصدی پرونده‌ها، کاهش ۱۵ درصدی اجرای احکام مدنی، کاهش ۲۶ درصدی اجرای احکام کیفری به ثبت رسیده است.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم تا ضمن اهمیت به آمار و عملکرد در رسیدگی به پرونده‌های قضایی، احقاق حق به عنوان وظیفه یک قاضی به درستی انجام شود. اما آمارگرایی صرف امر مذموم است و نمیتوان آن را معیار کارآمدی قرار دارد.

مصدق بیان کرد: در کنار آمار عملکرد و میزان رسیدگی به پرونده‌های قضایی باید شاخصه‌های مهم دیگری را نیز مدنظر قرار دهیم تا یک شعبه و یا قاضی در انجام اقدامات خود موفق باشد، لذا دقت در انجام تحقیقات مقدماتی و وقت گذاشتن برای پرونده باید مورد نظر قضات در بررسی پرونده‌ها باشد.

وی با اشاره به جهاد تبیین گفت: باید در دستگاه قضایی جهاد تبیین در عملکرد مجموعه به بهترین نحو ممکن انجام شود چرا که مردم باید بدانند که در قوه قضاییه چه اقداماتی انجام می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه، بیان کرد: رئیس قوه ‌قضاییه شبانه روزی مجاهدت می‌‌کند و قضات ما نیز در سراسر کشور بخش مهمی از کار خود را در منزل اتجام می دهند و این امر باید برای مردم تبیین شود.

معاون اول قوه قضاییه افزود: برنامه ریزی و مقابله با مفاسد اجتماعی و اخلاقی امر مهم و مورد توجه دستگاه قضایی است و انتظار داریم در استان نهران با جدیت دنبال شود.

در ابتدای این نشست رئیس کل دادگستری استان تهران گزارش از وضعیت نیروی انسانی و عملکرد بخش های مختلف دادگستری استان تهران شامل دادسراها شعب حقوقی و کیفری و خانواده ارائه و مشکلات و کمبودهای دادگستری استان تهران را تبیین کرد./ ایسنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار